.

Operatorii mobili încearcă acum să transforme emailul mobil în a treia sursă majoră de venituri, după apelurile de voce și mesageria text.

Cu peste 3,65 milioane de utilizatori de dispozitive BlackBerry în întreaga lume, e-mailul mobil se dovedește a fi următoarea 'lovitură' în materie de aplicații date mobile, așa cum SMS-ul continuă să rămână în topul preferințelor utilizatorilor mobili tineri, din toată lumea.

Destinat în principal segmentului profesional, BlackBerry a stârnit de ani de zile rivalități puternice în rândul producătorilor de terminale mobile ca Nokia, Motorola și Samsung, al celor de software ca Microsoft și chiar al operatorilor cu pretenții la propriile aplicații și dispozitive care să le poarte numele, ca Vodafone și Orange. Producătorul BlackBerry, Research In Motion, se confruntă cu o problemă clasică în industria tehnologiei: companiile tinere ce lansează produse populare nu sunt întotdeauna câștigătorii pe termen lung. Browserul Web al Netscape a fost depășit de o alternativă târzie a Microsoft. Serviciul de căutare pe Internet al Google a eclipsat ofertele timpurii ale Yahoo, iar acum Google însuși are de făcut față unor contra-atacuri tot mai puternice.

Până acum, RIM a reușit să își țină la distanță rivalii concentrându-se pe securitate, funcționare fără cusur, durată bună de viață a bateriei și alte funcții de bază. Dar competitorii își dublează iar eforturile de a concura cu BlackBerry, introducând o serie întreagă de dispozitive cu mult mai multe facilități.

În următoarele luni Nokia, Palm și Motorola au de gând să lanseze dispozitive noi sau îmbunătățite de e-mail mobil. Și alți mari producători de electronice ca Samsung, HP și Siemens și-au întărit și ei partea de email mobil în ultimele produse. RIM a răspuns însă cu un nou BlackBerry ce rezolvă toate ofurile exprimate până acum de utilizatorii săi. Compania spune că noul model 8700c - disponibil din 21 noiembrie în rețeaua operatorului american Cingular la un preț de 300 USD cu un contract pe 2 ani - va permite o navigare Web mai rapidă ca și o vizualizare mai rapidă a fișierelor anexate la mesaje.

Analiștii spun că noile produse de pe piață vor fi o amenințare mai serioasă pentru BlackBerry decât în trecut, când majoritatea dispozitivelor rivale erau mult mai greoi concepute la primirea și trimiterea de email pentru companii. Pe de altă parte, competiția actuală nu va declanșa un război al prețurilor. Prea puține dispozitive de email comparabile au un preț sub BlackBerry. Există prețuri mai mici și oferte gratuite, în funcție de termenii contractului de servicii. Abonamentele lunare tipice pentru email mobil nelimitat costă în jur de 50 USD.

Mai mult decât oricare alt dispozitiv, BlackBerry a dezlegat oamenii de birourile lor, dându-le mai multă flexibilitate și mobilitate în viața profesională. Dar a și ajuns să întruchipeze ziua de muncă de 24 de ore, fiind binecunoscut faptul că utilizatorii își verifică obsesiv e-mailul - ultimul lucru înainte de a adormi și primul lucru dimineața, ca și în timpul mesei, în timp ce vorbesc la telefon și la joacă cu copiii.

Competitorii încearcă acum să detroneze BlackBerry și susțin că produsele lor suportă mai multe sisteme de email, inclusiv sistemul BlackBerry în unele cazuri, sub programul de licențe al RIM numit BlackBerry Connect.

Palm a fost rivalul cu cel mai mult succes până acum, datorită vânzărilor puternice de Treo. În prezent, Treo folosește doar sistemul de operare Palm, dar recent producătorul a încheiat un acord cu Microsoft pentru a folosi sistemul de operare mobil al acestuia. Utilizatorii spun că Treo oferă o calitate mai bună pe partea de telefon și ca funcții de editare, pe lângă că include MP3 player și cameră foto/video.

Motorola pune accent pe designul elegant și subțirimea noului său Motorola Q, o dezvoltare a telefonului la fel de 'subțire', RAZR.
Modelul Q folosește ultimul sistem de operare mobil de la Microsoft, dar Motorola nu a anunțat încă un preț.

Nokia și-a făcut o primă intrare pe piața emailului mobil cu seria sa E (enterprise), în primul trimestru din 2005. Modelul E61, ca și Q de la Motorola, are un aspect asemănător cu BlackBerry datorită tastaturii QWERTY și va costa în jur de 500 USD. Reducerile și ofertele ar putea aduce mai jos prețul.

