.

Scopul premiilor 'Produsul anului' oferite de către revista 'Network Magazine' a fost de a recunoaște inovațiile importante și folositoare apărute în decursul anului trecut. Microsoft a afirmat la tribunal că unele dintre penalizările propuse împotriva sa ar limita sau chiar paraliza abilitățile sale inovative. Scott McNealy, CEO al companiei Sun Microsystems, a declarat că Dell Computer, Compaq Computers și Hewlett-Packard nu au fost inovatoare deoarece aceste companii nu și-au creat și produs singure propriile microprocesoare. Mare parte din inovațiile dezvoltate de companiile dotcom, din operatorii new-age, din furnizorii de aplicații la distanță și din invențiile optice s-au dovedit a fi neprofitabile, dacă nu de-a dreptul frauduloase.
Inovațiile prosperă în timpuri bune. Desigur, există circumstanțe excepționale, atunci când companiile inovează pentru a supraviețui, dar cursul liber al capitalului riscat, al celui cheltuit și oportunitățile de angajare definesc mediul optim pentru produsele și serviciile inovative, cel puțin pe o perioadă scurtă. Ceea ce am învățat din mediul economic al ultimilor 2 ani este faptul că supraevaluarea inovațiilor tehnice ar putea duce la o situație nedoriță, în care chiar și cele mai promițătoare inovații nu ar putea să se dezvolte. În ciuda știrilor economice proaste de pe Internet, din telecomunicații sau a celor din cadrul piețelor de servicii, editorii revistei 'Network Magazine' au putut să identifice o serie de produse și servicii care ar merita să fie premiate drept Produsul Anului. Produsele care au intrat în această cursă trebuiau să fie livrate sau implementate clienților până la sfârșitul anului trecut. Editorii au consultat analiști industriali, vânzători și clienți pentru a crea lista câștigătorilor. Iată câteva dintre produsele care au concurat pentru titlul de 'Produsul anului':

Network hardware
SONAbeam 622-M: Dispozitiv pentru rețele LAN wireless
Mulți dintre cei care care se ocupă de rețele nu iau în serios razele laser. De multe ori le asociem cu armele laser, nu cu modalități de transmitere a datelor prin atmosferă. Dar Free-Space Optics (FSO) se află mai puțin pe tărâmul science-fiction decât multe alte tehnologii wireless dezvoltate astăzi. FSO este aici, funcționează și poate oferi o conexiune punct la punct de mare viteză care nu necesită folosirea fibrei optice sau achiziționarea unei licențe de spectrum radio.
În timp ce mare parte a companiilor produc excelente echipamente FSO, compania fSONA este cea mai inovativă dintre acestea în decursul anului 2001. Modelul cel mai puternic dezvoltat de către fSONA, denumit SONAbeam 622-M, atinge o rată de transfer de 622 Mbs/secundă, pe o rază de 2500 de metri, în condiții de ploaie sau ceață. Utilizatorii care locuiesc în climate mai calme sau care acceptă o viteză de transfer mai mică pot extinde de 4 ori această zonă de transmitere față de zona inițială.
Două noi tehnici create de către compania fSONA conferă dispozitivului SONAbeam calitățile sale neobișnuite. Astfel, fiecare unitate SONAbeam conține 4 lasere suplimentare, fiecare dintre acestea fiind îndreptate către centrul altei unități SONAbeam. Chiar dacă păsările, frunzele sau zăpada obstrucționează una dintre lentile, datele vor fi transmise prin intermediul celorlalte lentile.
Cea de a doua tehnică se referă la faptul că fSONA folosește un tip diferit de rază laser față de ceilalți competitori. Celelalte produse FSO se bazează pe lumină, cu lungimi de undă de aproximativ 800 de nanometri, deoarece aceste unde au cele mai bune caracteristici de propagare în aer. Din păcate, sunt periculoase pentru ochiul uman și necesită să fie menținute la un nivel scăzut de putere. Tehnologia SONAbeam folosește unde cu lungimi de 1500 de nanometri, mai puțin periculoase pentru ochiul uman. Deși aceste unde se reduc în intensitate datorită atmosferei, o transmisie mai puternică compensează acest lucru. În plus, cele mai multe dintre cablurile optice folosesc lungimi de undă de 1550 de nanometri, permițând FSO să se folosească de avantajul tehnologiei WDM (Wavelength Division Multiplex), cât și de alte tehnici folosite în cadrul industriei de rețele optice tradiționale.
Conexiunile wireless înseamnă întotdeauna o alegere între capacitatea rețelei, raza de acțiune sau siguranță, dar tehnologia SONAbeam excelează în toate acestea. Este la fel de folositoare pentru construirea unei rețele private într-o clădire sau în clădiri diferite, cât și ca tehnologie de acces la aceste rețele acolo unde fibra optică nu mai este disponibilă.
www.fsona.com

