.

OTE a anunțat pe 31 august rezultatele financiare pe trimestrul II din 2005 (2Q05), care indică mai mult decât o dublare a profitului net datorită taxelor mai mici și unei creșteri dramatice a veniturilor la subsidiara sa Romtelecom, la care deține 54,01% din capital.

Profitabilitatea RomTelecom a cunoscut o creștere spectaculoasă în 2Q05, operatorul raportând un venit net de 57,6 mil. euro, de peste șase ori mai mare față de profitul de 9,3 mil. euro obținut în 2Q04, rezultând într-o margine de profit net de 24,8%, comparativ cu 4,7% în 2Q04.

În 2Q05, Romtelecom a raportat venituri de 232,4 milioane euro, în creștere cu 16,4% față de 199,6 mil. euro în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea s-a datorat, în primul rând, evoluției pozitive a abonamentelor, interconectărilor cu operatorii alternativi, liniilor închiriate și serviciilor de date.

Venitul operațional înainte de depreciere și amortizare (EBITDA) a urcat la 98,9 mil. euro, iar marginea EBIDTA a urcat la 42,6% din venituri în 2Q05, de la 31,7% în 2Q04, urmare a veniturilor mai mari.

Cheltuielile operaționale totale înainte de amortizare și depreciere au scăzut cu 2% în 2Q05 față de 2Q04. În ciuda scăderii cu 13% a cheltuielilor de personal, cheltuielile operaționale înainte de depreciere și amortizare au rămas în mare la același nivel ca în 2Q04, în principal datorită măririi cheltuielilor de interconectare și a celor legate de alte servicii - taxe de Serviciu Universal, cheltuieli de publicitate, consultanță etc.

Pentru a doua jumătate a anului 2005, OTE nu prevede schimbări ale tendințelor imprimate în prima jumătate a acestui an. Totuși, RomTelecom ar trebui să continue să beneficieze de venituri mai mari și din implementarea planului său de restructurare.
Restructurarea RomTelecom a dus la o eficientizare de 275 linii per angajat la sfârșitul lui iunie 2005, în creștere cu 14,5% față de cele 240 linii/angajat la sfârșitul lui decembrie 2004. Personalul a fost redus la 15.242 angajați la sfârșitul lui iunie 2005, de la 18.083 la sfârșitul lui decembrie 2004.

RomTelecom a implementat un nou sistem de facturare centralizat (Geneva), devenit operațional în iulie 2005 și este în curs de implementare a unui sistem de e-business Oracle Financials. Demersurile de îmbunătățire operațională și a serviciilor de rețea includ înlocuirea centralelor manuale cu unele digitale - proces aproape încheiat -, alte reduceri ale cheltuielilor operaționale și lansarea de servicii noi, în special de bandă largă - video la cerere, jocuri interactive pentru piața de masă și noi servicii de date pentru piața de business.

RomTelecom în atenția comunității financiare internaționale
Romtelecom este a treia mare operațiune în grupul OTE, cu venituri din servicii (calculate conform standardului contabil american GAAP) de 458,1 mil. euro în prima jumătate a anului 2005, după compania mamă OTE, care a avut venituri din servicii de 1,35 mld. euro, și CosmOTE, cu 791 mil. euro, arată raportul financiar al OTE. Toate celelalte operațiuni ale grupului OTE, luate împreună, au adus venituri de 300 milioane de euro în prima jumătate a anului în curs.

Analiștii citați de presa financiară internațională - inclusiv Financial Times și The Wall Street Journal - au remarcat accentul pus de conducerea OTE pe rezultatele ieșite din comun ale RomTelecom. 'Romtelecom, cândva copilul-problemă al grupului, a fost lăudat de CEO Panagis Vourloumis ca 'excepțional' după ce a produs o creștere a veniturilor de 16% și o margine EBITDA de 43%', spune analistul Angel Dobardziev de la Ovum, într-un comentariu pe marginea rezultatelor financiare ale OTE.

Atenția stârnită de rezultatele RomTelecom vine într-un moment în care statul român, acționarul minoritar al operatorului, cu 45,99% din acțiuni, se pregătește să privatizeze total operatorul prin vânzarea pachetului deținut. Ministerul Comunicațiilor preconizează că vânzarea se va face printr-o ofertă publică inițială însoțită de listarea la o bursă internațională și la Bursa de Valori București, probabil în aprilie-martie 2006. Deocamdată, MCTI se află în curs de selecție a unui consultant financiar din cele de 12 bănci de investiții care au răspuns la cererea de scrisori de interes lansată de ministerul român.