Conform unui grup american de cercetare a pieței, NPD Group, Treo și BlackBerry se află aproape la egalitate în vânzările către consumatori, cu peste 300.000 de bucăți din fiecare vândute trimestrial în SUA, față de celelalte produse, aflate mult în urmă. Ca prețuri, de exemplu Verizon din SUA oferă BlackBerry 7290 pentru 250 USD, iar Treo 650 pentru 400 USD, față de Samsung i730, care are o tastatură QWERTY glisantă, oferit la 600 USD - toate prețurile valabile cu un contract pe 2 ani.

Analiștii firmei de cercetare a pieței Gartner susțin că abonamentele lunare ar trebui să scadă drastic de la actuala medie de 50 USD pe lună, pentru ca emailul mobil să devină un serviciu de masă. Există și planuri tarifare cu limită de utilizare mai ieftine, dar sunt în general evitate de utilizatori, deoarece mesajele numeroase primite de fiecare epuizează rapid volumele permise. De exemplu, un plan cu 5 Megabyte incluși ar permite abia vreo 30 de emailuri pe lună.

Războiul software
Ca pionier în materie, RIM a dezvoltat un sistem de email mobil în hopuri și într-un fel care îl face în mare parte incompatibil cu dispozitivele produse de alte companii. RIM fabrică dispozitivele BlackBerry și ajută operatorii mobili să ofere un serviciu de email mobil - asigurând gestiunea traficului email și suportul tehnic - contra unei taxe de 10-20% din abonamentele lunare cerute de operatorii mobili. Serviciul BlackBerry nu poate fi decât cu greu mutat pe alte dispozitive decât BlackBerry, o limită pe care RIM încearcă să o rezolve în prezent, dar pe care rivali ca Microsoft încearcă să o exploateze. Microsoft a inclus o facilitate gratuită de email mobil în ultima sa versiune de software de server de email, ceea ce dă companiilor libertatea de a oferi email mobil pe terminale produse de o serie întreagă de firme, nu numai de RIM.

În martie 2005, Microsoft a obținut un acord cu Nokia și apoi cu Symbian ca telefoanele rulând software conceput de aceste două companii să funcționeze cu serverele de email Microsoft. Gigantul software spune că nu va cere de la furnizorii de servicii o taxă lunară pentru gestionarea traficului, cum face acum RIM. În schimb, Microsoft mizează pe faptul că operatorii îi vor promova și răspândi sistemul. Jim Baisillie, Chairman și co-CEO, RIM, citat de The Wall Street Journal, susține că operatorii nu economisesc bani lucrând cu Microsoft, deoarece ei trebuie să asigure suportul pentru clienți și necesarul de backup pe care RIM le furnizează acum contra unei taxe. Economii de costuri există pentru companiile ce folosesc deja sisteme Microsoft pentru emailul obișnuit, deoarece evită investiția într-un server BlackBerry și în licența sa software. Îmbunătățirile aduse de Microsoft la Exchange 2003 fac ca acesta să ofere ceva foarte apropiat de push email, prin sincronizări programate, pentru utilizatorii cu dispozitive Microsoft.

Orange și Vodafone - 2 viziuni opuse despre piața de email mobil
Operatorii înșiși oferă tehnologii și servicii de email mobil alternative, pe lângă BlackBerry, de la competitori ai RIM ca Good Technology, Seven Networks, Visto și Intellisync (achiziționat pe 16 noiembrie 2005 de Nokia). Operatorii mobili vând adesea sub costuri telefoanele mobile și dispozitivele email pentru a-și mări încasările, recuperându-și diferența din abonamentele lunare la servicii.

Creșterea pieței de email mobil depinde cel mai mult de vânzările operatorilor mobili, dar încă nu s-au distins modele clare de succes de vânzări și marketing, arată analiștii firmei britanice de cercetare a pieței telecom Ovum. De exemplu, nu este clar dacă operatorii vor reuși să vândă email mobil fără sprijinul unui furnizor IT și dacă modelul găzduit, purtând marca operatorului este cel mai avantajos model. La începutul lui 2005 Vodafone a încheiat un contract de furnizare de tehnologie de email mobil cu Visto, iar Orange a declarat că va colabora îndeaproape cu Microsoft pe email mobil. Cele două abordări contrastează din mai multe motive, arată Elsa Lion, analist la Ovum.

