.

Portabilitatea numerelor și orientarea pe costuri a tarifelor de terminare a apelurilor în rețelele mobile sunt reglementări cu impact major asupra veniturilor operatorilor mobili, ce vor fi impuse în 2006 de către ANRC. Am întrebat reprezentanții ANRC în ce stadiu se află fiecare din măsuri și ce tip de problematică ridică fiecare. Portabilitatea numerelor va fi lansată spre consultare publică în noiembrie 2005, iar tarifele de terminare mobilă, în varianta ANRC, se află de 2 luni pe masa operatorilor pentru a fi evaluate de Connex și Orange în vederea acceptării sau revizuirii.

Prin portabilitate se înțelege că fiecare utilizator are alocat numelui său un număr ce rămâne în proprietatea acestuia, în sensul că atunci  când va pleca în altă rețea va păstra și numărul și prefixul.

C@M: În ce stadiu se află portabilitatea numerelor? Se lucrează deja la o bază de date?
Alexandrina Hîrțan:
Portabilitatea va fi impusă să se facă până la sfârșitul anului viitor. Acum se lucrează la documentele de consultare publică, care va fi lansată acum, în noiembrie, după care vom primi feedback din piață.  Avem, într-adevăr, în vedere și ne propunem construirea unei asemenea baze de date, unde fiecare utilizator va avea alocat numelui său un număr care rămâne proprietatea lui, în sensul că el când pleacă de la RomTelecom la Astral pleacă cu tot cu număr, inclusiv cu prefixul - aceasta înseamnă portabilitatea.  Nu îți vei mai putea da seama dacă cineva e abonat într-o rețea sau alta. Trebuie ca Autoritatea și operatorii să conlucreze ca să stabilească un mecanism de informare. Clar și în alte țări s-a pus problema, totuși asta nu i-a împiedicat s-o implementeze.

C@M: Baza de date presupune o licitație, trebuie să fie ceva independent?
Radu Tudorache:
E posibil. Dacă în urma consultării rezultă că ANRC va fi managerul acestei baze de date sau dacă noi decidem să obligăm operatorii să își formeze o asociație și să implementeze ei, pe cheltuiala lor, în mod independent, acest lucru - există și acest model - atunci nu va fi o licitație a noastră, va o licitație a lor sau vor aloca cum doresc. Sunt și țări în care Autoritatea gestionează aceste baze de date și bineînțeles a dezvoltat-o cu fonduri proprii pe baza unei licitații. Deci avem în vedere mai multe opțiuni. Oricum, portabilitatea numerelor mobile va funcționa mult mai repede și va fi disponibilă până în 2006.

C@M: Cum vor ști utilizatorii care sunt costurile, în ce rețea sună?
Radu Tudorache:
Aceasta este principala problemă. Unul din efectele economice cele mai importante ale acestei măsuri este că piața se autoreglează astfel încât tarifele în rețea și în afara rețelei se egalizează. Pentru că mulți utilizatori nu vor fi interesați să fie informați exact pe cine sună, operatorii vor avea interesul să elimine aceste diferențe de tarifare între apelurile în rețea și în afara rețelei. Utilizatorii confuzați, cărora le e teamă că vor plăti mult, sună mai puțin și toată lumea are de pierdut. Per total, ceea ce s-a întâmplat în alte țări este exact acest fenomen foarte dorit de echilibrare a tarifelor în rețea și în afara rețelei. La ora actuală, în majoritatea pachetelor de servicii de telefonie mobilă dacă sunați în rețea e mai ieftin, dacă sunați în afara rețelei este mai scump. În momentul în care suni în rețea, tu riști să plătești un tarif ca și cum - să zicem ai Connex Cent, tu știi că plătești 1 cent și suni pe cineva care te uiți la număr, vezi că e număr de Connex, zici îl sun pe ăsta că am 1 cent și de fapt acela este un utilizator Connex care a portat la Orange și tu în realitate vei plăti tarif  către Orange de 25 de cenți. Deci există acest risc. Iar utilizatorii vor fi foarte circumspecți și vor zice 'să verific de 3 ori să știu că e prietenul meu care n-a portat la Orange sau la Cosmorom ca nu cumva să plătesc mult' și au tendința de a se abține de la a suna. Nimeni nu are interesul acesta, ca utilizatorii să își rețină impulsul de a suna, nici Orange, nici Connex, ei vor să ne stimuleze să sunăm mai mult. Și atunci, ce s-a întâmplat în alte țări este că operatorii și-au egalizat tarifele de terminare și pachetele și încep să aibă tarife în care costă cam la fel să suni on net și off net. Acesta este un efect pe care noi îl dorim În momentul în care nu mai sunt aceste diferențe, utilizatorii nu vor mai avea această barieră de a schimba rețeaua. Dacă un operator este mai eficient, de exemplu mâine Orange devine mai eficient decât Connex, se vor muta la Orange fără a pierde avantajul apelurilor către prietenii lor din rețeaua Connex, ieftin. Invers, poimâine Connex devine iar mai eficient, utilizatorii se mută iar la Connex. Concurența devine mult mai eficientă.

