.

Ca la fiecare început de an, PRIAevents a organizat conferința PRIA Drugs and Medicine Publicity, aflată deja la ediția a 4-a, în data de 6 februarie 2019, și s-a bucurat de atenție deosebită din partea comunității farma, asociatii de pacienți, farmacii și distribuitori, dar și spitale private, producători și sau importatori de produse dermatocosmetice, consultanți și presă. Conferința a avut loc la Pullman Bucharest World Trade Center. În cadrul acesteia au fost dezbătute teme actuale, de interes pentru sistemul sanitar, alături de toți cei implicați, precum: legea publicității la medicamente și dispozitive medicale, codurile de conduită respectate de industria farmaceutică, codul etic pentru marketingul în industria medicamentelor, rolul reglementatorilor, rolul societăților profesionale, rolul lanțurilor farmaceutice, reglementarea publicității suplimentelor alimentare, reglementarea publicității dermatocosmeticelor. De asemenea, rolul mass-mediei, dar și al rețelelor sociale au fost  teme dezbătute în cadrul acestui eveniment.
 
Sănătatea și informarea publicului despre medicamente, dispozitive medicale sunt extrem de importante, de aceea, în fiecare an organizăm aceasta dezbatere pentru a analiza anul care a trecut, pentru a aduce în evidență noi reglementări sau legi, pentru a semnala unele abateri grave și pentru a informa cât mai bine pe toți cei implicați și interesați.
 
Și anul acesta am avut atenție deosebită pe teme despre conduita etică în industria farmaceutică și despre conduita etică a sistemului sanitar – medici, pacienți, manageri de spitale, autorități. 
 
În cadrul acestei ediții, am avut în vizor și studii de caz, exemple despre excesul de reclamă la medicamente, suplimente alimentare, dispozitive medicale si dermatocosmetice, mai ales la radio şi televiziune, care a dus la reacţii ale autorităţilor, organizaţiilor profesionale şi reprezentanţilor pacienţilor care cer reglementări stricte ale publicităţii în acest domeniu, pentru protejarea pacienţilor şi utilizarea în siguranţă a medicamentelor. 
 
La conferința PRIA Drugs and Medicine Publicity lectorii invitați au fost : Conf. Dr. Diana PĂUN – Consilier de Stat, Departamentul Sănătate Publică, Administrația Prezidențială; Laszlo ATTILA – Președinte, Comisia pentru Sănătate, Senatul României; Conf. Dr. Carmen ORBAN – Manager, Institutul Clinic Fundeni; Dr. Oana COCIAȘU – Președinte, RAC; Diana MEREU – Director Executiv, RASCI; Dr. Gerald FLINTOACĂ-FILIP – Secretar General, PRISA; Radu GĂNESCU – Președinte, COPAC; Ionut OPREA – Membru în CA, IAB România; Marian PANĂ – Director Comunicare si Imagine al Colegiului Farmaciștilor din România.
 
Directorul Executiv RASCI, Diana Mereu (foto), a afirmat în candrul conferinței că: „Este foarte important să vorbim despre publicitate, un subiect extrem de important în contextul actual. Informaţiile care ajung la consumatori este important să fie clare, corecte, coerente, adaptate nivelului lor de înţelegere, astfel încât ei să poată lua decizii corecte cu privire la starea lor de sănătate. Ne aflăm astăzi într-un context în care numărul de produse accesibile pacienţilor şi consumatorilor este foarte mare, volumul de informaţii cu care aceştia interacţionează este la fel de mare, astfel că sunt anumite presiuni puse pe umerii lor pentru a lua anumite decizii corecte în ceea ce priveşte sănătatea. Totodată, informaţiile care ajung la ei uneori sunt incomplete, incorecte, chiar înşelătoare. Acest lucru se datorează anumitor derapaje care există în comunitatea comercială, derapaje care ar putea fi evitate în contextul unui cadru legislativ clar, complet, transparent. Vorbim de medicamente fără prescripţie medicală, de suplimente alimentare şi dispozitive medicale.”
 
Preşedintele Comisiei de sănătate din Senat, Laszo Attila (foto), a declarat că: „Mai apare în discuţiile din Parlament necesitatea modificării Legii publicităţii. Cred că cu toţii suntem de acord, avem o datorie de informare, de educare. Cred că avem şi datoria de a avea reglementările să nu ducem în eroare pe nimeni, să nu oferim informaţii greşite şi în acelaşi timp concurenţa dintre competitori să fie loială într-o piaţă. Statisticile spun că, în fiecare zi, spoturile industriei farmaceutice cumulează 23 de ore, pe cele 60 de canale media din România.”
 
De asemenea, Radu Gănescu (foto), președintele Coaliţiei Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice a menționat că: „Multe state membre ale UE au reglementată situaţia publicităţii la medicamente, aceste terapii neconvenţionale. Practic, nu prea găseşti, nu prea vezi, nu că nu ar exista şi acolo diverse persoane care încearcă să aducă în atenţia pacienţilor tot felul de soluţii paralele cu tratamentul medicamentos, dar există reglementare. (...) Trebuie să grăbim pasul, să ajungem şi noi la nivel european şi să ne corelăm cu legislaţia europeană. Nici nu ar fi mare lucru de făcut, nu trebuie să inventăm noi legislaţia, trebuie doar să adaptăm ceea ce există şi să putem să implementăm în România. (...) Pacientul, de multe ori nu ştie ce este sigur pentru el şi de ce are nevoie. De aici intervin autorităţile pentru a-i proteja.”
 
