.

Utilizarea internetului de către consumatorii români a atins, în prezent, o cotă de 48%, sub media Uniunii Europene, care se situează la 75%, arată datele oficiale prezentate pe 12 octombrie într-o conferință de specialitate organizată la sediul Reprezentanței Comisiei Europene în România. La masa rotundă “Piața unică digitală în România” au participat Bebe Viorel Ionică - secretar de stat în Ministerul pentru Societatea Informațională (MSI), Varujan Pambuccian - membru în cadrul Comisiei parlamentare pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor din Camera Deputaților, Florin Lupescu - consilier principal în cadrul Direcției Generale pentru Rețele de Comunicații, Conținut și Tehnologie al Comisiei Europene și Diana Voicu, secretar de stat în Ministerul Justiției.

Alfabetizarea digitală a României de 3 ori sub cea a UE
Potrivit fișei naționale referitoare la Piața unică digitală, în privința frecvenței cumpărăturilor online, 17% dintre utilizatorii de internet din România apelează la acest mijloc de achiziționare a unui produs (media UE fiind de 63%), în timp ce pe segmentul cumpărăturilor online transfrontaliere, procentul scade simțitor până la 2% din total utilizatori, față de 18%, la nivelul statelor membre, conform Agerpres. La capitolul încredere și securitate, cei mai mulți dintre utilizatori de internet din România (36%) sunt îngrijorați cu privire la securitatea datelor, atunci când vine vorba despre o plată online, în timp ce pentru 22% apare nesiguranța că nu vor primi produsele comandate. La nivelul firmelor, statistica arată că, în România, doar 7,3% dintre IMM-uri vând produse/ servicii online, în comparație cu media UE, de 15%. La acelaşi indicator, însă la nivel transfontalier, procentele scad până la 3,4% în România, respectiv 6,5% în UE. În privinţa conectivităţii la internet, datele europene relevă faptul că, în România, 54% dintre gospodării utilizează servicii fixe în bandă largă  (broadband) iar 43% sunt conectate la servicii mobile în bandă largă. Pe de altă parte, în 25% dintre gospodăriile din România există acoperire a rețelelor broadband în mediul rural, față de media UE de 18%. Documentul statistic referitor la Piața unică digitală arată, totodată, că, în privința competențelor digitale, doar 39% dintre români nu au utilizat niciodată internetul (la o medie UE de 18%) și numai 20% dintre persone știu să trimită e-mailuri, să utilizeze instrumente de editare sau să instaleze dispozitive noi, față de media europeană, de 59%.

Cum ajungem la Piaţa digitală unică
Comisia Europeană (CE) și-a stabilit drept prioritate crearea unei Piețe digitale unice prin înlăturarea obstacolelor pentru cetățeni și firme. Pentru a analiza acest obiectiv, strategia privind piața unică digitală este construită pe trei piloni: îmbunătățirea accesului consumatorilor și al firmelor la bunuri și servicii digitale în întreaga Europă, crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea rețelelor și a serviciilor digitale și, nu în ultimul rând, valorificarea maximă a potențialului de creștere al economiei digitale. Obiectivul pieței unice digitale constă în eliminarea barierelor de reglementare și, în cele din urmă, în trecerea de la 28 de piețe naționale la una singură. Conform CE, o piață unică digitală pe deplin funcțională ar putea să contribuie cu 415 miliarde de euro pe an la economia UE și să creeze sute de mii de noi locuri de muncă. Echipa proiectului pieței unice digitale va pune în practică aceste acțiuni diferite până la sfârșitul anului 2016. Piața unică digitală se va afla pe ordinea de zi a reuniuni Parlamentului European din 25-26 iunie de anul viitor.

Documentaţie utilă
1. Comunicarea despre o piaţă unică digitală (PUD)
2. Roadmap Digital Single Market
3. Comunicatul privind iniţiativele pentru realizarea PUD
4. Q&A privind PUD
5. De ce e nevoie de PUD
6. Fişa pentru România

Sursa: Ion VACIU