.

IBM a anuntat rezultatele unui nou studiu major care a cuprins peste 1.900 CFO si directori de finante din 81 de tari si 35 de ramuri industriale din intreaga lume, studiu care arata faptul ca peste 60% dintre directorii financiari au in plan realizarea unor schimbari majore pentru a raspunde provocarilor noului climat economic.

Directorii financiari considera ca presiunea intensa pe care o resimt deja pe cele trei planuri – reducerea cheltuielilor de baza ale companiei, luarea unor decizii mai rapide si mai exacte, precum si abordarea in mod transparent a actionarilor/partenerilor – se va amplifica semnificativ in urmatorii trei ani.

Studiul IBM ofera cea mai ampla perspectiva asupra atitudinii liderilor financiari in timpul celei mai importante recesiuni economice din ultimele decenii. Datorita aparitiei unui impuls al nevoii de schimbare, participantii la studiu au clasat "implicarea in strategia companiei" pe prima pozitie atunci cand li s-a cerut sa aleaga principala prioritate. Surprinzator, reducerea costurilor nu a fost inclusa intre optiunile de top de catre respondenti. Cu toate acestea, ei au dezvaluit, de asemenea, un decalaj major in eficienta organizationala, doar 50 la suta considerand ca organizatiile lor sunt in prezent eficiente in furnizarea informatiilor de business necesare pentru a sprijini aceste prioritati ale companiei.

"Niciodata in trecut importanta capabilitatilor in domeniul financiar nu a fost mai bine pusa in evidenta decat in timpul actualei recesiuni economice globale", a afirmat William Fuessler, lider global, management financiar, IBM Global Business Services. "Studiul nostru arata faptul ca de la persoanele aflate in pozitia de CFO se asteapta sa furnizeze decizii strategice si de leadership bazate pe analize complexe pentru a ajuta la directionarea companiei in acest nou mediu economic".

De la realizarea primului studiu CFO in 2003, directorii financiari si-au declarat in mod continuu dorinta de a se concentra mai mult asupra analizei si a suportului decizional, insa putini dintre acestia au realizat un progres semnificativ. Cel mai mare decalaj in ceea ce priveste eficienta in domeniul financiar este resimtit in zona integrarii informatiilor. Raspunsurile managerilor indica faptul ca acesta este un element determinant practic pentru orice aspect de business dar, in acelasi timp, arata cat de dificil de realizat este acest tip de integrare.

O categorie de CFO numita "Value Integrators" / "Integratori de Valoare" s-a remarcat prin rezultate deosebite comparativ cu ceilalti manageri financiari prin stimularea a doua elemente esentiale in cadrul organizatiilor lor:

• Eficienta financiara - modul de abordare al procesului decizional in cadrul organizatiei;

• Perspectiva de business - nivelul de maturitate in zona financiara in ceea ce priveste tehnologia si competentele analitice necesare pentru realizarea optimizarii si planificarii de business precum si furnizarea de noi perspective strategice.

Acesti "Value integrators’’ au gasit o modalitate de a se remarca in cadrul acestui climat economic nesigur. Studiul arata faptul ca imbunatatirea proceselor si a modului de standardizare a datelor, integrarea informatiilor si implementarea aplicatiilor de business analytics sunt elemente cheie care permit o mai buna perspectiva de business si un management imbunatatit al riscului.

De fapt, in comparatie cu celelate companii, organizatiile din care fac parte acestia obtin rezultate mai bune in cadrul tuturor aspectelor analizate, cum ar fi profitul, cresterea veniturilor si EBITDA (profitul obtinut inaintea calcularii dobanzilor, taxelor, deprecierii si amortizarii).

Datorita faptului ca Integratorii de Valoare se bucura de o reprezentare proportionala in cadrul tuturor domeniilor, performantele obtinute de acestia indica luarea unor decizii mai bune si nu sunt doar o consecinta a domeniului de activitate, a locatiei sau a dimensiunilor companiei. Actiunile acestora reflecta o filozofie generalizata care incurajeaza integrarea in cadrul activitatilor companiei pentru a lua decizii mai inteligente care sa conduca la o mai buna performanta generala.

