.

Producătorii de echipamente mobile au fost afectați de o scădere a vânzărilor în ultimii ani, ceea ce i-a făcut să se axeze pe servicii pentru rețelele de bază ale operatorilor, de la construirea infrastructurii la optimizarea și mentenanța ei.
Acum furnizorii se întreabă dacă pot înainta către alte servicii de externalizare, altele decât cele pentru miezul rețelei. Pentru a reuși, vor trebui să convingă unii dintre cei mai mari clienți - operatori globali ca Vodafone, Orange, T-Mobile și Telefonica - că sunt capabili să preia o parte din operațiunile acestora, inclusiv serviciile de rețea de viitoare generație.
'Să ne externalizăm operarea rețelei 3G? Acum vrem doar să aflăm cine va primi aceste contracte, însă nu cred că vom acționa în acest sens', afirmă purtătorul de cuvânt al Vodafone, citat de Total Telecom Magazine. Serviciile de outsourcing dețin deja o parte respectabilă din afacerile principalilor furnizori. Ericsson declară că serviciile de rețea reprezintă cca. 17% din totalul veniturilor din vânzări, iar vânzarea unor astfel de servicii a crescut cu 30% de la trimestrul 3 la trimestru 4 în 2003, reprezentând segmentul cu cea mai bună evoluție din afacerea sa. Divizia de rețele a Nokia afirmă că 25% din vânzările sale provin din servicii de rețea. Cât despre Alcatel, serviciile reprezintă 25% din veniturile sale totale.

3G dinamizează fenomenul externalizării
În condițiile în care, în prezent, operatorii mobili se străduiesc să găsească forme profitabile de a lansa rețelele 3G și sunt presați de piață să își reducă cheltuielile de operare, furnizorii vor să obțină și mai mult din afacerile lor cu servicii. Siemens Mobile Networks vede în trecerea operatorilor la o nouă tehnologie o oportunitate pentru furnizori, care îi pot ajuta pe primii să rezolve problemele de operare și administrare a infrastructurilor de nouă generație. În iunie 2003, Telecom New Zealand a externalizat operațiunile de zi cu zi ale noii sale rețele CDMA2000 1X către Lucent Technologies. 'Ne-am pus, desigur, problema costurilor, însă serviciile de nouă generație sunt și o chestiune de dezvoltare', declară Stephen Crombie, director general al TNZ. 'Când tehnologia devine atât de complexă, ai de ales între a apela la cunoștințele unui partener și a construi acele cunoștințe în propria-ți companie. Noi am ales prima variantă.' Operatorii mobili ce și-au externalizat serviciile în trecut sunt cele mai probabile ținte pentru viitoare afaceri cu servicii, în viziunea unora dintre furnizori. Nokia Networks afirmă că are deja clienți în rândul operatorilor care și-au externalizat serviciile de rețea 2G și care s-au decis să facă același lucru cu 3G. Producătorul speră că ce a avut loc la scară mică în cazul 2G va crește ca amploare odată cu apariția noilor tehnologii. În februarie, Nokia Networks a anunțat că va crește vânzările și marketingul din jurul afacerii sale cu servicii prin extinderea ofertei la sisteme de suport operațional și al afacerii.
Răsplata producătorilor pentru astfel de reorientări ar putea fi considerabilă. Credit Suisse First Boston estimează că externalizarea rețelelor telecom va valora cca. 14,3 mld. USD global până în 2007 (tabelul 1). Nokia anticipează că doar partea mobilă, singură, va valora în jurul a 9 mld. euro în 2006.

Cei mici sunt mai dinamici
Însă în ciuda acestor cifre optimiste, cele mai importante contracte au fost semnate de către operatorii mobili de pe piețele în curs de dezvoltare și de către operatorii mobili mai mici de pe piețele mature. În ianuarie 2004, Siemens a semnat un acord pentru a construi și oferi mentenanță pentru rețeaua UMTS a operatorului mobil luxembourgez LuXcommunication. Nokia asigură servicii similare pentru Telestet din Grecia, care și-a lansat rețeaua 3G la începutul anului. Ericsson a anunțat în februarie un contract pe 3 ani în valoare de 400 mil. euro pentru dezvoltarea și administrarea rețelei GSM/GPRS a Bharti Tele-Ventures din India. Operatorii multinaționali au rămas inaccesibili până acum. T-Mobile UK susține că a luat în considerare de câteva ori posibilitatea externalizării de câteva ori, dar concluzia a fost de fiecare dată că, în calitate de operator, este mult mai capabil să își opereze și întrețină rețeaua.
Unii analiști pun rezervele operatorilor pe seama unei mentalități specifice, provenite din începuturile lor ca firme inginerești, care le cere să își controleze activele. Cel mai probabil, în cazul operatorilor globali, externalizarea va începe pe piețele din afara țării de origine a fiecăruia. Producătorii pretind că până și cei ce iau în calcul externalizarea se tem să vorbească din cauza repercursiunilor asupra încrederii clienților și, în interior, a publicității negative din jurul concedierilor pe care le aduce cu sine externalizarea.

Să ascultăm și vocea analiștilor
Alți analiști arată că, deși privită ca o ultimă opțiune, marii operatori vor trebui s-o accepte din motive economice. Sprint și-a externalizat către IBM serviciile de centre de apel tocmai pentru că era nevoit să își reducă costurile, arată analiștii de la Yankee Group. Pe de altă parte, analiștii Gartner spun că externalizarea va cădea de pe lista priorităților imediat ce operatorii vor înregistra iar creșteri, iar utilizatorii vor începe să folosească mai mult serviciile de date. Gartner mai atenționează că procentul de profit din serviciile IT pe care furnizorii le speră ajung la cca. 7% - prea puțin față de 30% obținut din echipamente. Cele 17 procente din veniturile din servicii obținute de Ericsson nu reprezintă exact profituri nete și, în general, dacă nu sunt atenți, furnizorii s-ar putea trezi că trebuie să externalizeze ei înșiși aceste funcții, avertizează și analiștii IDC.