Diana Păun (foto), Consilier de Stat, Departamentul Sănătate Publică, Administrația Prezidențială  a susținut că: „Dacă pentru alte canale există nişte filtre de control, pentru mediul online este foarte greu să controlezi veridicitatea şi corectitudinea informaţiilor. (...) Este necesar atât un cadru legislativ foarte clar şi foarte corect din punct de vedere al accesului la informaţie, dar este necesar să ne unim forţele pentru a găsi acele modalităţi de comunicare care să convingă, dar să fie valide, corecte, fundamentate.”
 
Românii vizionează într-un an milioane de reclame la medicamente, suplimente alimentare și dispozitive medicale. În condițiile acestei avalanşe de reclame, promovarea medicamentelor trebuie să fie reglementată în mod adecvat, să fie echilibrată şi susţinută în mod corespunzător de surse de informaţii complete şi validate ştiinţific şi în acelaşi timp să fie bine înţeleasă influenţa potenţială asupra deciziei de tratament, asupra rezultatelor şi costurilor, așa cum susțin reprezentanți ai pacienților, dar și autoritățile. Publicitatea medicamentelor în secolul XXI este guvernată de directive, legi, regulamente, ghiduri şi coduri de etică diferite în fiecare țară, dar guvernate de aceleași principii. Publicitatea medicamentelor include publicitatea destinată publicului larg, profesioniștilor din domeniul sănătății, vizitele reprezentanților medicali la prescriptori, furnizarea de mostre, sponsorizarea de întâlniri promoționale pentru profesioniștii din domeniu etc., precum și orice formă de promovare destinată să stimuleze prescrierea, distribuirea, vânzarea sau consumul de medicamente.
 
În cadrul conferinței, Președintele RAC, Oana Cociașu (foto), a prezentat cifrele anului 2018, care estimează întreaga piață publicitară. Bugetul aproximativ pentru anul trecut a fost de 455 milioane €, iar pentru 2019  se estimează o creștere de până la 10%( până la 502 milioane €) în comparație cu 2018. Pentru pharma, dar și pentru cosmetice s-a înregistrat o creștere de 10% a publicității în 2018. În ceea ce privește cota pe tip de media, online-ul este pe primul loc cu 16%, iar locul al doilea este ocupat de radio și TV, cu 10%.
 
Scopul din spatele reglementărilor din publicitatea medicamentelor este: să încurajeze utilizarea rațională a medicamentelor, prin prezentarea obiectivă a acestora și fără a le exagera proprietățile;  de a asigura că acestea sunt promovate corect în ceea ce privește beneficiile lor, fiind în acord cu informațiile enumerate în rezumatul caracteristicilor produsului; de a asigura că publicitatea medicamentelor nu este înșelătoare.
 
Reglementarea marketingului în industria farmaceutică și a relațiilor cu profesioniștii din sănătate, dar și relațiile dintre industria pharma și asociațiile de pacienți, precum și informațiile transmise către specialiști și organizațiile acestora sunt subiecte tratate cu maxim interes și în România.
 
Promovarea medicamentelor este reglementată diferit în fiecare ţară, dar este guvernată de aceleaşi principii. Aceasta trebuie făcută în mod responsabil, etic şi la cel mai înalt standard, pentru a se asigura utilizarea în siguranţă a medicamentelor, indiferent de modul lor de eliberare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 
Scopul evenimentului a fost acela de a încuraja publicitatea şi promovarea medicamentelor în mod responsabil, etic şi la cel mai înalt standard, pentru asigurarea utilizarii în siguranţă a medicamentelor, indiferent de modul lor de eliberare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 
La conferința PRIA Drugs and Medicine Publicity au fost prezenți  și anul acesta reprezentanți din partea Administația Prezidențială, RAC, Comisia pentru Cultură și reprezentați ai companiilor farmaceutice, ale celor care produc dispozitive medicale, dar și suplimente alimentare și dermato-cosmetice.
 
Sănătatea a fost şi va rămâne una dintre preocupările principale ale omenirii. Tocmai de aceea, PRIAevents îşi concentrează atenţia asupra organizării evenimentelor, în care o arie largă de subiecte de interes, atât pentru medici, cât şi pentru pacienţi, și pentru industria de sănătate în general, sunt obiectiv şi detaliat prezentate. 
 
De la acest eveniment nu au lipsit reprezentanți ai companiilor farmaceutice, al celor care produc dispozitive medicale, suplimente alimentare, asociații ale pacientilor, medici, farmaciști și asociații ale acestora, companii din zona de consultanță juridică, publicitate, audit, presă, reprezentanți din spitale de stat și private și reprezentanți ai autorităților.
 
PRIA Drugs and Medicine Publicity face parte din seria conferinţelor organizate de PRIAevents  care aduc în atenție cele mai importante și mai actuale teme de dezbatere din fiecare domeniu și beneficiază de o prezență mare a participanților și a mass - mediei. Cu o experienţă de peste 12 ani în organizarea evenimentelor premium, echipa PRIAevents este recunoscută pentru organizarea evenimentelor bine documentate din cele mai reprezentative sectoare ale economiei, și mai ales pentru healthcare.
 
Mai multe detalii despre agenda evenimentului PRIA Drugs and Medicine Publicity puteți găsi pe https://priaevents.ro/pria-drugs-and-medicine-publicity-2019/.