.

MTS are, în prezent, 2,3 milioane din abonații săi în regiuni din afara capitalei, iar competitorii sunt pe punctul de a-l ajunge din urmă. MTS a adăugat în jur de 190.000 de non-moscoviți în rețeaua sa în iulie, față de 70.000 adăugați de rivalul VimpelCom. Numărul total al abonaților mobili din Rusia este de cca. 12 milioane, estimează firma de consultanță moscovită J'™Son&Partners. Operatorii vest-europeni joacă și ei un rol în această expansiune. Operatorul național german Deutsche Telekom, împovărat de datorii, deține 40% din MTS, în timp ce Telenor din Norvegia are 29,7% din VimpelCom, iar Telia-Sonera 34% din Megafon.
Planurile de expansiune ale Telenor pentru VimpelCom se plasează azi dincolo de ținta inițială, Moscova, incluzând înființarea unui operator național cu acoperire națională. 'Am înființat o companie regională VimpelCom și am candidat pentru licențe în 5 din cele 7 regiuni mari ale Rusiei', a declarat un purtător de cuvânt. Telenor a achiziționat, deja, 49% din acțiunile altor doi operatori regionali: StavTeleSot și Extel - și intenționează să fuzioneze aceste operațiuni cu noua sa afacere regională VimpelCom până la sfârșitul acestui an. Momentan se află în negocieri cu ceilalți acționari.
În iulie, VimpelCom a achiziționat Orensot, un operator GSM și D-AMPS cu 65.800 de abonați în regiunea Orenburg. La o populație de 2,2 milioane de locuitori, Orenburg are o densitate mobilă de numai 4,5%. Ceea ce îi face pe operatorii mobili din Rusia atât de atrăgători pentru investitori este, într-adevăr, potențialul de creștere a numărului de abonați. 'Vor mai fi încă 3-4 ani de creștere organică foarte puternică pe piața rusească numai pentru serviciile vocale de bază', apreciază Andrey Braginski de la MTS.
Penetrarea mobilă actuală la nivelul întregii Rusii este de circa 8%, conform analiștilor telecom independenți. În Moscova, care are cea mai mare rată de utilizare a telefoniei mobile, penetrarea este de 30%. MTS va oferi și el servicii în Orenburg până la sfârșitul acestui an, în timp ce Megafon - primul operator cu licențe ce acoperă întreaga Rusie - își extinde și el raza de acțiune, lansând, de curând, servicii în Dagestan. Sotovik, un site rusesc de știri care monitorizează industria mobilă autohtonă, estimează că rata de creștere trimestrială a penetrării mobile se va accelera în Moscova, nu în ultimul rând datorită cererii create de oamenii care se retrag în concediu la țară sau în casa de vacanță. O linie fixă până la o casă de vacanță este un vis pentru majoritatea proprietarilor. Chiar și în Moscova, consumatorii pot aștepta ani întregi până să obțină o linie telefonică.
Dacă MTS vrea să își păstreze conducerea pe piața mobilă rusească, analiștii consideră că ar trebui să lanseze un produs pre-plătit în Moscova, altfel va fi obligat să facă reduceri și mai mari la tarife pentru a concura cu VimpelCom și MegaFon. Vice-președintele MTS, Mikhail Susov, a anunțat în august că MTS intenționează să își mărească volumul de clienți la 6 milioane până la sfârșitul anului, fără să precizeze cum. Dacă MTS alege să se extindă prin achiziții, atunci nu s-ar confrunta problemele cu datoriile altor operatori europeni.
Șeful relațiilor cu investitorii de la MTS susține că MTS este 'aproape în întregime finanțat pentru necesitățile de cheltuielile de capital', dar că ar putea recurge la atragerea de fonduri dacă ar identifica o țintă de achiziție atractivă în Rusia sau în Comunitatea Statelor Independente.
Dată fiind natura neexplorată a pieței ruse pentru serviciile GSM, analiștii nu se așteaptă ca operatorii mobili din Rusia să dea sume prea mari de bani pentru implementări UMTS de a treia generație, deși toți cei 3 operatori mari fac teste pentru UMTS.