.

Filiala din România a companiei French Avenir Telecom a înregistrat o creștere a vânzărilor de 30% an/an, la sfârșitul anului fiscal (30 iunie 2002). Astfel, valoarea totală a vânzărilor a fost de 11,8 milioane euro, conform unui comunicat de presă emis de compania franceză. În România, compania este prezentă din anul 1999, prin GlobalNet - Avenir, având ca domeniu de activitate distribuirea echipamentelor de comunicații și servicii. În plus, intenția companiei-mamă este de a-și consolida poziția pe piața românească. Totodată, partea franceză s-a canalizat pe distribuirea produselor telecom și pe servicii, încercând o restructurare în ultimul an fiscal, renunțând la activitățile din domeniul Internetului, care au dus la o scădere a profitului de circa 133 milioane euro. La începutul lunii august 2002, Avenir Telecom a vândut subsidiara sa din Republica Cehă care a fost grav afectată de criza, la nivel mondial, a domeniului telecom și a decis să-și îndrepte atenția către România și Maroc, unde pare a fi un potențial mai mare de dezvoltare.

Electromagnetica, furnizor de echipamente telecom, s-a confruntat cu o scădere de 40% a vânzărilor sale - circa 5 milioane USD în H1 - datorită situației financiare incerte a operatorului telecom național, RomTelecom. Contractele cu RomTelecom reprezintă circa 60% din profiturile companiei. Potrivit declarației lui Scheușan, general manager al Electromagnetica, compania încearcă să se canalizeze pe exporturi. Pentru anul acesta, Electromagnetica a estimat un profit de aproximativ 18 milioane USD, până la 1,12% an/an. Compania are un capital din acțiuni de 157,9 miliarde lei, acționarul principal fiind Asociația Angajaților (52,4%). Cei mai importanți clienți ai companiei sunt RomTelecom, CFR, Dacia-Renault și Ministerul Apărării Naționale.

Societatea Națională de Radiocomuni-cații (SNR) va furniza, din această toamnă, servicii de videoconferință între București și Cluj Napoca (Transilvania) în bandă de 26GHz, printr-o rețea multipunct, a declarat Gabriel Grecu, general manager SNR. Proiectul va avea ca segment țintă clienții corporațiilor. SNR deține o licență pentru înființarea unei astfel de rețele la nivel național. Echipamentele necesare vor fi furnizate de compania Norwich Tandberg; suma necesară pentru implementarea proiectului în întreaga țară este de circa 10 milioane USD.

Transelectrica, compania distribuitoare a electricității, a anunțat că intenționează să stabilească un joint venture cu un investitor din domeniul telecom până la sfârșitul acestui an. Astfel, noua companie se va ocupa de surplusul de capacitate al rețelei de fibră optică care va fi instalată pe infrastructura de transport a energiei. Acest joint venture va fi format, de fapt, din Teletrans, divizia telecom a Transelectrica, și un investitor strategic, fiind posibil să devină operațional în iunie 2003, potrivit declarației lui Jean Constantinescu, CEO al Transelectrica. Acesta a adăugat că Transelectrica ar putea deține și o poziție minoritară din punct de vedere al acționariatului, dar în acest caz, investitorul strategic va trebui să investească capital. Din cei 3.500 km de fibră optică ai Transelectrica, la nivel național, circa 900 km vor fi disponibili din 2003. Achiziționarea și instalarea cablurilor de fibră optică se vor face simultan cu reabilitarea liniilor electrice, iar costurile necesare se vor ridica la circa 105 milioane USD.

GlobalNet, dealer de telefonie mobilă pe piața românească, a achiziționat Eurotel 2000, dealer Orange, dând naștere celui mai mare dealer de servicii mobile din România. Nici una dintre cele două companii nu a dat detalii referitoare la valoarea afacerii, dar unele surse estimează că suma se situează la circa 200.000 - 300.000 USD. Totuși, valoarea de peste 200.000 USD a fost confirmată de Liviu Nistoran, general manager al GlobalNet. Înaintea achiziționării sale, Eurotel, cel mai mare dealer al operatorului de telefonie mobilă Orange, înregistra o valoare de piață de 15%. Compania GlobalNet a fost înființată în anul 1997, iar în 1999 a fost achiziționată de Avenir Telecom din Franța, care deține, în prezent, 100% din companie. Principalii competitori ai companiei sunt Germanos, Euro GSM și Goldstern.

Diviziile românești ale companiilor S&T și Plaut din Austria au anunțat fuziunea operațiunilor lor pe piața locală la jumătatea lunii iulie. Alianța strategică a fost decisă încă din aprilie a.c. Atât S&T, cât și Plaut se află printre cei mai importanți integratori de sistem IT&C și consultanți de management al afacerilor de pe piața europeană, înregistrând un profit cumulat de 445 milioane USD la sfârșitul lui decembrie 2001. Oficialii companiei au declarat că noua companie va avea ca principal scop o acoperire mai bună a soluțiilor de management al afacerilor, inclusiv a soluțiilor furnizate de compania germană SAP. În urma alianței, S&T va prelua operațiunile de consultanță și implementare a sistemului de management al afacerilor de pe piețele din România, Bulgaria și Turcia. Cele două companii au înregistrat, anul trecut, un profit total de 85 milioane USD în România, Republica Cehă, Polonia, Ungaria, Slovacia și Slovenia. Plaut a intrat pe piața românească în 2000, iar clienții ei principali sunt, în prezent, companiile Heidelberg Zement, OMV, Arpechim, Pirelli, Holcim, Brau Union România, Xerox. S&T a intrat pe piața românească în 1993, iar clienții săi locali sunt principalii operatori din România, majoritatea băncilor și a operatorilor din domeniul infrastructurii.

Ritmul creșterii pieței IT din România a scăzut de la 27,6% în 1998/1997 la circa 11,7% în 2001/2000 în condiții de recesiune globală a pieței IT&C, a declarat Vasile Baltac, președintele Asociației pentru IT&C. Cheltuielile IT pe cap de locuitor au crescut, în România, de la 26,1 USD per capita la circa 42,8 USD în 2001.