.

În ciuda unui declin al venitului mediu per utilizator (ARPU) pentru operatori, piața conținutului și serviciilor mobile va continua să crească vertiginos odată cu maturizarea serviciilor și aplicațiilor și a răspândirii unor noi servicii. Apariția unei categorii complet noi de jucători în lanțul de furnizare creează mari oportunități și simultan amenință operatorii mobili cu pierderea controlului asupra relației de facturare cu clienții lor. Terminalele mobile și tehnologiile de rețea au evoluat suficient cât să facă fezabil accesul mobil la web.

A aproape jumătate din utilizatorii mobili ai lumii vor folosi navigarea mobilă, până în 2011, conform celui mai nou raport Informa Telecoms & Media. Cu toate acestea, mesageria - în frunte cu SMS-ul - va continua să domine piața în ansamblu, generând peste jumătate din veniturile totale din 2011, de la 67% în 2006.
Muzica mobilă va contribui major la veniturile de pe piața divertismentului mobil în următorii 5 ani, deși cota sa de piață generală va scădea de la 40% în 2006 la 36% în 2011, dat fiind că noi forme de divertisment mobil, ca TV mobil și servicii video vor începe să atragă atenția consumatorilor. Jocurile, jocurile de noroc, personalizările și conținutul adult vor manifesta, toate, o creștere semnificativă, iar piața totală de divertisment va crește de la 18,84 mld. USD în 2006 la 38,12 mld. USD în 2011.

Venituri din divertisment mobil pe tip de aplicații (mil. USD) 2006-2011
 2006 2011
Jocuri 2.413,64 7.225,98
Muzică 7.391,48 13.626,75
Imagini 4.647,09 4.311,56
Video 2.286,68 6.542,43
TV 175,57 1.811,83
Adult 1.255,41 2.517,99
Jocuri 665,15 2.088,02
Total 18.835,02 38.124,57
Sursa: Informa Telecoms & Media

În ce privește serviciile abia apărute, conținutul generat de utilizatori - marea descoperire a anului 2006 - va continua să se extindă pe mobil în măsura apariției aplicațiilor ce vor extinde comunitățile online la utilizatorii aflați în mișcare, oferindu-le acestora noi mijloace de a contribui cu conținut din deplasări. Analiștii de la Informa preconizează că veniturile aduse de conținutul generat de utilizatori și de comunitățile mobile vor atinge 13,17 mld. USD în 2011.

Utilizatorii de comunități mobile și servicii de conținut generat de utilizatori (mil.) - 2006-2011
Utilizatori 2006 2011
Utilizatori de comunități video
generate de utilizatori 45,98 198,52
Utilizatori chat 84,04 357,69
Utilizatori de comunități de albume și foto 74,45 297,27
Utilizatori de servicii matrimoniale 28,09 94,11
Sursa: Informa Telecoms & Media

Venituri din comunități mobile (mil. USD)
 2006 2011
Chat și matrimoniale 1.865,6 5.054,92
Navigare asociată aplicațiilor comunitare 106,29 36,71
Venituri din comunități foto 1.032 5.457,36
Venituri din comunități video 446,51 2.629,37
Total 3.450,4 13.178,4
Sursa: Informa Telecoms & Media

Comerțul mobil are a face cu mai multe obstacole. Deși plățile pentru conținutul digital aflat pe diferitele portaluri mobile vor continua să funcționeze, dezvoltarea conținutului din afara portalurilor operatorilor și migrarea la Web-ul mobil vor deschide piața și altor jucători. Google și eBay vânează asiduu această piață. Folosirea mobilului pentru plăți fizice, însă, s-a dovedit mai complexă. Deși tehnologia, sub formă de chip-uri Near Field Communications încorporate în terminale, este deja disponibilă, cererea a rămas restrânsă la câteva zone din Orientul Îndepărtat. Informa estimează că piața globală de comerț mobil a valorat 359 mil. USD în 2006, majoritatea veniturilor venind din regiunea Asia Pacific.
TV mobil va rămâne unul din domeniile de interes pentru operatorii mobili, cu servicii de transmisie folosind diverse tehnologii lansate în toată Europa. Rămâne de văzut însă dacă și consumatorii vor fi la fel de impresionați de servicii și cum vor reuși operatorii să regleze problema publicității și a tarifelor.
Forma pieței de conținut mobil este definitorie pentru evoluția operatorilor mobili ca entități de business. Abordările diferă, de la cele strict mobile la diversificare prin intrarea pe noi piețe verticale sau pe aplicații de business până la convergență, pentru a deveni un furnizor de comunicații totale. "Nașterea Web-ului pe terminalul mobil în 2007 și după această dată va însemna că utilizatorii vor adopta același conținut pe care îl iau ca de la sine înțeles pe PC. Operatorii trebuie să se asigure că ocupă un loc ferm în acest lanț de furnizare, altfel riscă să rateze o piață cu șanse  de a deveni imensă până în 2011", comentează Daniel Winterbottom, analist la Informa și autorul ultimei ediții a raportului "Mobile Content and Services".