.

Dan GEORGESCU, Președinte ANRC, la Gala COMUNIC@ȚII Mobile

Prioritățile anului 2005:

Orientarea pe costuri a tarifelor de interconectare ale Romtelecom

  • Reglementarea piețelor cu amănuntul
  • Revizuirea condițiilor de acces la bucla locală
  • Serviciul universal în domeniul comunicațiilor electronice
  • Modificarea modului de calcul al tarifului de monitorizare
  • Reglementarea accesului la infrastructură
  • Comunicarea cu industria și utilizatorii
  • Perspective ale anului 2006:

    • Adoptarea deciziei de revizuire a ofertei de referință pentru accesul la bucla locală (ORA)
    • Portabilitatea numerelor
    • Implementarea preselectării transportatorului
    • Stabilirea tarifelor maximale de interconectare fundamentate pe costuri ale Mobifon și Orange
    • Revizuirea ofertei de referință pentru interconectare (ORI) și a acordului standard de interconectare pe baza ORI

    Orientarea pe costuri a tarifelor de interconectare
    În octombrie 2005 ANRC a impus Romtelecom obligația de a reduce tarifele de interconectare în 2 etape: de la 1.1.2006 și de la 1.1.2007. La sfârșitul perioadei de tranziție, tarifele de interconectare vor fi mai mici decât tarifele actuale în medie cu 16,0% pentru interconectarea la nivel local, cu 51,5% pentru interconectarea la nivel regional și cu 55,8% pentru interconectarea la nivel național.

    În 2006 ANRC își propune să stabilească tarifele maximale de interconectare fundamentate pe costuri pentru operatorii de telefonie mobilă Mobifon și Orange.

    Promovarea competiției pe piețele cu amănuntul
    În iulie 2005 Romtelecom a fost desemnat furnizor cu putere semnificativă pe a zecea piață cu amănuntul: piața apelurilor fix-mobil pentru persoane juridice. În iulie 2005 președintele ANRC anunță decizia privind impunerea de obligații furnizorului cu putere semnificativă pe piețele relevante specifice cu amănuntul.

    În 2006, ANRC se va axa pe problematicile legate de preselectarea transportatorului și ale orientării pe costuri a tarifelor cu amănuntul.

    Îmbunătățirea accesului la bucla locală
    În iulie 2005 s-a anunțat decizia privind adoptarea Planului de management al spectrului de frecvență al buclei locale și subbuclei locale, iar în septembrie 2005 are loc consultarea publică pentru revizuirea ORA și a acordului standard de acces; stabilirea condițiilor de test pentru introducerea tehnologiei VDSL pe bucla locală. Până în prezent au fost încheiate 13 acorduri de acces la bucla locală a Romtelecom pe baza ORA.

    Inițiative legislative ale ANRC
    În iulie 2005: Legea nr.239/2005 privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul comunicațiilor care precizează că 'ždin 2006, furnizorii de rețele publice de comunicații electronice, de servicii de comunicații electronice destinate publicului și de servicii poștale au posibilitatea de a plăti tariful de monitorizare anual doar în funcție de veniturile rezultate din activitățile de comunicații electronice sau poștă.'

    În noiembrie 2005 este publicat spre consultare publică proiectul de lege care reglementează accesul pe proprietăți al furnizorilor de rețele de comunicații electronice.

    Serviciul universal
    În 2005 ANRC a finanțat instalarea a 33 de noi telecentre '“ 5 operatori au fost desemnați în urma licitației, iar telecentrele vor fi instalate în maxim 120 de zile de la punerea la dispoziție a spațiului de către autoritățile locale. Până la sfârșitul anului 2005 un alt set de localități va fi scos la licitație pentru instalarea de telecentre, iar în 2006 vor fi scoase la licitație cel puțin 200 de localități. În noiembrie '“ decembrie 2005 s-au acordat subvenții pentru abonamentul la telefonie fixă familiilor cu venituri reduse - 35% din fondul pentru serviciul universal este destinat alocării de subvenții și facilități în 2005.

    Comunicarea cu industria și utilizatorii
    În 2005 s-a desfășurat campania de informare a furnizorilor '“ 'žGhidul furnizorilor de comunicații electronice', în aprilie '“ mai 2005: Campania de informare a utilizatorilor '“ 'žGhidul utilizatorului de telefonie fixă'. Tot în 2005 s-a desfășurat și proiectul Caravana ANRC '“ în cadrul căruia ANRC s-a deplasat în țară, acolo unde industria locală își desfășoară activitatea, pentru a discuta despre cele mai noi reglementări, proiectele instituției, precum și despre modalitatea în care industria poate participa la acestea.

    Perspective 2006

    • Stabilirea mecanismului de implementare a portabilității numerelor și impunerea obligației de implementare a portabilității numerelor
    • Până la sfârșitul anului 2005, ANRC va supune spre consultare publică documentul care propune un set de soluții posibile pentru implementarea portabilității numerelor
    • Consultarea industriei cu privire la actualizarea Planului Național de Numerotație
    • Modificarea deciziei privind Autorizarea Generală; simplificarea procedurilor și definițiilor pentru diferite tipuri de rețele și servicii
    • Adoptarea deciziei referitoare la obligațiile de informare a publicului care revin furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice
    • Continuarea implementării serviciului universal în domeniul comunicațiilor electronice: ANRC își propune ca până în anul 2010 toți locuitorii din satele românești să aibă acces la servicii de telefonie fixă
    • Elaborarea, împreună cu MCTI, a strategiei naționale pentru dezvoltarea serviciilor în bandă largă
    • Comunicarea cu industria și consumatorii, adaptarea continuă a instrumentelor și a conținutului comunicării la nevoile publicului ANRC.