Vodafone: citește și sună mai departe!
În cazul Vodafone, acesta mizează pe succesul unui produs găzduit, purtând brandul Vodafone. Visto, un furnizor de software de email mobil, a încheiat un contract global cu Vodafone, ceea ce înseamnă că serviciile de email mobil purtând numele Vodafone se vor baza pe tehnologia Visto în fiecare țară în care vor fi oferite. Visto nu înlocuiește BlackBerry, ci este un produs complementar, adecvat instalării în masă în companii și pentru utilizatorii individuali. Analiștii Ovum remarcă faptul că produsul este destinat celui mai larg spectru de clienți cu putință. Cu acest serviciu propriu, Vodafone mizează, de fapt, pe capacitatea unui serviciu de email găzduit de a crea o piață de masă pentru emailul mobil.

Diferența între serviciul de email mobil BlackBerry și cel de push email al Vodafone, bazat pe tehnologia Visto, este că acesta din urmă funcționează pe terminale produse de mai mulți furnizori diferiți. Ca și BlackBerry, serviciul Vodafone trimite automat mesajele venite pe telefoanele utilizatorilor pentru ca aceștia să le poată citi când sunt departe de computer. Serviciul a fost lansat inițial în aprilie în Germania și Italia și în noiembrie în Marea Britanie, urmând a fi lansat și în alte țări din Europa. În Germania, abonamentul la emailul mobil Vodafone este tarifat cu 29 euro (37,80 USD) pe lună pentru 10 megabyte de date. Disponibil inițial pe telefoane scumpe de la Nokia și Sony Ericsson, serviciul va fi extins de Vodafone pentru o gamă largă de terminale. Spre deosebire de BlackBerry, unele din aceste telefoane au doar tastaturi alfanumerice, făcând mai dificilă scrierea de emailuri întregi - dar Vodafone pornește de la ideea că oamenii vor folosi telefoanele mai mult ca să primească emailuri, nu să scrie misive lungi.

În Franța, operatorul SFR, parțial controlat de Vodafone, oferă din această vară un serviciu de email mobil de larg consum ce a atins în doar 4 luni de la lansare 150.000 de utilizatori. Serviciul oferit de SFR, denumit MMS Mail, folosește tehnologie de mesagerie de la Critical Path și funcționează pe aproape orice tip de terminal mobil compatibil MMS și nu necesită upgradarea sau instalarea de noi programe software. Tarifat cu numai 2,50 euro pe lună, serviciul cere specificarea adreselor de la care utilizatorii vor să primească pe mobil mesajele email și permite setarea mai multor conturi de email Web sau ISP de pe care să fie trimise pe mobil mesajele.

Orange: emailul mobil nu înseamnă numai venituri din date
Prin contrast, analiștii Ovum identifică la Orange o cu totul altă rețetă a extinderii pieței de email mobil dincolo de baza de utilizatori BlackBerry. Concentrându-se tot pe segmentul de business, Orange a ales parteneriatul cu o altă marcă foarte puternică, Microsoft, care are, în schimb, o prezență de neegalat pe piața întreprinderilor mici și mijlocii. Fără a fi o noutate, colaborarea Orange-Microsoft sugerează că parteneriatul strâns cu un furnizor IT ar putea fi esențial în reușita pe piața firmelor. Acordul va permite Orange să se apropie de unii clienți și în același timp să împartă cu Microsoft responsabilitatea administrării clienților mari.

În efortul lor de a populariza emailul mobil, Orange și Microsoft au lansat 3 programe de test la începutul anului pentru a demonstra valoarea emalului mobil pentru IMM-uri. Programul 'Fast Start', adresat clienților comuni ai Orange și Microsoft cu peste 250
de angajați, oferea 60 de zile de test pentru Exchange 2003 și, opțional, până la 10 telefoane inteligente SPVC500 cu servicii de date gratuite pentru 2 luni.
Orice infrastructuri și servicii suplimentare presupuneau un cost suplimentar. O a doua ofertă combina într-un pachet Exchange 2003 și telefoane inteligente - distribuitorii comuni ai Orange și Microsoft urmând să ajute clienții de business cu peste 50 de angajați să implementeze funcționalitatea de email mobil din Exchange 2003 împreună cu SPVC500, participanții putând avea a face cu costuri suplimentare în funcție de ofertele distribuitorilor individuali. Un demo numai cu telefoane inteligente oferă 3 dispozitive pentru o lună pentru companiile cu peste 50 de angajați ce au deja email mobil sau vor să facă teste pentru alte aplicații.

