.

O singură zi poate să aducă laolaltă rezultatele muncii a trei mari operatori care acționează în România (Orange, Romtelecom și Cosmote), dar prin extensie și raportarea la grupurile mamă din Vestul Europei: France Telecom (FT), Hellenic Telecommunications Organization (OTE) și Deutsche Telekom (DT). Astfel, liderul pieței, în termen de utilizatori, Orange România raportează un declin al veniturilor pe 2009 de aproape 20%, dar devine și cea mai grea bilă de piciorul grupului France Telecom, cu cea mai mare cădere economică în regiunea Europei Centrale. Chiar dacă numărul utilizatorilor crește pentru Orange, veniturile pe care aceștia le aduc operatorului francez (ARPU) s-au redus, pe fondul aceleiași crize. Un semn pozitiv totuși: creșterea clienților pe segmentul broadband mobil. În privința grupului OTE și a actorilor săi pe piața noastră (Romtelecom, Cosmote și Germanos), situația este mai complicată politic. Guvernul de la Atena s-a gândit să taxeze necruțător companiile profitabile, pe fondul declinului economic fără precedent al Greciei, de unde OTE a trecut pe pierderi la nivelul anului 2009. Totul, pe larg, în densele analize care urmează.

Veniturile Orange România au scăzut în 2009 cu 19,4%

Veniturile Orange România au scăzut în 2009 cu 19,4%, atingând 1,055 miliarde euro, comparativ cu cele 1,31 miliarde euro în 2008, din cauza deteriorării condițiilor economice. În schimb, numărul clienților a crescut cu 6%, de la 10,355 milioane la 10,995 milioane de utilizatori, potrivit raportului financiar al grupului France Telecom din care Orange face parte. Excluzând impactul deciziilor de reglementare, veniturile companiei au scăzut cu 16,7%, România fiind una dintre cele mai sever afectate piețe în contextul crizei mondiale din punctul de vedere al grupului francez de telecomunicații. În Europa Centrală, scăderea veniturilor de 9,7% în 2009 a fost determinată în principal de deteriorarea condițiilor economice din România de -16,7%, menționează raportul citat, preluat de Mediafax. Veniturile din servicii au coborât anul trecut cu 20,2%, de la 1,202 miliarde euro la 958 miliarde euro.

„Performanța companiei este în conformitate cu planurile noastre într-un an în care întreg mediul economic a resimțit acut efectele crizei economice. După două trimestre consecutive în care Orange a fost lider în ceea ce privește numărul de noi clienți atrași în rețea, și în ultimul trimestru al anului baza de clienți a continuat să crească puternic. Deși consumul în rețea a crescut grație ofertelor competitive lansate pe piață, nivelul veniturilor a continuat să reflecte impactul reglementărilor, scăderea tarifelor și evoluția cursului valutar comparativ cu anul precedent", susține directorul executiv al Orange România, Thierry Millet.

Pe segmentul serviciilor de mobile broadband (internet și date pe telefonul mobil), Orange România avea la finele anului trecut 2,708 milioane de clienți, față de 1,673 milioane la sfârșitul lui 2008, respectiv 2,236 milioane după primele nouă luni. Orange România a câștigat anul trecut circa 640.000 de clienți, iar în trimestrul al patrulea a atras 301.000 de utilizatori, de la 10,694 milioane la finele lunii septembrie la 10,995 milioane la finele anului. Veniturile companiei au scăzut în trimestrul al patrulea cu 23,6%, la 255 milioane euro, de la 334 milioane euro în aceeași perioadă a anului anterior. Fără a calcula efectul deciziilor de reglementare, tendința operațiunilor Orange România a fost descendentă (-20,5%) în Q4 2009, față de cota de -13,1%, la nivelul întregii regiuni Europa Centrală. Venitul mediu anual pe utilizator (ARPU) a fost de 92 de euro în Q4, față de 100 de euro în Q3, respectiv 119 euro, în ultimele trei luni ale anului 2008. Veniturile din servicii au scăzut în perioada octombrie-decembrie cu 23,2%, la 231 milioane euro, de la 301 milioane euro în același interval al anului anterior.

