.

Rihards Gailums - CEO Nexus Consulting

MVNO - (Mobile Virtual Network Operator) reprezintă o companie ce nu deține un spectru de frecvență licențiat, dar care revinde servicii wireless sub propriul brand, folosind rețeaua altui operator de telefonie mobilă.
MVNE - (Mobile Virtual Network Enabler) reprezintă o companie ce furnizează infrastructură și servicii pentru a le facilita MVNO-urilor oferirea de servicii și crearea unei relații cu clienții end-user. Din perspectiva Nexus Consulting, nu poate fi considerat MVNO o companie creată sau aflată în proprietatea unei rețele gazdă.
Întrebarea care se ridică este de unde ar putea apărea MVNO-urile din Europa Centrală și de Est. Răspunsul: din start up-uri, pot fi dezvoltate din afacerile wireline, din dezvoltarea de brand, din companii de utilități sau din expansiunea geografică a MVNO-urile existente.
Avantajele piețelor emergente din Europa Centrală și de Est pentru MVNO-uri vin din competiția scăzută, rate ridicate de creștere, penetrare scăzută, potențial puternic de creștere, lipsa serviciilor și a inovațiilor.
Perspectiva MNO-urilor din Europa Centrală și de Est ce dețin MVNO-uri
- ajută la atingerea unor piețe țintă
- gestionarea traficului în rețea pentru optimizarea capacității rețelei
- MNO-urile, al căror accent este pe abonații high-end pentru noile servicii 3G, urmează să transfere proprietatea acestor segmente de piețe prepaid către MVNO-uri
- vizarea unor segmente de clienți care altfel nu ar fi atinse
- utilizarea valorii de brand a MVNO-urilor puternice pentru lansarea de noi servicii, cu valoare adăugată
- crearea unor parteneriate cu MVNO-uri pentru construirea unei poziții de dominare pe piață
- găzduirea de MVNO-uri pentru reducerea riscurilor și creșterea marginilor de profit la intrarea pe noi sectoare.
Impactul MVNO-urilor pe piețele din Europa Centrală și de Est
- scăderea prețurilor la abonamente
- scăderea prețurilor la SMS-uri și la minutele de conversație
- scăderea ARPU
- scăderea ratei de creștere
- creșterea MoU
- creșterea gradului de migrație
- creșterea numărului de abonați
- creșterea satisfacției clienților