.

Motorola '“ creștere spectaculoasă la nivel mondial
Gartner consideră că apariția ultimelor modele de dispozitive, mai ales a terminalelor cu ecran color și camere video încorporate, va revigora creșterea pe piețele consacrate, în timp ce creșterea continuă a abonamentelor pe piețele în curs de dezvoltare va dinamiza vânzările modelelor cu preț scăzut. Creșterea numărului abonaților pe aceste piețe a compensat dezvoltarea palidă de pe piețele consacrate. Tendința i-a făcut pe producătorii de terminale să lupte pentru cote de piață, pe fondul ieftinirii prețurilor la telefoanele cu facilități reduse. Creșterea abonaților pe piețele asiatice a contribuit semnificativ, mai ales în China, la câștigarea poziției secunde, în topul mondial, a companiei Motorola, devansată doar de Nokia. Însă producătorii au nevoie disperată de cumpărătorii de pe piețele consacrate pentru ultimele modele de telefoane mobile. Cu o rată de penetrare a telefoniei mobile de peste 70% în Europa, vânzările globale pot stagna dacă consumatorii de pe aceste piețe nu vor fi tentați să-și înlocuiască telefoanele existente. Nota pozitivă este că operatorii sunt la fel de disperați ca și producătorii în ceea ce privește revigorarea cererii de pe piață. Fără vânzările noilor modele, operatorii vor fi incapabili să-și vândă noile servicii, precum mesajele ce includ imagini - lucru vital, în cazul în care aceștia așteaptă creșterea mediei de cumpărare a telefoanelor lor mobile.
Acest lucru presupune continuarea subvenționării handset-urilor de către operatorii mobili. Telefonul cu cameră video încorporată oferit de Nokia are prețuri între 700 și 800 euro, semnificativ mai mult decât cea mai mare parte a echipamentelor standard și chiar peste puterea de cumpărare a celor mai mulți utilizatori. Dacă operatorii vor reuși să vândă mai multe modele de acest fel, evident costurile vor scădea. La începutul lunii septembrie, Nokia spunea că operatorii forțează vânzările modelului 7650 prin oferirea unor subvenții mai mari decât s-ar fi așteptat.

Noile echipamente așteaptă clienții cu bani
Ecranul color și numeroasele tonuri sonore au oferit câtorva producători asiatici oportunități pentru câștigarea unor cote de piață. Pe parcursul anului trecut, Samsung, producătorul coreean de echipamente mobile, și-a văzut cota de piață în Marea Britanie crescând de la 0,5 % până la 10 %, pe măsură ce noile sale telefoane au ajuns la segmentul țintă. Acesta estimează că va câștiga circa o treime din totalul vânzărilor de pe piața telefoanelor high-end în Marea Britanie, deși cota sa de piață în Europa este peste 6%. Competiția se va amplifica pe măsură ce echipamentele 3G ce oferă servicii de date de ultimă oră vor începe să se vândă semnificativ de anul viitor. Firme ca Nokia și Motorola par foarte conștiente de potențiala amenințare, nu numai din partea Coreei, ci și a Japoniei, alt jucător puternic pe piața 3G.
Bob Shukai, director de marketing al producției la Motorola, apreciază că: 'žJaponezii pot fi foarte buni în aria multimedia, dar acum vor avea de învățat cum să facă terminale multi-mode pentru piața europeană. Forța noastră constă în capabilitățile multi-mode.' NEC, unul din cei mai mari producători japonezi, a fost ales de către Hutchinson 3G pentru a-i fi unul din cei mai importanți furnizori de telefoane 3G. NEC urmărește o cotă de 15% din piața globală a terminalelor 3G, până în 2005. La nivel global, apropierea companiei Samsung de 10% din piață a însemnat o pierdere din partea competiției.
Mulți analiști consideră că există destule oportunități pentru producătorii asiatici, cum sunt Samsung, Panasonic și Sony Ericsson, datorită puternicei lor experiențe în domeniul electronicelor de larg consum. Astfel, Tim Devine, specialist în tehnologie la IPA Consulting, apreciază: 'žAm început să vedem asistenți personali digitali cu telefoane încorporate. În curând vom vedea funcționalități ale telefoanelor incluse în alte echipamente, cum ar fi video-camerele. Există o serie de oportunități pentru a intra pe piața echipamentelor mobile, chiar dacă nu te numești Motorola sau Nokia'. Cu producători care cred că viitorul pieței echipamentelor mobile high-end îl reprezintă serviciile Internet wireless și aplicațiile video - indiferent dacă acestea sunt deținute de către operatori sau producători - se poate dovedi un major avantaj competitiv. Ben Wood, analist principal la Gartner, atrage atenția: 'žDacă clienții nu vor folosi aceste noi servicii, operatorii nu vor fi dispuși să subvenționeze echipamentele mobile, iar vânzările vor stagna.'

Piața globală a telefoanelor mobile - Vânzări + utilizatori în funcție de producător

Companie 2002 2001 Diferență
(2002 față de 2001)
Nokia 35.089 33.432 5%
Motorola 15.496 15.326 1.1%
Samsung 9.342 6.382 46.4%
Siemens 8.247 7.245 13.8%
*Sony Ericsson 5.309 7.506 -29.3%
Alții 25.220 27.993 -9.9%
Total 98.703 97.884 0.8%
*Ericsson doar în 2001, Sony inclus la Alții