C@M: Dar apelurile în alte rețele sunt mai scumpe pentru că există niște tarife de terminare a apelurilor
Radu Tudorache:
Sunt două motive. Întâi există niște tarife de terminare care la momentul actual sunt cele mai mici din Europa - de 10 UScenți - aceasta înseamnă cam 8 euro-cenți - și vor fi reglementate de noi în perioada imediat următoare în funcție de nivelul costurilor. Deci aceasta este un motiv. În momentul în care noi le reglementăm în funcție de nivelul costurilor, teoretic n-ar trebui să fie o diferență atât de mare pentru un operator că suportă propriul cost sau plătește celuilalt operator. Pe de altă parte există un stimulent economic al operatorilor de a-și fideliza clienții. Un client care este predispus să schimbe repede rețeaua te face să irosești tot ce ai investit în el pentru a-l atrage și a-l menține în rețea. Și atunci ei încearcă prin sistemul de tarifare, normal din punctul de vedere al unui operator comercial, să facă atractivă propria rețea. Deci sistemul de tarife nu neapărat reflectă costurile, ei au libertate la nivelul pieței cu amănuntul, nu sunt operatori cu putere semnificativă și este o bună practică pentru ei să vină cu un pachet tarifar și un pachet de opțiuni care să motiveze utilizatorii să rămână, să nu schimbe.
Noi avem alt interes. Nu în sensul că am combate această politică - este foarte bună, îi ajută să se dezvolte - dar vrem să ne asigurăm că aceste bariere pe care le pun în calea plecării din rețea a utilizatorilor nu sunt incorecte. E normal să își motiveze utilizatorii să rămână în rețea prin procedee corecte, pe concurență, oferind valoare acestor utilizatori și nu punându-le piedici. Când oferă valoare și vin cu propuneri și pe baza acestei propuneri de valoare își rețin utilizatorii, ceea ce este foarte bine; când vin cu bariere și pun piedică utilizatorilor care ar vrea să schimbe rețeaua, în schimb, încercăm să le eliminăm pe cât posibil.

C@M: Tarifele de terminare în roaming vor fi orientate și ele pe costuri? Pe ce temeiuri?
Radu Tudorache:
Serviciul de terminare în roaming este un serviciu 'de monopol', controlat de operatorii din fiecare țară și furnizat unor utilizatori din alte țări. Există tendința de a menține prețuri mari pentru acest serviciu, fără a ține cont de faptul că prețurile mai mici determină o utilizare mai intensă a serviciului. E adevărat că există clienți, de obicei utilizatorii de business, care trebuie să sune indiferent cât costă. Sunt convins că există motive economice foarte solide din punctul de vedere al operatorilor de a menține aceste tarife mari. Problema pe care o au autoritățile de reglementare este foarte complexă pentru că, în primul rând, nu se referă la protejarea utilizatorilor naționali. Când o Autoritate reglementează tariful de terminare pentru roaming al Orange, Connex, Cosmorom și Zapp practic influențează beneficiile utilizatorilor englezi, francezi, germani care vin în România. Deci nu există o presiune foarte mare pentru reglementarea acestei probleme, deși Comisia Europeană o are ca prioritate și autoritățile de reglementare ne-am fixat-o, de asemenea, ca prioritate. În al doilea rând, în momentul în care utilizatorul care vine în România poate să schimbe liber rețelele - deci el poate să aleagă fie Connex, fie Orange, fie Cosmorom - este foarte dificil să spui 'acești operatori sunt monopoliști și țin tariful mare și se înțeleg între ei', pentru că ei nu se înțeleg, utilizatorii sunt liberi. Aceasta face ca serviciul de terminare pentru roaming să fie greu de definit ca o piață relevantă și e greu de desemnat un operator cu putere semnificativă. Dacă nu avem piață relevantă și operator cu putere semnificativă sau avem piață relevantă dar nu avem operator cu putere semnificativă atunci nu putem impune obligații. Iar dacă nu putem impune obligații, atunci tarifele rămân foarte mari. 

