.

Interviu cu Zsolt NAGY, fostul ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației (20 decembrie 2004 - 11 iunie 2007)

C@M: Cum s-a ajuns la situația demiterii dvs. din funcția de ministru MCTI?
Zsolt Nagy:
Este o situație pe care nu o pot clasifica altfel decât ca fiind regretabilă. Era firesc pentru mine și bine știut de la început că acest mandat va avea un sfârșit, dar nimeni nu s-a gândit la un sfârșit de acest fel și mai ales nimeni nu se aștepta să se întâmple un lucru nejustificat și nedrept cum s-a întâmplat în cazul meu. Este vorba de o acuzație lansată nefondat și neprobat în care atât instituțiile justiției, cât și instituția prezidențială au tărăgănat deciziile până în momentul în care s-a ajuns la plecarea mea din funcția de ministru. Nu pot spune altceva decât că acesta a fost scopul. Este o mașinațiune politică, care nu are de-a face cu domeniul IT&C, pe care am încercat să îl promovez foarte mult pe durata mandatului meu. Este vorba de un război politic, o răzbunare politică împotriva partidului UDMR care m-a desemnat în această funcție.

C@M: Cu toate acestea, actualul post de ministru MCTI este ocupat tot de un membru al UDMR.
Zsolt Nagy:
Într-adevăr, pentru că nu funcția în sine era scopul, ci atacul la adresa UDMR-ului.

C@M: Proiectul Cosmote este cel mai mare succes realizat sub marca Zsolt Nagy. Cum credeți că s-a ajuns la aceste rezultate, după eșecul Cosmorom?
Zsolt Nagy:
Fără nici o falsă modestie și eu consider că s-a pus ștampila mea pe această realizare. În momentul preluării mandatului am găsit o societate Cosmorom aflată în pragul falimentului, singura companie de telefonie mobilă aflată într-o asemenea situație în Europa. Pe hârtie avea un număr de circa 50.000 de utilizatori, dar practic sub 10.000, negăsindu-și locul pe piață și posibilitățile de relansare, cu niște datorii istorice acumulate către furnizori și către compania mamă, datorie ce depășea cifra de 200 milioane euro. Era un dezastru. Am declarat că această situație era intolerabilă, o problemă multivalentă – în primul rând era un obstacol în fața dezideratului de a lista pe bursă Romtelecom, dar și un obstacol în fața competiției reale pe piața telefoniei mobile din România unde doi operatori mari aveau o dominație clară în tehnologia GSM. În urma unor negocieri foarte lungi și dese, uneori chiar dure, cu partenerii greci, în care am trecut prin diferite etape, chiar a amenințării cu vânzarea, am ajuns la această etapă a preluării și investiției directe din partea grupului Cosmote Grecia. Acesta a achitat toate datoriile către furnizori și către compania mamă Romtelecom, preluând în total 70% din acțiunile companiei relansate, Cosmote România, Romtelecom rămânând acționar cu 30%. Astăzi, după 1 an și 9 luni de la lansarea comercială putem vorbi despre 2,2 milioane de utilizatori ai Cosmote în România și vedem clar efectele unei competiții reale. Astfel, după primele 3 luni de la intrarea Cosmote pe piața românească, fără nici o intervenție din partea ANRCTI, tarifele la convorbirile naționale au scăzut cu 20%, ca efect direct al competiției. Pesimiștii spuneau că nu există șanse în această piață pentru a se stabiliza un al treilea jucător, dar vedem acum că această creștere a pieței se împarte aproape în proporții egale între cei 3 jucători.

Citiți interviul complet în ediția viitoare a revistei COMUNIC@ȚII Mobile