FT: profit operațional diminuat la 7,8 mld. euro în 2009

Profitul operațional al France Telecom, proprietarul Orange România, a scăzut de la 9,9 miliarde de euro în 2008 la 7,8 miliarde de euro în 2009, în condițiile în care cifra de afaceri s-a diminuat cu 4,7%, la 50,9 miliarde de euro. Grupul avea la sfârșitul anului trecut o bază de clienți de 193 milioane de persoane, în creștere cu 5,7% comparativ cu perioada similară din 2008, se arată în raportul financiar al France Telecom pentru 2009. Investițiile de capitalul s-au situat în 2009 la 5,3 miliarde de euro, echivalentul a 11,5% din venituri, față de 6,3 miliarde de euro în 2008. La sfârșitul anului trecut, grupul avea datorii financiare de 33,9 miliarde de euro, față de 35,8 miliarde de euro în 2008. În al patrulea trimestru, veniturile grupului au scăzut cu 6,1%, comparativ cu perioada similară din 2008, la 12,8 miliarde de euro. France Telecom și-a confirmat obiectivele financiare pe termen scurt, notând că mediul economic s-a stabilizat, dar a rămas dificil. Astfel, grupul se așteaptă ca veniturile din 2010 să rămână la același nivel cu cele din 2009. Totodată, operatorul telecom anticipează investiții de capital echivalente cu 12% din venituri în acest an.

Veniturile Romtelecom în scădere cu 7,2% în 2009

Veniturile Romtelecom au scăzut anul trecut cu 7,2%, la 807,7 milioane euro, dar profitul operațional înainte de depreciere și amortizare (OIBDA) a stagnat la 252 milioane euro, afacerile companiei fiind evident afectate de condițiile economice dificile și de migrarea unor clienți către concurență. Romtelecom a înregistrat în 2009 un profit OIBDA de 252,4 milioane euro, față de 253,7 milioane euro în 2008, când veniturile raportate au fost de 869,9 milioane euro, se arată în raportul anual al OTE, acționarul majoritar al companiei românești. Rezultatele din 2009 au fost susținute și de scăderea costurilor cu programul de retragere voluntară la 8,6 milioane euro, de la 38 milioane euro în 2008. În ceea ce privește baza de clienți a companiei, numărul de linii fixe și-a continuat trendul descendent, scăzând anul trecut cu 7,4%, de la 2.961.053 la 2.741.166 de unități. Romtelecom a înregistrat însă creșteri importante ale numărului de abonați pe serviciile de internet broadband (ClickNet) și televiziune prin satelit (Dolce). "Anul trecut, în pofida crizei economice și a condițiilor dure de pe piața românească, Romtelecom a reușit să crească numărul unităților generatoare de venit cu 4,1%, prin comparație cu 2008, ajungând la un total de peste 4,4 milioane. Internetul broadband și televiziunea digitală au înregistrat cele mai mari rate de creștere, de 24% și respectiv 37%, reflectate de asemenea în creșterea veniturilor aferente, de 26% și respectiv 87%, în comparație cu 2008", menționează directorul general executiv al Romtelecom, Yorgos Ioannidis. Astfel, numărul clienților companiei pe segmentul de internet broadband a urcat cu 24,1%, de la 650.669 la 807.362, iar baza de abonați la serviciile de TV prin satelit s-a extins cu 37,5%, de la 643.185 la 884.136 de utilizatori. Numărul conexiunilor VPN a crescut anul trecut cu 14% față de 2008, generând o creștere a veniturilor cu 10%. Romtelecom a atras anul trecut aproximativ 27.000 de clienți pentru serviciul de internet mobil bazat pe tehnologie CDMA, a adăugat Ioannidis.

„Într-o economie caracterizată de o scădere de peste 7% a PIB-ului în 2009, de creșterea șomajului și de falimentele tot mai dese, furnizorii români de servicii de telecomunicații au avut scăderi procentuale ale veniturilor estimate la două cifre, în special în a doua parte a anului. Cu venituri mai mici cu 7,1% în trimestrul al patrulea al lui 2009, în linie cu scăderea înregistrată pe ansamblul întregului an, Romtelecom a reușit performanțe rezistente, în pofida migrației unor anumite categorii de clienți către cele mai puțin scumpe oferte de pe piață", adaugă raportul OTE. Veniturile Romtelecom au scăzut în trimestrul al patrulea cu 7,1%, la 198,3 milioane euro, de la 213,5 milioane euro în aceeași perioadă a anului anterior. Profitul OIBDA s-a redus în ultimele trei luni cu 11,8%, de la 57,4 milioane euro la 50,6 milioane euro. Costurile programului de retragere voluntară au crescut de aproape două ori la nivelul trimestrului octombrie-decembrie, de la 1,9 milioane euro la 3,6 milioane euro.

