.

Romtelecom a invitat de curând presa la o discuție informală despre noua sa ofensivă în direcția livrării de conținut. Am detectat în planurile operatorului dominant o tendință de modernizare și de conectare la piața europeană. Astfel, pentru a detalia această complicată problemă a comunicațiilor românești, am decis să dedicăm o emisiune radio subiectului. 'Portaluri fixe vs. mobile' vă prezintă, în premieră, strategiile de culise ale companiilor Romtelecom și Connex pentru livrarea de conținut propriu.

În imagine: Echipa Internet și Date Romtelecom, condusă de Victor Voicu (foto: stânga, poziția a doua), director, și Dan Papuc (foto: poziția a patra), director tehnic, alături de Dan Pazara (foto: stânga, poziția a treia), Corporate Affairs Romtelecom, la lansarea portalului www.clicknetgames.ro

Dialog cu
Victor VOICU - Director Divizia Servicii de Date și Internet Romtelecom
Dan PAPUC - Șef departament suport tehnic Divizia Servicii de Date și Internet
Iulia OANCEA - Product Manager Portal mobil Connex

Romtelecom: Ne dorim ca în 2006 să devenim principalul furnizor de servicii de content în piața de date și Internet din România: TV over IP, video on demand, ebanking.

C@M: Romtelecom și-a lansat pe 1 iulie portalul de jocuri. Care este avantajul ca jucătorii virtuali să joace pe serverele din România, și nu pe cele din străinătate?
Victor Voicu:
Începând din 1 iulie, la www.clicknetgames.ro, va putea fi accesat un nou portal de jocuri, lansat de Romtelecom, care este deschis tuturor utilizatorilor de Internet, indiferent de ISP-ul folosit.

În noiembrie 2004 s-a înființat Divizia de Date și Internet, având ca scop principal furnizarea de servicii de date de cea mai bună calitate către clienții finali. Artelecom era brațul Romtelecom pentru date și Internet, pe care l-am integrat, începând din noiembrie 2004 și evident că împreună ne putem descurca mult mai bine ținând cont de infrastructura și personalul specializat pe care îl avem.

Există mai multe avantaje în a juca pe serverele din România '“ în primul rând prin serviciul nostru ADSL Express punem la dispoziție o bandă mare, de 1 Mb download, care permite jucătorilor să utilizeze jocul în cele mai bune condiții. Îi ferim de surprize, astfel încât atunci când ajung în faza finală a jocului să nu se taie conexiunea. Un al doilea avantaj al jucătorului ar fi acela că timpii de întârziere sunt mult mai mici '“ vorbim aici de un backbone bazat pe tehnologie Cisco MPLS cu capacitate extrem de mare de ordinul 2,5 Gigabit, tehnologie DWDM, totul în backbone-ul aceluiași operator. Evident, este permis și accesul altor utilizatori care folosesc alți furnizori de Internet.

Noi suntem foarte prezenți și în zona de internațional prin conexiuni de ordinul SMT1 la Internet, prin TeliaSonera, prin OTEGlobe și alți operatori, dar evident încercăm, prin lansarea acestui portal, să menținem traficul în rețeaua noastră.

Dan Papuc: Pe portalul de jocuri Romtelecom sunt disponibile în momentul de față 9 jocuri. Fiecare joc poate fi accesat prin intermediul a 10 camere (chat-uri), cu o limită de maxim 32 de jucători pe cameră. Capacitatea actuală instalată a acestui server este de circa 3.000 de utilizatori simultan. În momentul de față gamerii din România accesează cu precădere serverele românești, dar nu numai. Intenția noastră a fost aceea de a-i face să utilizeze serverele instalate în România, de a le pune la dispoziție resurse broadband pe care să le folosească în beneficiul nostru și al lor.

C@M: Ce costuri presupune utilizarea portalului de jocuri?
Victor Voicu:
Pentru jucători nu presupune nici un fel de cost. Jucătorul trebuie să aibă jocul instalat pe computerul lui, partenerul trebuie să aibă același joc, folosind practic gratuit costurile de legătură la Internet.
Jocul este accesibil și pe dial-up, dar dacă utilizatorii au instalat serviciul de tip ADSL sau IP Fix, au o conexiune permanentă plătită flat rate, cu trafic nelimitat.

Dan Papuc: O etapă ulterioară de dezvoltare a acestui serviciu va fi cea în care utilizatorii vor putea juca jocurile instalate pe serverul unui operator, fără a mai fi nevoie să aibă jocurile instalate pe propriul computer.

C@M: Se pot cumpăra jocuri de pe portal?
Dan Papuc:
În momentul de față nu, jucătorii trebuind să aibă instalate și cumpărate aceste jocuri pe propriile computere. Tot ce le punem noi la dispoziție, și ceilalți jucători de pe piață care au instalat astfel de portaluri sunt niște resurse prin care se pot întâlni prin rețeaua Internet.

C@M: France Telecom a anunțat că desființează divizia de Internet Wanadoo și că o va integra în divizia mobilă, Orange. La ce poate duce o astfel de mișcare?
Victor Voicu:
Acesta este un subiect de mare actualitate: convergența fix-mobil. Prin tehnologia mobilă și prin 3G se pot oferi date de bună calitate. Probabil France Telecom încearcă să își îmbunătățească partea de mobilitate, dar și cea de date.