C@M: S-au reglementat în alte țări orientarea pe costuri a tarifelor pentru roaming?
Radu Tudorache:
Nu. Deocamdată nu există instrumente de reglementare a acestei probleme, deși serviciul de terminare în sine este un serviciu de monopol, pentru că fiecare operator este singurul care poate să termine apelurile la rețeaua lui, totuși, având în vedere că utilizatorul care vine într-o țară poate să selecteze fiecare din acești operatori care au monopol pe propria rețea. La momentul actual soluția de rezolvare a acestei probleme evoluează prin creșterea eforturilor de informare a utilizatorilor, pentru ca ei să fie conștienți când se duc într-o țară care sunt tarifele tuturor acestor operatori și să aleagă cea mai bună ofertă. Ceea ce indirect îi va convinge pe operatori să înceapă să concureze între ei și să ofere servicii mai ieftine. Ce au făcut până acum Comisia Europeană și unele autorități de reglementare a fost să înceapă dezvoltarea unor site-uri pe care utilizatorii pot veni și să vadă serviciile, informații. Încă nu s-a găsit nici o soluție pentru a desemna operatorii din nici o țară ca operatori cu putere semnificativă, fie individual, fie colectiv, pentru a li se putea impune obligații de reducere a acestor tarife.

C@M: Bazarea pe costuri a tarifelor de terminare naționale mobile s-a amânat și ea?
Radu Tudorache:
Nu s-a amânat. Noi am finalizat modelul nostru LRIC, l-am transmis operatorilor, deci noi avem deja o imagine despre costurile lor, dar pe care nu dorim s-o impunem ca atare pentru că dorim să avem poziția acestor operatori. Așa cum s-a întâmplat și în procesul cu RomTelecom, ei trebuie să vină cu date și să comenteze dacă modelul nostru li se pare că reflectă în mod obiectiv rețeaua lor. Ei pot spune 'Nu, aici modelul ar trebui ajustat în acest mod' și să vină cu dovezi.

C@M: Când ați elaborat modelul, ANRC a luat în calcul anumite 'costuri eficiente', inclusiv pentru EDGE, 3G - rețelele noi?
Radu Tudorache:
Da. Le-am făcut o cerere de informații foarte lungă și cuprinzătoare, care a cuprins și serviciile de date. Nu vreau să intru în detaliile modelului în acest moment, dar este normal, ca și la RomTelecom, am ținut cont de existența serviciilor de date și la operatorii de telefonie mobilă. Trebuie modelate toate serviciile sau trebuie luate niște decizii astfel încât faptul că modelăm mai puțin sau nu modelăm un serviciu să ne asigurăm că nu afectează rezultatul modelului. Deci în măsura în care modelarea unui serviciu nu are un impact material asupra rezultatului modelului ne putem permite să nu îl modelăm.

C@M: Se pune problema terminării mobile și în cazul datelor mobile - SMS, trafic de date?
Radu Tudorache:
Da. Aceasta este o problemă care nu a fost încă abordată la nivel european, însă noi ne-am alăturat unui grup de țări care a făcut un comentariu și a solicitat Comisiei Europene să specifice în mod expres și piața serviciilor de terminare pentru SMS și servicii de date ca piață relevantă. Este adevărat că, în măsura în care aceste piețe nu sunt mature, nu este normal să le reglementăm. Este un principiu, ca piețele care abia se dezvoltă, sunt în creștere, trebuie lăsate să se maturizeze și nu trebuie influențate negativ de măsuri de reglementare. Însă ele trebuie cel puțin determinate ca potențial anti-competitive și supravegheate.

C@M: Terminarea mobilă va fi gata în 2007?
Radu Tudorache:
În 2006. Terminarea mobilă se face pe baza modelului, exact cum am făcut și terminarea la RomTelecom astăzi, iar noi am finalizat modelul nostru. Le-am cerut operatorilor să finalizeze un model pentru ca noi să reconciliem cele două modele. Nu au pus la dispoziție acest model. Noi am decis că vom utiliza modelul nostru, însă bineînțeles că le dăm posibilitatea să facă comentarii la acest model. La ora actuală modelul se află la ei de aproape două luni și ei și-au formulat parte din observații. Așteptăm observațiile finale în această perioadă și imediat ce vom avea un model suficient de solid pentru a fi supus consultării publice, îl vom supune consultării publice, urmând ca și în perioada de consultare publică să acceptăm observații, de astă dată și de la celelalte părți interesate.