„În 2010, vom continua să aplicăm o strategie comercială bazată pe personalizarea ofertelor, în funcție de nevoile clienților din diferite segmente și vom oferi tarife foarte atractive pentru pachetele de trei servicii (...) Ne concentrăm în plus pe dezvoltarea infrastructurii de fibră optică, la nivel național. În acest fel, vom putea să creștem vitezele actuale până la 100 Mbps și vom extinde aria de acoperire a serviciului IPTV Dolce Interactiv, pe care ne dorim să îl poziționăm ca pe un produs de larg consum, la prețuri foarte accesibile", susține Ioannidis. Grupul telecom elen OTE deține 54,01% din acțiunile Romtelecom, fiind prezent în România prin filiala locală a operatorului mobil Cosmote și rețeaua de magazine cu profil IT&C Germanos. Grupul OTE este afiliată, din februarie 2009, grupului german de telecomunicații Deutsche Telekom.

Veniturile Cosmote România cresc cu 36% în 2009

Veniturile Cosmote România au crescut în 2009 cu 36,1%, la 423,2 milioane euro, iar profitul operațional înainte de depreciere și amortizare (OIBDA) s-a majorat de aproape 3 ori, la 66 milioane euro, după ce numărul clienților companiei a crescut cu peste un milion, la 6,92 milioane utilizatori. Compania a înregistrat în 2008 venituri de 311 milioane euro și un profit OIBDA de 22,5 milioane euro, raportând la sfârșitul acelui an un număr de 5,894 milioane de clienți. Cosmote România a ajuns la o cotă de piață de peste 23%, datorită licenței 3G obținute după achiziția Zapp și se va concentra pe extinderea prezenței pe segmentele de broadband și corporate, susțin oficialii greci într-un raport OTE, din care face parte și operatorul telecom Cosmote. În trimestrul al patrulea 2009 (Q4), veniturile companiei au crescut cu 4,7%, de la 107,7 milioane euro la 112,8 milioane euro, însă profitul OIBDA a scăzut cu 6,7%, de la 12 milioane euro la 11,2 milioane euro. Afacerile Cosmote România au fost afectate în Q4 de scăderea veniturilor din interconectare cu marjă ridicată și de declinul încasărilor din roaming, se arată în raportul menționat. Din numărul total de clienți de la sfârșitul anului trecut, circa 19% erau abonați, restul fiind utilizatori în sistem prepaid (cu cartele), conform Cosmote România. „Suntem foarte mulțumiți de performanța companiei în ultimul an, având in vedere contextul unui mediu economic instabil și al unei piețe saturate și deosebit de competitive (...) Succesul înregistrat în 2009 ne permite să facem față mai bine provocărilor din 2010, an în care ne vom concentra pe segmentul corporate și pe piața serviciilor în bandă largă", pretinde directorul financiar executiv al Cosmote România, Konstantinos Apostolou. Cosmote a intrat pe piața românească în urmă cu 5 ani, derulând investiții totale de 680 milioane de euro.

OTE: în pierdere pe Q4, din cauza unei taxe guvernamentale

Afacerile grupului elen de telecomunicații OTE au fost afectate sever în 2009 de condițiile economice dificile, compania trecând pe pierdere în Q4 din cauza unei taxe „de contribuție specială" introdusă de guvernul de la Atena impusă tuturor companiilor profitabile. După plata celor 113,1 milioane euro către statul grec, OTE a înregistrat în Q4 o pierdere netă de 30,5 milioane euro, față de profitul net de 100,1 milioane euro raportat pentru aceeași perioadă din 2008. Fără plata taxei de contribuție specială, OTE ar fi înregistrat un profit net de 82,6 milioane euro. Guvernul elen a anunțat în luna ianuarie că deficitul bugetar a crescut anul trecut la 12,7% din Produsul Intern Brut (PIB), nivel de peste trei ori mai ridicat față de estimările anterioare ale executivului și de patru ori mai mare decât limita de 3% din PIB reglementată în UE. Autoritățile fac eforturi pentru a reduce deficitul și a gestiona problema datoriei publice uriașe și s-au angajat față de liderii europeni să scadă dezechilibrul bugetului de stat cu 4% din PIB doar în acest an. Veniturile grupului de telecomunicații au scăzut în perioada octombrie-decembrie cu 7%, de la 1,64 miliard euro la 1,52 miliarde euro, iar profitul înainte de depreciere și amortizare (OIBDA) s-a redus cu 6,9%, de la 537,8 milioane euro la 500,7 milioane euro.

