.

România a participat, prima dată într-un cadru organizat, la Târgul regional CeBIT Eurasia Bilișim 2006 (5-10 septembrie la Istanbul). Târgul este un mega-market localizat la TUYAP Beylikduzu Congress and Event Center, specializat în afacerile IT&C ale regiunii Eurasia, deservind peste 250 de milioane de locuitori.

Delegația română a fost formată din reprezentanți ai industriei IT&C, ai asociațiilor de profil, ai Camerei Deputaților și MCTI și din membrii presei specializate. Publicația noastră a vizitat acum a doua oară consecutiv CeBIT Bilișim, după ce în 2005 a fost singura publicație românească acreditată la acest târg. Expoziția a avut ca motto triada 'aplicație, produs și informație' unite într-un tot comun, pentru oamenii de afaceri ce vor să dezvolte tehnologii și produse IT&C - adevărate platforme de oportunități pentru Eurasia.

MCTI a dat sfaturi de afaceri turcilor
CeBIT Bilișim e un adevărat pod de afaceri între estul european și Asia, ce face ca piața IT&C a Turciei să dețină un volum de 18,8 mld. USD în 2006, cu o creștere estimată la 11,8% față de 2005. Peste 800 de companii, dintre care cca. 100 străine, au venit la Istanbul cu soluții de tehnologii integrate în fața a peste 150.000 de vizitatori. CeBIT Bilișim Eurasia este situat pe locul 8 între cele mai importante 10 evenimente IT&C mondiale și pe locul 4 în Europa, fiind evenimentul tehnologic emblematic al Turciei. Desfășurarea de forțe a fost organizată pe 3 secțiuni: Business World, Digital Life și Telecommunications. Pavilionul Business World dedicat companiilor IT&C ce doresc să facă B2B a vizat toate companiile indiferent de mărime. Pavilionul Digital Life a fost dedicat dispozitivelor ce vizează cu precădere utilizatorii finali. În topul atenției s-au aflat desigur comunicațiile, dar și echipamentele video și auto, dublate de produsele electronice pentru consumatori. În fapt, pavilionul Telecom a avut cea mai mare desfășurare, expozanții reușind să capaciteze atenția prin reducerile mari la toate ofertele de terminale mobile și linii fixe. Nu au lipsit de aici soluțiile profesionale 3G, serviciile bazate pe Internet și nici soluțiile de comunicații business. O altă zonă de maxim interes pentru dezvoltatorii software a fost Innovation Area, văzută la confluența între responsabilitatea socială a universităților, a asociațiilor de software și companiilor private. La conferința de presă cu oficialitățile turce dar și cu oaspeții germani, parteneri tradiționali în organizarea acestuia, reprezentantul MCTI, consilierul ministrului Nagy, Daniel Gruia, a prezentat cu nonșalanță turcilor '10 sfaturi pentru a avea succes în afaceri'. A fost un moment destul de delicat, pentru că în sala oficială erau peste 250 de invitați oficiali și probabil tot atâția jurnaliști din Turcia și din toate țările vecine. Am vrut să trec repede peste această surpriză 'românească' și am reușit să facem un tur complet al târgului.

Ziua României '“ un debut timid
Ziua de 6 septembrie a fost alocată de  delegația română Forumului Romania@CeBIT Bilișim Eurasia, eveniment moderat de Mihaela Gorodcov, directorul IDG România. La acest prim pas românesc la Bilișim au participat personalități ale mediului de afaceri din Turcia business, ca Șafak Alpay - General Manager HIFAS, Murat Dikici - Chairman of the Board TUTED Turkish Telecommunication Businessmen Association, Gultekin Gunal - Chairman of the Board YASAD, Software Industrialists Association, dar și românii Vasile Baltac, președintele ARIES și Varujan Pambuccian, deputatul IT&C, cum îl numesc eu. În discuții s-au evaluat perspectivele de afaceri dintre România și țara gazdă, proiectându-se câteva măsuri pentru viitorul apropiat pentru dinamizarea prezențelor oamenilor de afaceri români pe piața turcă și viceversa. Trebuie să amintim că sponsorul oficial al Forumului Romania@CeBIT Bilișim Eurasia a fost compania Meteksan System Romania. Din păcate, nu mai mult de 30 de persoane s-au aflat în sala 'Zilei României', companiile românești Omnilogic, S&T și Softwin prezentându-și totuși soluțiile pentru piața turcă. Să sperăm, pentru la anul, într-o prezență mai numeroasă din partea turcilor. Uimirea totală ne-a cuprins, totuși, când am citit comunicatul de presă al MCTI de la București, unde târgul era localizat în orașul 'Bilișim' (ce înseamnă IT&C), în loc de Istanbul. Asta e, limbile pământului sunt încurcate și e greu să fim cu toții atenți la amănuntele geografice!

Declarații memorabile înregistrate la ediția din 2006
Șafak Alpay - General Manager '“ Hifas
'Sunt bucuros că am reușit să inițiem Ziua României la CeBIT Bilișim și sperăm că în 2007 mai multe companii din țara d.voastră să fie prezente la Istanbul cu produse și servicii românești. De asemenea, mulțumim și revistei d.voastră, aflată acum la a doua participare, prima publicație românească cu care noi am început colaborarea în 2005.'

Primarul Istanbulului, Arhitect Dr. Kadir Topbaș
'Misiunea noastră este să construim un e-Istanbul. În acest sens, primul pas a fost deja făcut, prin CeBIT Nilișim, acum trebuie să creăm un «Silicon Valley» la Istanbul'.

Adjunctul premierului Turciei, Excelența Sa Abdüllatif Șener
'90% din cheltuielile publice sunt prevăzute a fi făcute prin licitații electronice. În viziunea guvernului turc, pentru accesul la UE sunt necesare obiective strategice ca 48% dintre locuințele cetățenilor să fie conectate la Internet, 90% dintre companii să aibă acces broadband la Internet și 15% din totalul afacerilor turce să fie realizate din e-business. Piața IT&C este estimată la 9 miliarde USD în 2010,  la un volum total de export de peste 400 miliarde USD'.

Ministrul Muncii și Protecției Sociale Excelența Sa - Murat Bașeskioglu
 'Noi furnizăm servicii către 45 de milioane de cetățeni și am reușit să economisim 170 de milioane USD prin folosirea e-declarațiilor. Pentru că nu mai folosim hârtia în corespondența ministerului, am reușit să salvăm de la tăiere circa 3000 de pini, grație tehnologiei digitale'.