.

Anul în curs este previzionat a înregistra o creștere spectaculoasă a vânzărilor de telefoane inteligente, depășind estimările privind handheld-urile în regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), conform studiilor celebrei companii de consultanță Canalys. Astfel, analistul Andy Buss este de părere că segmentul telefoanelor inteligente al pieței de dispozitive mobile (inclusiv modele precum Orange SPV și Sony Ericsson P800) va ajunge la 3,3 milioane de unități în 2003 comparativ cu cele circa 2,8 milioane de handheld-uri și handheld-uri wireless (precum Palm Tungsten T, seria iPAQ de la HP, RIM Blackberry, O2 xda și T-Mobile MDA).
Și chiar dacă anul 2002 s-a dovedit a fi unul profitabil pentru această categorie de dispozitive, se pare că anul 2003 va fi destul de impresionant și pentru segmentul de handheld-uri. Canalys sugerează că vânzătorii de handheld-uri nu încearcă să contracareze boom-ul telefoanelor inteligente prin lansarea terminalelor wireless (a celor care au integrate capacități GSM/GPRS/3G) pe care le-au vândut în cantități mici și chiar vor continua această strategie.
'Vânzătorii ar trebui doar să lanseze handheld-uri wireless diferite substanțial de dispozitivele deja lansate pe piață. Din păcate, nu este suficient să se bucure de faptul că domină această nișă a pieței, ei trebuie să și ofere un dispozitiv pe măsură. Dacă vor o bucată mai consistentă din acest tort, ar trebui să își redirecționeze direcția asupra serviciilor integrate Bluetooth și să beneficieze de creșterea neîntreruptă a telefoanelor mobile cu facilități Bluetooth și de dorința utilizatorilor de handheld-uri de a-și îmbunătăți serviciile mobile printr-o combinație a dispozitivelor', adaugă Buss.
Directorul Canalys, Chris Jones, a evidențiat câteva dintre problemele colaterale ale acestei convergențe cu care se confruntă vânzătorii de servicii de date și voce. Pentru început, nu există o strategie clară despre cum ar trebui să se vândă un handheld wireless: vânzătorii cu amănuntul ce comercializează telefoane mobile se zbat să demonstreze beneficiile acestora în fața potențialilor consumatori. Asta în timp ce canalele IT și cele de date centrale nu vor să se implice în discuțiile privind tarifele care au devenit esențiale în cazul dispozitivelor dependente de cartele SIM.
Probleme similare apar și în cazul telefoanelor inteligente, dar vânzătorilor de telefoane mobile li se pare destul de ușor să vândă ceva deja perceput ca telefon mobil, cu facilități adăugate pe parcurs, decât un model mai puțin cunoscut al dispozitivului'.
Analiza Canalys arată că handheld-urile wireless din zilele noastre sunt telefoane cu performanțe destul de scăzute, majoritatea fiind voluminoase, scumpe și sărace în particularități distincte în comparație cu modelele handheld care nu au facilități wireless. Oricum, majoritatea utilizatorilor își doresc un telefon mobil separat, așa că preferă un handheld mai mic și mai luminos prin care să folosească telefonul via Bluetooth.
Dacă nu dispuneți de o aplicație foarte specifică ce necesită caracteristicile unice ale unui handheld wireless, e greu de înțeles de ce l-ați alege în detrimentul altor combinații. În concluzie, dacă handheld-ul wireless este un telefon cu performanțe scăzute, cum va fi evaluată noua generație de telefoane din perspectiva organisere-lor personale?
Lucrurile par a fi pe făgașul cel bun - un exemplu fiind telefonul Nokia 7650, care în 2002 a făcut cele mai furori pe piață, dar a fost achiziționat mai degrabă pentru facilitățile sale de telefon cu cameră decât un înlocuitor al handheld-urilor. Chiar dacă oferă anumite servicii asociate în mod tradițional cu handheld-urile, nu acesta este punctul în care excelează.
Dar dacă vă uitați la dispozitive precum Sony Ericsson P800, veți observa îmbunătățirile aduse, iar treptat utilizatorii își vor da seama că beneficiile achiziționării unui singur dispozitiv complex vor cântări mai mult decât compromisurile pe care vor trebui să le facă în privința utilizării acestuia.
Un segment al utilizatorilor vor prefera un ecran mai mare și alte caracteristici ale handheld-urilor și de aceea trebuie să ne așteptăm ca vânzările de handheld-uri să își continue creșterea în următorii ani. În același timp, din ce în ce mai multe telefoane au integrate facilități Bluetooth, iar prețurile pentru GPRS devin tot mai prohibitive. Vânzătorii de handheld-uri pot transforma aceaste aparente neajunsuri în avantajul lor principal'.
În ciuda proiectelor pozitive privind telefoanele inteligente, Canalys arată că telefoanele mobile mai puțin scumpe ce oferă mai mult decât culoare, servicii MMS și cameră integrată într-un format compact vor fi preferate de mai mulți utilizatori și vor limita vânzările adevăratelor telefoane inteligente până când utilizatorii și vânzătorii cu amănuntul vor înțelege beneficiile suplimentare pe care le aduc dispozitivele sofisticate.

Traducere și adaptare Roxana ONEA