"Analytics" ca metoda esentiala de intelegere a predictiei

Multi directori financiari resimt faptul ca departamentele financiare sunt mai dispuse sa ofere recomandari minore decat sfaturi importante. Rezultatele studiului indica faptul ca, beneficiind de ajutorul instrumentelor adecvate de analiza care acopera procese, tehnologie si talent, departamentul financiar poate transforma abundenta de informatii financiare si operationale in atuuri, deciziile nemaifiind luate pe baza intuitiei, ci pe baza unor elemente concrete.

Un numar mare de respondenti au indicat faptul ca aceste capabilitati pot ajuta la descoperirea unor corelatii intre informatii aparent fara legatura intre ele si gasirea unor modele aproape imposibil de a fi detectate manual. In multe privinte, capacitatea de convingere a managerului financiar ca furnizor de consiliere strategica depinde de capacitatea superioara de intelegere a business-ului.

Companiile si institutiile guvernamentale au nevoie de analize mai complexe de date, de o mai buna planificare a scenariilor posibile si chiar si de capabilitati predictive pentru a putea combate complexitatea, incertitudinea si inconstanta in continua crestere si, in anumite cazuri, slaba dezvoltare.

Cum poate un CFO sa devina un Integrator de Valoare

Rezultatele studiului arata faptul ca directorii financiari joaca un rol din ce in ce mai important in zona operationala si strategica pentru a ajuta compania sa ia decizii mai bune intr-un timp mai scurt. "Value Integrators", in esenta, integreaza atat eficienta cat si capacitatea de analiza aprofundata. "Valoarea" exprima contributia departamentului financiar in cadrul managementului organizatiei in timp ce "Integratorul" exprima importanta pe care o acorda standardizarii si integrarii informatiilor si proceselor, aspecte necesare pentru o abordare eficienta de business.

Acesti "Value integrators" au un rol mai important decat furnizarea unui simplu schimb de informatii. Misiunea departamentului financiar ar trebui sa fie sprijinirea companiei in formarea unui mod de gandire global si nu a unui mod de gandire care sa abordeze fiecare departament in mod individual. Deloc surprinzator, integratorii de valoare au indicat faptul ca o prioritate de varf o constituie atragerea si mentinerea talentelor potrivite si dezvoltarea competentelor personalului din cadrul departamentului de finante pentru a raspunde acestor cerinte tot mai mari.

"Value integrators" - mai mult decat oricare alta categorie – sunt pregatiti pentru a oferi consiliere la nivel de organizatie. Ei au capacitatea de a evalua oportunitatile si riscurile de business intr-un context end-to-end, de a oferi recomandari in cadrul unitatilor, pietelor si activitatii de business.

Despre raportul Global CFO Study

Concluziile acestui raport se bazeaza pe un sondaj efectuat in primavara si vara anului 2009 de catre IBM Global Business Services si IBM Institute for Business Value (IBV). Peste 1900 de persoane aflate in pozitia de Chief Financiar Officer si directori financiari din 81 de tari si 35 domenii industriale au luat parte la interviuri structurate sau sondaje online, concepute pentru a reuni opiniile profesionistilor care activeaza in domeniul financiar si viziunea pe care acestia o au in ceea ce priveste performanta, riscurile si activitatea de management. Cea mai mare parte a acestei activitati de intervievare a fost realizata in mod personal de catre specialisti IBM. Participantii au reprezentat organizatii dintr-o arie larga de domenii, locatii geografice si din categorii variate in ceea ce priveste totalul incasarilor.

Pentru a accesa raportul complet, va rugam sa vizitati: http://www.ibm.com/cfostudy.

Pentru a va alatura discutiilor referitoare la un leadership mai inteligent, va rugam sa vizitati: http://smarterleaders.tumblr.com.