.

În anul 2001, piața telecom în cele 13 țări candidate la Uniunea Europeană (UE) a fost de circa 24 miliarde euro, arată un studiu efectuat de PriceWaterhouseCoopers pentru Comisia Europeană. România a avut 1,9 miliarde euro din această piață, în timp ce Ungaria, cu jumătate din populația României, a avut o piață de 2,88 miliarde euro. Rata de penetrare a telefoniei mobile în România era cu aproape 50% mai mică decât media statelor UE, iar venitul per abonat (circa 200 euro anual) a fost printre cele mai scăzute din est. Tarifele pentru convorbirile interurbane și internaționale aveau cel mai mic nivel dintre toate țările candidate - pentru 10 minute de convorbiri interurbane sau internaționale, românii au plătit, în medie, puțin peste 1 euro, spre deosebire de turci, care pentru același interval plăteau 1,6 euro. La convorbirile locale, România are tarife asemănătoare cu Polonia și Slovenia. Convorbirile locale reprezintă un domeniu neatractiv, pentru că investițiile sunt mai mari decât la telefonia mobilă, iar amortizarea este mult mai lentă. În prezent, în 8 dintre cele 13 țări candidate, statul deține cel puțin 51% din acțiuni, iar în 8 state există investitori strategici, cum este și cazul OTE la RomTelecom. Ca și în celelalte state, tarifele dial-up Internet au scăzut până la limita de jos a profitabilității. La liniile închiriate, România avea printre cele mai scăzute tarife, atât pentru capacitățile de 64 Kbps, cât și pentru cele de 2 Mbps.