Panagis Vourloumis, președinte și CEO al OTE (foto) a scos în evidență performanțele Romtelecom în cele 3 luni încheiate la 30 iunie 2005 la conferința pentru investitori din 31 august din Atena: 'Refacerea spectaculoasă a profitabilității OTE în acest trimestru a fost alimentată de performanța excepțională a RomTelecom, ca și de rezultatele în continuare foarte bune ale operațiunilor noastre mobile din Grecia și de peste granițe. Datorită creșterii puternice a vânzărilor și accelerarea restructurării, RomTelecom a adus profituri și margini record. Cosmote, care a preluat toate operațiunile mobile internaționale ale Grupului la sfârșitul trimestrului, compensează încetinirea de pe piața internă în curs de maturizare prin creșteri puternice și profitabilitate tot mai mare pe celelalte piețe.'

Veniturile totale ale grupului OTE au urcat la 1,36 mld. euro în 2Q05, cu 4,5% mai mari ca în 2Q04, în timp ce EBITDA a crescut cu 10,6% la 499 mil. euro, cu o margine de 37%. Venitul operațional a crescut cu 28% la 247 mil. euro, iar venitul net a crescut cu 165% la 119 mil. euro, cu o margine de profit net de 8,7 procente.

Majorarea abonamentelor este o strategie de creștere pe termen scurt
Analiștii apreciază că performanțele grupului OTE din 2Q05 sunt la modul general o veste bună pentru investitori și că marginile raportate, deși încă situate sub media industriei, indică o tendință pozitivă. Cu toate acestea, refacerea financiară a grupului OTE nu este o certitudine. Analiștii Ovum atrag atenția că operațiunile cu linii fixe ale OTE sunt în continuare expuse riscurilor. Mărirea tarifelor la abonamente în Grecia și în România riscă să determine clienții să renunțe la telefonul fix și să prefere să treacă de tot pe mobil, de aceea pe viitor rămâne de urmărit evoluția numărului de linii fixe operate. Deși OTE va putea compensa parțial prin creșterile de la subsidiara sa mobilă Cosmote, substituția fix-mobil este o pierdere netă pentru orice operator dominant, deoarece se pierd valoroasele venituri din abonamentele lunare.

În acest sens, Ovum vede un risc mărit în România, unde RomTelecom a mărit într-atât taxele de abonament încât veniturile din abonamente au crescut cu 38%, deși numărul liniilor a scăzut cu 3,4% numai în primele 6 luni ale anului.
În România, OTE nu va putea compensa pe termen mediu cu veniturile de la Cosmorom, care abia urmează să fie relansat de Cosmote, cu pierderile asociate reintrării pe piață și achiziționării unei mase critice de clienți.
În același timp, la nivel de grup, Cosmote a raportat în 2Q05 o creștere a veniturilor de 'numai' 4%, după ce timp de mai mulți ani a avut creșteri sănătoase de ordinul zecilor de procente, remarcă analiștii Ovum.

Pe scurt, măririle agresive de prețuri la telefonia fixă în Grecia și în România, deși ajută la rotunjirea cifrelor grupului pe termen scurt, pe termen lung s-ar putea întoarce împotrivă din cauză că stimulează creșterea nivelului substituției fix-mobil.

Banda largă este o altă incertitudine, creșterea ei fiind încă anemică în grup. OTE a raportat în jur de 100.000 de abonați ADSL la 30 iunie 2004, ceea ce reprezintă o penetrare mai slabă decât a multor țări din Europa de Est. La rândul său, RomTelecom declara la începutul lui iunie 2005 că veniturile din date reprezentau sub 10% din veniturile totale.
'Dificultatea introducerii unor noi măriri de prețuri la liniile fixe și încetinirea continuă a creșterii mobile vor face ca OTE să simtă presiunea asupra veniturilor foarte curând. Singura sa șansă este să reușească până la urmă să declanșeze creșterea la bandă largă', conchide Dobardziev de la Ovum.
RomTelecom a intrat pe piața serviciilor de date IP la sfârșitul lui 2004 și după șapte luni anunța, pe 19 iulie 2005, încheierea celui mai mare contract de servicii integrate de date și voce de pe piața românească IT&C, în valoare de 7 milioane euro, pe 3 ani, pentru Raiffeisen Bank. La acel moment operatorul avea în jur de 3.000 de clienți de business la serviciile sale de date și Internet.

De asemenea, în primul trimestru din acest an, RomTelecom a lansat un serviciu ADSL pentru clienții de business, extins în iulie pentru clienții rezidențiali. Tot în iulie, OTE a aprobat o investiție de cca. 500 mil. euro pe 3 ani la RomTelecom într-o rețea NGN de servicii integrate date-voce-video pe suport IP, avându-i ca furnizori pe Alcatel și Ericsson.

Romtelecom: 4.185.458 linii telefonice fixe la 30 iunie 2005
Veniturile din abonamente lunare au crescut cu 38%, reflectând în principal rebalansările de tarife operate de RomTelecom în februarie 2005 - când abonamentele au fost majorate cu 34,1% - și în iunie 2004 - când abonamentele au fost majorate cu 8% pentru utilizatorii rezidențiali și cu 22% pentru cei de business.

