87% dintre firme apreciază că politicienii, reprezentanții partidelor și oficialii de rang înalt la nivel național primesc mite și fac abuz de putere în interes personal, procentul scăzând ușor, la 84%, pentru oficialii de la nivel regional și local. Legăturile strânse dintre politică și mediul de afaceri sunt considerate de 89% dintre companii un motiv pentru corupție, iar aceasta și favoritismul împiedica libera concurență în afaceri, consideră 79% dintre firme. Mita și utilizarea relațiilor personale sunt cea mai ușoară cale de a obține anumite servicii publice, răspund 76% dintre antreprenorii români. Deși 74% dintre companii nu participă în proceduri de achiziții publice, 51% dintre firme apreciază corupția ca fiind cea care le-a împiedicat să câștige o astfel de procedură. 74% și, respectiv, 73% dintre companii consideră că există corupție în achizițiile gestionate de autoritățile naționale și, respectiv, regionale și locale. Însă majoritatea antreprenorilor apreciază că instituțiile/ persoanele ce se fac vinovate de acte de corupție vor fi prinse sau va fi informată poliția/ procuratura despre ele (69%), iar cei în cauză vor primi amenzi sau sentințe cu închisoarea (60%), procente în creștere semnificativă față de ediția precedentă. 49% dintre companii consideră că măsurile anticorupție sunt implementate imparțial și fără motive ulterioare (față de cele 40% care consideră contrariul), însă procentul e în scădere semnificativă (12 puncte procentuale).
Situația corupției în UE Procentele medii la nivel european în privința corupției sunt următoarele: - corupția este larg răspândită (71%); - principalele practici sunt favorizarea prietenilor și familiei în relațiile de afaceri (43%), fraudele fiscale sau neplata TVA și favorizarea prietenilor și familiei în instituțiile publice (ambele cu 39%); - mita și abuzul de putere în interes personal sunt folosite de 68% dintre politicienii/ oficialii naționali și de 65% dintre cei regionali și locali; - legăturile strânse dintre politicieni și mediul de afaceri sunt motiv pentru corupție pentru 79% dintre firmele europene, iar 68% consideră că ele împiedică libera concurență în afaceri; - darea de mită și utilizarea relațiilor personale sunt considerate cel mai simplu mijloc de a obține anumite servicii publice de 64% dintre companiile europene; - 61% dintre companii nu participă la proceduri de achiziții publice, însă doar 34% consideră că nu au câștigat procedura din motive de corupție (procentul celor ce cred contrariul fiind de 58%); 53% și, respectiv, 58% dintre antreprenori apreciază că există corupție în procedurile de achiziții gestionate de autoritățile naționale și, respectiv, regionale și locale; - doar 41% dintre antreprenorii europeni consideră că instituțiile/ persoanele corupte vor fi descoperite și doar 34% apreciază că vor fi amenzi sau sentințe cu închisoarea pentru cei în cauză; - doar 44% dintre companii consideră că măsurile anticorupție sunt aplicate în mod imparțial și fără motive ulterioare, în timp ce 48% cred contrariul.
Documentare utilă 1. Anunțul oficial de presă (engleză) 2. Eurobarometru - Percepția mediului de afaceri asupra corupției în UE 3. Raport referitor la lupta împotriva corupției 2014 4. Concluziile privind lupta împotriva corupției pentru fiecare stat membru
|
|