Connex: Internetul fix și Internetul mobil sunt complementare și scopul nostru comun este să nu mai lăsăm clienții să caute conținut, ci să facem ca acest conținut să vină către client

C@M: Cum vedeți apropierea dintre Internet și partea de mobilitate a unui operator?
Iulia Oancea:
Ceea ce observăm în ultima vreme, ca pătrunzând și pe piața românească, este această încercare de apropiere din ce în ce mai puternică a diverselor surse de conținut către clientul final prin toate canalele care sunt cât mai la îndemâna acestuia. Printr-o interfață extrem de intuitivă care face navigarea foarte simplă pentru clientul final încercăm să aducem acest conținut aproape de clienți, să maximizăm toate capabilitățile telefoanelor și aici mă refer la faptul că oferim și servicii 3G pentru utilizatorii serviciilor 3G, componenta video fiind la o calitate foarte bună. Mă refer aici la posibilitatea de a descărca videoclipuri în telefon, de a urmări în direct programele unor posturi de televiziune.

C@M: Cum vedeți inițiativa Romtelecom de a oferi conținut fix pe Internet?
Iulia Oancea:
Această inițiativă validează, după părerea mea, ideea că există o piață de infotainment (divertiment și informație) și fiecare operator încearcă prin canalele proprii să facă cât mai accesibil acest conținut.

C@M: Se întărește competiția prin acest pas?
Iulia Oancea:
Aș spune că se întărește diversitatea ofertelor. Cred că Internetul fix și Internetul mobil sunt complementare și cred că scopul nostru comun este să nu mai lăsăm clienții să caute conținut, ci să facem ca acest conținut să vină către client, prin posibilitatea de a seta alerte după preferințele fiecăruia, din domeniile care îi interesează pe fiecare.

C@M: La nivelul portalului Connex care este cea mai accesată zonă?
Iulia Oancea:
Conform așteptărilor, secțiunea de muzică este cea mai accesată. Am și îmbogățit-o cu partea de videoclipuri muzicale și tonurile reale care sunt foarte la modă acum. Am fost plăcut surprinși să observăm că și pentru utilizatorii de telefoane 3G livestreamingul e foarte folosit.

C@M: Ați analizat și celelalte portaluri de pe piață? Prin ce vă diferențiați de acestea?
Victor Voicu:
Evident cunoaștem și celelalte portaluri de jocuri din România.
Am abordat acest subiect după metoda management de proiect și avem un project manager cu experiență internațională în lansarea unor astfel de portaluri de jocuri. Ținând cont de celelalte oferte din piață, jocurile sunt construite pe principii asemănătoare.
Ceea ce am lansat acum este un prim pas care nu va fi singular. Ne dorim ca în 2006 să devenim principalul furnizor de servicii de content în piața de date și Internet din România: TV over IP, video on demand, ebanking și restul serviciilor de content care există în prezent.
Suntem într-un proces de transformare - înlocuim bucla locală care era bazată pe cabluri mai vechi cu fibră optică și ONU-uri ce suportă tehnologia ADSL 2+, putând să oferim circa 20 Mbps. Peste linia telefonică existentă în locuința fiecărui din cei peste 4,2 milioane de abonați Romtelecom se vor putea furniza servicii de televiziune video on demand utilizând un set top box.

C@M: Care credeți că va fi replica imediată a operatorilor de cablu?
Victor Voicu:
Operatorii de cablu vor avea și partea lor de piață, dar așa cum se observă tendința mondială este de scădere a veniturilor din vocea clasică, venituri care se mută spre zona de content, de date și Internet, de telefonie mobilă. Ținând cont de ceea ce se întâmplă în piață, Romtelecom are în planul de dezvoltare pe anii viitori trecerea la conceptul de next generation network și oferirea de astfel de servicii. Operatorii de cablu TV care au început acum să furnizeze și servicii de telefonie, își permit luxul de a ține telefonia ca serviciu secundar, serviciul de bază fiind cel de furnizare a semnalului TV. Modelul Romtelecom este exact invers. Peste linia telefonică clasică, utilizând câteva dispozitive specializate, vom putea să oferim toate serviciile de content. Utilizând ADSL 2+ și apoi fiber to the home vom ajunge să putem furniza mai multe canale live în același timp.
ADSL Express este adresat cu precădere, dar nu exclusiv, segmentului de business. Avem în vedere, însă, pentru această toamnă și lansarea serviciului pentru segmentul rezidențial.
Serviciile noastre încep de la 50 euro, media fiind de 70 euro. Este o ofertă ce se află la mediana pieței.

Piața ADSL are o creștere de 120% pe an, mai mare chiar decât cea a telefoniei mobile, care este de 110%.
Avem circa 500 de abonați pentru serviciile ADSL la numai 2 săptămâni de la lansarea serviciilor. Avem 10.000 de accese disponibile în acest moment în București și alte 5.000 în 6 orașe din țară, iar în următoarele 3-6 luni vom avea 100.000. În următoarele săptămâni vom lansa alte 2 servicii de ADSL cu bandă ceva mai mică și cu preț mult mai rezonabil pentru clienții rezidențiali, aproximativ la jumătatea celui pentru business de 79 euro.