2005 a fost anul în care operatorii mobili au experimentat diferite modele de vânzare și marketing ale serviciilor de email mobil, crede Ovum. Din start a fost clar că majoritatea operatorilor nu se vor mulțumi cu un singur produs sau serviciu de email mobil, astfel că BlackBerry era sortit să aibă competitori care să umple golurile lăsate de el pe piață.

Unii operatori au indicat că au nevoie de mai multe soluții pentru a acoperi diferitele segmente ale bazei lor de clienți. De exemplu, în Marea Britanie, pe lângă BlackBerry, Orange oferă direct sau indirect 3 produse mobile diferite - un serviciu găzduit de email numit Office Freedom, bazat pe o soluție Seven și adresat IMM-urilor; un produs software OneBridge de la Extended Systems pentru echipamentele clienților pe care Orange doar îl revinde, lăsând terți să îl instaleze și integreze; plus Microsoft Exchange 2003, vândut prin canale comune de distribuție Orange / Microsoft și care se leagă direct de strategia Orange privind telefoanele inteligente. Scopul Orange este, deci, acela de a fi suficient de flexibil pentru a livra aproape oricăruia din clienții săi o soluție email, direct sau indirect.

Cu toate acestea, se întreabă Elsa Lion de la Ovum, scopul este diversitatea produselor sau diversitatea abordărilor, ceea ce ar trăda o anume incertitudine legată de adoptarea emailului în rândul clienților fiecărui operator? Ovum se așteaptă ca Orange să lanseze până la urmă și un serviciu de email mobil găzduit pentru piața de larg consum. Operatori ca Orange dețin nu numai soluții de email mobil diferite, ci și strategii diferite de marketing, de vânzări și de livrare pentru aproape fiecare soluție. Acestea depind, evident de produs și de acordul semnat cu furnizorul. Cu toate acestea, de ce să nu oferi, ca Vodafone, o singură alternativă la BlackBerry care să răspundă tuturor necesităților și poate cu mai multe opțiuni de livrare. Penetrarea emailului mobil este încă minimă în comparație cu potențialul pieței.

Operatorii au încă experiență redusă cu noul serviciu dincolo de BlackBerry. Strategia Orange arată că rețeta succesului pe această piață nu se cunoaște încă. Nu există încă garanții că modelul găzduit bazat pe soluții subcontractate va avea succes, nici că parteneriatele cu giganții IT vor da rezultate. Deși văzut inițial ca un motor de creștere a veniturilor din date mobile, emailul mobil deschide și oportunități de venituri asociate. Desigur, este posibil și ca emailul mobil să canibalizeze veniturile din SMS fără a crește veniturile din date. Acesta este și unul din motivele diversificării și schimbărilor de strategie ale operatorilor.

Orange privește emailul mobil ca un factor în adoptarea telefoanelor sale inteligente, ca și a mai multora din serviciile sale de date de către firme. Cu toate acestea, adevărata valoare pentru Orange este parteneriatul în sine, nu produsul, pentru că permite țintirea mai precisă a clienților, administrarea mai bună a conturilor de client și creșterea vânzărilor către conturile cheie. Aceasta face ca emailul mobil să fie strategic important pe mai multe niveluri și schimbă relația dintre furnizorii de software de email mobil și operatori dintr-o relație furnizor-client într-un parteneriat strategic. Iar dacă obiectivele și beneficiile emailului mobil pentru un operator pot fi diverse, atunci se prea poate ca o strategie de succes să nu rezulte totuși într-o rată crescută de adopție a emailului mobil, conchide Ovum.

În loc de concluzii
Recent, pe 24 noiembrie, Vodafone a făcut un anunț ce pare să îl treacă în tabăra soluțiilor multiple, lansând în Marea Britanie serviciul de push email pentru IMM și utilizatori individuali bazat pe Visto, dar acompaniat de oferte paralele pentru dispozitivele Blackberry și cele bazate pe Microsoft Windows Mobile, pentru companiile ce folosesc BlackBerry Enterprise Server și, respectiv, Microsoft Exchange 2003 sau Microsoft Windows Mobile Smartphone. Acum, Vodafone pune accent pe faptul că poate oferi o varietate de soluții - 3 sau mai exact 5, deoarece atât produsul Visto, cât și BlackBerry vin în versiuni atât găzduite pe serverele operatorului, cât și dincoace de firewall-urile firmelor.

În continuare, la un an de la primele experimente, nu este clar dacă fiecare din soluții își va crea nișa de piață proprie sau dacă doar una din soluții va ajunge să predomine piața mobilă.