.

La începutul lui 2002, telefonia mobilă reprezenta 47% din comunicațiile telefonice din România. Bernard Moscheni, director general MobilRom (Orange România) estimează că telefonia mobilă are o rată de penetrare de maximum 16,5% din populație (3.855.600 de utilizatori), față de 60% sau chiar 70% cât este în Franța și Marea Britanie, dar se așteaptă ca România să ajungă la o rată de penetrare de 50% în 2008 sau 2010. Ted Lattimore, președintele MobiFon, apreciază că potențialul pieței din România este de 7-10 milioane de utilizatori pentru următorii ani. MobiFon deține cca.52% din piață (2.003.600 abonați în decembrie 2001), MobilRom cca. 42% (1.637.000 în dec. 2001), Cosmorom cca. 5% (200.000 în februarie 2002), iar Telemobil 0,4% (15.000 în februarie 2002).

Finanțările decid (intertitlu în Radiografia lunii)
Connex și Dialog, apreciază analiștii, vor asigura 60-80% din creșterea pieței în 2002. Deși Cosmorom practică tarife sub prețul celor de la Connex și Dialog, problemele de lichidități reprezintă o frână în dezvoltarea Cosmorom. Diwaker Singh, președintele Telemobil, susține că succesul nu depinde neapărat de numărul de abonați, ci de indicele de profitabilitate per abonat. La investiții, Telemobil este cel mai puternic: 350 milioane USD până în 2003. MobiFon și MobilRom au investit în 5 ani câte 5-600 milioane USD. Pentru a ajunge la utilizatori, companiile de telefonie mobilă își fac o publicitate agresivă, numărându-se printre cei mari consumatori de publicitate. Pentru serviciul Zapp s-au investit în publicitate 8 milioane USD. Connex și Dialog sunt singurele care pun accent pe serviciile de voce. Operatorii și-au îndreptat multe din oferte către utilizatorii cu venituri mici. Bernard Moscheni afirmă că MobilRom 'a atacat efectiv piața de masă', formată din clienții serviciilor preplătite.
Zapp Mobile oferă și servicii de voce, dar miza sa cea mare sunt transmisiile de date. Costurile mai scăzute ale operării CDMA îi oferă posibilitatea de a câștiga în câțiva ani războiul prețurilor pe piața transmisiilor de date. Internetul mobil și serviciile de date reprezintă o prioritate la fel de mare și pentru MobiFon, susține Ted Lattimore, președintele companiei. MobiFon utilizează tehnologia GPRS de generație 2,5, în vreme ce Zapp funcționează pe CDMA450, ce aparține deja generației a treia de comunicații. Serviciile de date au atras, până acum, 30.000 de utilizatori - prea puțin pentru a forma o piață pentru serviciile de date. În pofida acestei realități, MCTI anunță lansarea licitațiilor pentru 3 licențe UMTS.
În privința relevanței liberalizării telefoniei fixe de la 1 ianuarie 2003 pentru operatorii mobili, ea le va permite să furnizeze servicii proprii de apeluri la distanță (interurbane și internaționale), apreciază Ted Lattimore. 'Clienții nu vor observa nici o modificare, cu o excepție: convorbirile internaționale vor fi mai ieftine'.