Numărul de linii de telefonie fixă active operate de RomTelecom a scăzut cu 3,4% într-un an, la 4.185.458 la 30 iunie 2005, de la 4.334.626 cu un an în urmă. Acesta este al doilea trimestru consecutiv în care operatorul raportează o scădere anuală a numărului de clienți. Primii 2.625 de clienți pierduți de RomTelecom au fost acum un an, în 3Q04, imediat după majorarea abonamentelor din iunie 2004, pe care i-a recâștigat însă în ultimele trei luni din 2004. Conform raportului anual OTE pe 2004, la 31 decembrie 2004 Romtelecom avea instalate 4.767.261 linii fixe, în timp ce numărul clienților săi era în jur de 4.337.823, iar numărul telefoanelor publice cu cartelă era de 50.348. De la începutul lui 2005 operatorul a rămas fără 152.365 de clienți, deconectările înregistrând o tendință accentuat ascendentă: 58.785 în primul trimestru și 93.580 în al doilea.

Traficul cu amănuntul a scăzut în 2Q05 la RomTelecom comparativ cu 2Q04, datorită substituției fix mobil, explică OTE în raportul său, și competiției crescânde din partea operatorilor alternativi. Pe de altă parte, rebalansarea tarifelor a rezultat într-o creștere a traficului internațional efectuat de clienții rezidențiali.

Veniturile Romtelecom de pe piața de gros (interconectări și linii închiriate) au crescut cu 21% în 2Q05 față de acum un an, ca urmare a unei creșteri cu 56% a traficului de gros, generat de terțe părți în rețeaua RomTelecom, la rândul său o urmare a tendinței generale ascendente pe piața românească. Conform ANRC, RomTelecom deținea 93,5% din totalul liniilor închiriate din România la sfârșitul lui 2004, în scădere de la 94,1% cu un an în urmă. La începutul lui iunie, RomTelecom estima că deține în jur de 95% din piața liniilor închiriate.

Evoluția liniilor telefonice fixe la RomTelecom 2004-2Q 2005

 

Linii

Creștere anuală

1Q04

4.328.174

2,5%

2Q04

4.334.626

1,5%

3Q04

4.332.001

0,7%

4Q04

4.337.823

0,2%

1Q05

4.279.038

-1,1%

2Q05

4.185.458

-3,4%

Sursa: OTE

Creșterea traficului și veniturilor din interconectare la RomTelecom 2004 - 2Q 2005

 

Creștere trafic
 din interconectare
(%)

Creștere venituri
din interconectare
(%)

1Q04

46

36

2Q04

98

65

3Q04

77

46

4Q04

61

44

1Q05

50

21

2Q05

56

21

Sursa: OTE

Cheltuielile cu interconectarea ale RomTelecom au crescut cu 7,9% ca urmare a traficului mărit. De la 1 octombrie, RomTelecom va trebui să micșoreze tarifele percepute celorlalți operatori pentru serviciile de interconectare, în urma impunerii de către Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații a unor noi tarife bazate pe costuri, cu o perioadă de tranziție până în 2007.

RomTelecom a depus la ANRC, în a doua jumătate a anului trecut, modelul său LRIC (long run incremental cost) de calculare a costurilor de interconectare, care a fost ajustat de ANRC prin 'eliminarea costurilor legate de ineficiențele structurale și operaționale ale operatorului' și reconciliat cu un model elaborat de ANRC 'care pornește de la estimările cererii pentru serviciile furnizate de operator și se bazează pe ipoteze de natură tehnico-economică, incluzând numai costuri eficiente', după cum explică reprezentanții ANRC. Reducerile de tarife propuse sunt semnificative - pornind de la 9,6%, 31,3% și 32,9% pentru apelurile locale, respectiv regionale și naționale în orele de vârf de la 1 octombrie și ajungând la reduceri de 15,7% și, respectiv, 44,9% până la 1 ianuarie 2007. Consultările publice pe aceste reduceri s-au încheiat pe 19 august, ANRC urmând să anunțe tarifele finale.

Cosmorom: 84.533 clienți
Veniturile operaționale ale Cosmorom în 2Q05 au atins 1,6 mil. euro, în timp ce pierderile au atins 3,0 mil. euro. Numărul total de clienți la 30 iunie 2005 era de 84.533, în ușoară scădere (0,9%) față de începutul anului. Ponderea clienților preplătiți Cosmorom a urcat la 66,6% la jumătatea acestui an, de la 63,4% la începutul anului.
Pe 8 iulie 2005, printr-o injecție de capital în valoare de 120 milioane euro, Cosmote a achiziționat un pachet de 70% din Cosmorom, pe care este în curs de a-l relansa. Romtelecom a rămas acționarul minoritar al Cosmorom, cu 30% din companie.
Cosmote operează în 5 țări din Europa de Sud-Est: deține direct operatorul Cosmote din Grecia și operatorul AMC din Albania și, din august 2005, și operatorii mobili GloBul din Bulgaria și CosmoFon din Macedonia, ultimii doi fiind anterior doar conduși de Cosmote, acțiunile aparținând OTE până la transferul de acțiuni din august.