Telefonie & Mesagerie
E-mail și mesagerie: Groove Client 1.0

Cei mai mulți dintre utilizatori consideră e-mail-ul ca fiind cea mai importantă aplicație din cadrul rețelelor, dar lucrul acesta este departe de realitate. E-mail-ul suferă din cauza slabei securități, bazându-se pe servere centralizate care trebuie să își raționalizeze capacitatea de stocare a datelor, iar singura modalitate de prelucrare a documentelor este de a trimite fiecare versiune sub formă de attachment. O alternativă mai rapidă și mai simplă este Instant Messaging (IM), dar, la rândul lui, are o securitate slabă și este limitat la rețelele proprietare.
Groove Networks încearcă să înlocuiască e-mail-ul și IM-ul, cât și telefonul. Compania oferă un mediu puternic de comunicare peer-to-peer, permițând utilizatorilor să lucreze împreună într-un 'spațiu comun' privat. Soluția Groove se dorește a fi o platformă de dezvoltare completă, așa încât un astfel de spațiu comun poate conține aproape orice aplicație, însă doar câteva dintre cele mai folositoare aplicații sunt prezente în cadrul acestuia. Dintre acestea, menționăm camere de chat și buletine informative, programare calendaristică în grup, Voice over IP (VoIP), cât și un program ce permite mai multor utilizatori să editeze un document Microsoft Office simultan, în timp real.
Groove este un sistem peer-to-peer, în care clienții comunică direct și își salvează fiecare propriile copii individuale ale spațiului comun. Clienții au la dispoziție folosirea autentificării și encriptării datelor, aceste opțiuni datorându-se implementării unei tehnici de criptografiere a cheilor publice, ascunzând astfel complexitatea semnăturilor digitale și criptografia cheilor publice de utilizatorii nedoriți. Întregul trafic este direcționat cu ajutorul protocoalelor Extensible Markup Language (XML) și HTTP, prin firewall-uri.
Groove are, însă, câteva limitări. Serverele sunt necesare pentru unele funcții specializate, cum ar fi accesul de la dispozitivele wireless. În acest caz, administratorii de rețele pot alege între achiziționarea unui server propriu sau găzduirea pe un server deținut de către Groove Networks.
Clienții vor lucra pe sisteme de operare Microsoft Windows, compania neanunțându-și intenția de a dezvolta soluția sa sub alte sisteme de operare. Soluția necesită, de asemenea, ca fiecare utilizator care dorește să comunice cu un altul să aibă instalat protocolul de client. Pentru a veni în ajutorul acestora, compania pune la dispoziția utilizatorilor o ediție preliminară a acestui protocol. Ediția respectivă conține toate opțiunile versiunii full (în valoare de 49 USD), dar nu include posibilitatea de colaborare a utilizatorilor în documentele Office sau opțiunea de a defini noi utilizatori în cadrul spațiului comun.
www.groove.net

Servicii wireless
Wayport Membership Plans

În timp ce marile companii americane de telefonie mobilă și-au petrecut tot anul trecut discutând despre rate mari de transfer a datelor, nici una dintre acestea nu oferă, în prezent, nici măcar viteza de transfer a unui modem pentru dial-up. Până acum, singurul serviciu wireless care oferă viteze multimegabit se bazează pe standardul Wi-Fi (IEEE 802.11b), permițând utilizatorilor de laptop-uri sau PDA-uri să acceseze Internetul prin intermediul cardurilor de acces, contracost, în cadrul rețelelor LAN wireless private.
Raza mică de acoperire a standardului Wi-Fi, aproximativ 100 de metri, limitează accesul la rețea în cadrul unor 'locații fierbinți', așa încât companiile care oferă aceste servicii trebuie să acopere aceste arii în care utilizatorul are nevoie de acces la rețele. Pentru utilizatorii business, Wayport este compania care satisface cel mai bine aceste criterii. Wayport oferă acces Wi-Fi în cadrul a peste 400 de hoteluri și aeroporturi din Statele Unite, la viteze cuprinse între 1.5 și 6 Mbs.
Deși există mari goluri în aria de acoperire, compania se extinde rapid. În ciuda falimentului fostei sale rivale, Mobilestar, care și-a construit mii de puncte de acces și pe care nu și-a permis să le activeze, Wayport atrage noi investiții, cea mai recentă având loc în martie anul curent. Fiind singurul furnizor de servicii Wi-Fi care a aderat la WECA (Wireless Ethernet Compatibility Alliance), companii importante au început să ia în serios această opțiune. Astfel, IBM, Dell și Sony au construit laptop-uri concepute special pentru utilizarea standardului 802.11b, iar Microsoft a modificat câteva dintre versiunile sale de Windows XP în vederea utilizării acestuia.
Wayport se detașează în fața competitorilor săi prin modalitatea simplă de plată pentru accesul la serviciile sale. În loc ca plata să se facă în funcție de timpul de acces sau pe pachete de informații, membrii plătesc un abonament lunar care le oferă acces nelimitat în oricare dintre locațiile disponibile. Acest abonament este cuprins între 20 și 50 USD, suma variind în funcție de numărul de utilizatori și de perioada contractată.
Serviciile wireless LAN nu s-au maturizat încă, așadar dominația Wayport nu este garantată, dar compania a semnat contracte de roaming cu noi furnizori, cum ar fi Boingo sau i-pass. Aceste companii construiesc 'zone fierbinți' în diferite locații, serviciile oferite fiind până acum mai mult complementare decât competiționale.
www.wayport.com