„Condițiile operaționale dificile cu care ne-am confruntat de la începutul anului 2009 la toate afacerile noastre s-au intensificat în trimestrul al patrulea, când consumatorii au reacționat la înrăutățirea perspectivelor economice în întreaga regiune. În plus, piața telecomunicațiilor mobile din Grecia s-a contractat semnificativ pe parcursul anului, din cauza asaltului lansat de competitorii noștri în zona prețurilor, tendință care continuă și în 2010. Facem eforturi mari pentru a ne reduce baza de costuri și acest an", susține Panagis Vourloumis, președintele, director general executiv al OTE. Grupul OTE a înregistrat anul trecut încasări totale de 5,98 miliarde euro, în scădere cu 6,6% de la nivelul de 6,4 miliarde euro raportat în 2008. Profitul OIBDA s-a redus în 2009 cu 5%, de la 2,27 miliarde euro la 2,15 miliarde euro, iar profitul net a coborât cu 32,9%, de la 601,8 milioane euro la 404 milioane euro. Numărul de linii fixe operate de OTE a scăzut cu 7,3% în 2009, de la 5,38 milioane la 4,99 milioane de unități, însă grupul a balansat declinul prin creșterea din segmentul telefoniei mobile reprezentat de către Cosmote. Numărul total de clienți ai Cosmote a crescut în 2009 cu 13,8%, la 21,94 milioane, la nivelul întregii regiuni, dintre care 6,92 milioane numai în România. Veniturile Cosmote au coborât anul trecut cu 6,9%, de la 3,26 miliarde euro la 3,03 miliarde euro, iar profitul OBIDA s-a redus cu 6,3%, de la 1,14 miliarde euro la 1,07 miliarde euro. Și rețeaua de magazine Germanos, cu profil IT&C, a înregistrat scăderea afacerilor în 2009 din cauza recesiunii economice. Astfel, veniturile retailerului prezent și în România au scăzut în 2009 cu 11,2%, de la 1,01 miliarde euro la 902 milioane euro. Profitul OIBDA s-a redus cu aproape o treime, de la 19,8 milioane euro la 13,3 milioane euro.

DT: Venituri în creștere pe Q4, EBITDA și cash flow scăzute în 2010

Deutsche Telekom (DT) a raportat venituri în creștere cu 0,6% în cel de al patrulea trimestru (Q4) din 2009, de 16,20 miliarde euro, preluarea acțiunilor OTE ajutând la contrabalansarea veniturilor de pe piața-mamă, cea din Germania. Veniturile înregistrate în Germania au scăzut cu 3,1%, până la 6,40 miliarde euro, divizia Systems Solutions a înregistrat venituri în scădere cu 8,1%, până la 2,39 miliarde euro, vânzările din SUA au scăzut cu 15,7% ajungând la 3,66 miliarde euro datorită efectelor negative ale cursului valutar și ale presiunii competiției, iar veniturile din Europa au scăzut cu 11,5% la 2,47 miliarde euro, în principal din cauza rezultatelor slabe din Marea Britanie și Polonia. După preluarea OTE, în luna februarie 2009, care a ajutat la dublarea veniturilor din regiunea Europei de Sud Est până la 2,59 milioane euro, EBITDA grupului s-a îmbunătățit cu 8,6%, ajungând la 5,07 miliarde euro, iar pierderea netă s-a apropiat de 3 milioane euro, de la 730 milioane euro. Oficialii Deutsche Telekom susțin că programul de reducere a costurilor, „Save for Service", a dus la economii de 5,9 miliarde euro și va genera alte economii de 4,2 miliarde euro până în 2012. Pentru anul 2010, compania preconizează un indice EBITDA de circa 20 miliarde euro, față de cele 20,7 miliarde euro pentru 2009 și o scădere a cash flow-ului la 6,2 miliarde euro, față de 7 miliarde euro anul trecut. Până în 2012, germanii de la DT vor plăti acționarilor cele 10 miliarde de euro promise, ceea ce înseamnă o plată minimă a dividendelor la o cotă de numai 0,70 euro acțiune/an.