.

Symbian, Palm de la Palmsource și Smartphone 2002 de la Microsoft sunt primele 3 sisteme de operare de pe piața software mobilă la ora actuală. Symbian domină piața OS cu o cotă de 60% în 2002. Până în 2007, însă, analiștii se așteaptă ca Symbian să treacă pe locul 2, cu o cotă estimată de 39%, după Microsoft, care ar urma să obțină o cotă de 40% în 2007, față de 6,6% în 2002.
Ascensiunea Microsoft tinde să se facă pe seama Palm, aflat pe locul 2 cu 22% din piață în 2002, dar cu perspective de erodare spre 5,5% până în 2007, conform calculelor ARC Group, publicate pe 22 aprilie 2003. Nișa de piață a telefoanelor inteligente a reprezentat doar 0,3% (3,5 milioane unități) din totalul livrărilor de terminale mobile pe 2002, iar ponderea lor nu va crește peste 5% (cca. 45 milioane unități) din acest total, datorită prețurilor ridicate. Pe termen scurt și mediu, telefoanele inteligente vor fi adoptate de oamenii de afaceri și de un număr considerabil de tehnofili pregătiți să investească în ultimele tehnologii.

Piața mobilă mondială
în trimestrul 1 - 2003
Tendințele calculate de ARC până în 2007 sunt confirmate de evoluția pieței sistemelor de operare mobile în Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) pe primul trimestru al acestui an, sintetizată de Canalys într-un raport publicat pe 23 aprilie 2003. Conform acestuia, în Q1 2003 cota de piață a Symbian a fost de 53% în EMEA, în timp ce cota Microsoft (cu Smartphone și PocketPC) a fost de 24%, pentru prima oară mai mare decât cea a Palm, care a fost de 19%.
Conform raportului Canalys, în perioada ianuarie-martie 2003, numărul dispozitivelor mobile livrate în EMEA a fost de 1.524.630 de unități, reprezentând o creștere de 125% față de cele 678,580 de unități livrate în urmă cu un an pe Q1 2002. Canalys apreciază că noua creștere se datorează mai ales telefoanelor inteligente. În plus, companii ca Dell și ViewSonic au început și ele să ofere dispozitive handheld bazate pe sistemul de operare PocketPC de la Microsoft.
În topul mărcilor producătoare de dispozitive, Nokia și-a păstrat locul 1 în EMEA, cu 42% din piața dispozitivelor mobile, urmată de Palm cu 15% și Hewlett-Packard cu 11%. Noii urcați în top 5 au fost Sony Ericsson, cu 12% cotă de piață, și Orange cu 4%, al cărui telefon inteligent SPV este produs de HTC din Taiwan. Dell a debutat promițător, obținând 2% din piața EMEA cu dispozitivele Axim.
Symbian are de câștigat de pe urma urcării producătorului Sony Ericsson în topul 5 al livrărilor. Telefonul inteligent P800, rulând Symbian OS, a propulsat Sony Ericsson pe locul 3 în EMEA la volumul de livrări, iar analiștii atenționează că cererea depășește deja oferta, ceea ce este un semn bun atât pentru Sony Ericsson, cât și pentru Symbian pentru Q2. Vânzările Microsoft la Smartphone OS cresc încă încet, apreciază analiștii de la EDGE Consult într-o analiză dată publicității pe 29 aprilie 2003.
De exemplu, Orange a reușit să vândă numai 60.000 de terminale SPV bazate pe Smartphone OS în primele 4 luni ale acestui an. Deși rivalitatea cu Symbian este definitorie pentru piață, nu toți membrii Symbian au exclus posibilitatea de a produce telefoane inteligente Microsoft, în timp ce capacitatea de a stimula veniturile din trafic date a platformei nu poate decât să seducă operatorii mobili.
În plus, strategia Microsoft trebuie înțeleasă, sugerează analiștii EDGE Consult, în contextul mai larg al dezvoltării tehnologiei .Net. 'Smartphone înseamnă multiplicarea pieței potențiale a dispozitivelor .Net și generarea de venituri din intersectarea diviziilor operaționale ale Microsoft', explică Matt Lewis, analist la EDGE Consult, citat de Total Telecom.