.

Interviu cu Dieter ANGERER - Directorul Grupului Informații și Comunicații Mobile (Siemens Mobile) România

Grupul Siemens Informații și Comunicații Mobile (Mobile Siemens) furnizează o gamă completă de soluții mobile, inclusiv dispozitive, infrastructură și aplicații. Dispozitivele mobile cuprind telefoane mobile, accesorii moderne pentru acestea, module wireless, telefoane cordless, produse pentru rețelele domestice și wireless. În privința infrastructurii, portofoliul Siemens acoperă tehnologiile GSM, GPRS și 3G pentru rețele mobile, pornind de la stații de bază și sisteme de centrale, până la rețele inteligente (ex. serviciile preplătite). Aplicațiile mobile cuprind soluții end-to-end pentru Mesaje, Servicii în funcție de locație sau plăți prin intermediul telefoniei mobile (Mobile Banking). În decursul anului fiscal 2002 (30 septembrie), Siemens Mobile a înregistrat un volum record la nivel mondial de 11 miliarde de Euro, având aproximativ 28.600 de angajați în întreaga lume.

C@M: Pentru început, vă rugăm să ne prezentați activitatea Siemens în România, cu accent pe cea mai nouă divizie Siemens Mobile. Aveți peste 100 de ani de prezență în țara noastră și sunteți printre cele mai prestigioase companii internaționale din România.
Dieter Angerer:
Într-adevăr, Siemens activează aici de peste un secol, iar cel mai important sector a fost cel al soluțiilor medicale, alături de industria transporturilor feroviare. Dar adevărata activitate s-a consolidat în urmă cu 10-15 ani.
Recent a avut loc o unificare a diviziilor noastre tradiționale la nivelul întregului grup. Nu a fost deloc un proces ușor pentru că s-a dorit crearea unei afaceri locale, care să țină cont de specificitatea pieței românești, de puterea economică de aici, dar toate activitățile sunt supravegheate de biroul central din Munchen. Suntem acum într-o extindere a procesului de regionalizare, care a debutat acum 4 ani la nivelul grupului. În prezent, Siemens Austria este cea mai mare filială a Siemens Germania și de acolo se conduce, practic, întreaga regiune a Europei Centrale și de Est (care include Croația, Slovenia, Bosnia-Herțegovina, Serbia, Slovacia și România, Ungaria, Cehia ). În ideea conturării unei companii regionale independente s-a luat decizia stabilirii unui nou management, cu un nou director, dl. Adrian Băicuși. Este vorba despre promovarea tuturor diviziilor Siemens printr-o singură voce strategică. Astfel, Divizia Information and Communication a început să se contureze în 2000 '“ 2001, mai degrabă ca un birou local de vânzări, decât ca o afacere complexă în sine. Pentru partea de comunicații furnizăm dispozitive de switching către Romtelecom, aceasta fiind cea mai mare activitate. Nu este vorba de dotarea cu echipamente, ci și de administrarea acestora, dar și de asigurarea service-ului aferent, cu garanția mărcii Siemens, la nivelul întregii țări, pentru a menține viabilă și fiabilă infrastructura Romtelecom. Pentru aceasta, spre exemplu, avem la Brașov un centru de dezvoltare afiliat direct centrului similar din Austria, unde se produc soluții și aplicații pentru toate piețele unde Siemens acționează.

C@M: Intenționați să extindeți acest tip de colaborare la nivel de infrastructură și cu operatorii mobili (Connex, Orange)?
Dieter Angerer:
Așa după cum bine ați remarcat înainte de interviu, a existat la Siemens o relativă perioadă 'de tăcere', care nu ne-a ușurat deloc activitatea în România, ba dimpotrivă. Acum însă ne aflăm într-o altă etapă, în care inițierea și succesul afacerii este prezent atât în zona wireless, cât și în zona afacerilor cu terminale mobile. Acum ne creăm și ne consolidăm imaginea de jucător local de maximă importanță. Mizăm mult pe dezvoltarea infrastructurii operatorilor mobili, în special alături de Connex cu care am demarat deja un parteneriat în direcția GPRS și 'core intelligent network'.

C@M: Ne puteți spune câteva date despre poziționarea Siemens pe piața din România?
Dieter Angerer:
Deocamdată nu avem o statistică oficială, ci doar o estimare asupra poziției Siemens în competiția mobilă din România. Avem însă cercetările interne, completate cu statisticile primite de la centru, care indică faptul că Nokia este liderul pieței românești, acestă companie fiind competitorul nostru direct. Asta în condițiile în care noi ne bazăm pe diversificarea produselor, calitate înaltă și inovație. Așadar noi pornim de la calitatea germană recunoscută, căreia îi aducem un surplus consistent de noutate și ca idee, vă pot dezvălui că anul viitor vom lansa 29 noi modele de terminale Siemens. Această largă diversificare a produselor ne asigură un loc în topul mondial al producătorilor din telecomul mobil. Categoric, rolul nostru în România este să avem o creștere mai mare decât media pieței. Accentul meu va merge către consolidarea imaginii Siemens în rândul consumatorilor și către apropierea și fidelizarea utilizatorilor din țară. Aceste strategii vor înlătura 'liniștea' de până acum din România în privința Siemens Mobile.
Revenind la competitorul nostru principal, Nokia '“ el a avut avantajul că a intrat foarte devreme pe piața aceasta și astfel a ajuns la o cotă de piață de invidiat. Nu este nici un secret că utilizatorii se atașează afectiv de primul model pe care-l folosesc, fidelizarea continuând cu apariția altor modele îmbunățite (cu sunete polifonice, design adaptat diferitelor stiluri de viață etc.). Noi am mizat mai mult pe sectorul de top management, dar nu am produs o cantitate mare de terminale în această direcție și de aici vine o imagine mai estompată a noastră pe piață. Acum însă situația s-a schimbat, mai ales în România unde piața este foarte sensibilă la preț. Siemens are acum un succes mare în România, mai ales la nivelul telefoanelor cu prețuri scăzute, cum este și Siemens M55.

C@M: Nokia mizează foarte mult pe adaptarea terminalelor la stilurile de viață ale utilizatorilor. Va urma și Siemens aceeași cale pentru cucerirea pieții românești?
Dieter Angerer:
Abordarea noastră merge în ideea îmbinării funcționalității la un nivel calitativ ridicat cu aplicațiile fashion, rezultând o matrice inconfundabilă Siemens '“ calitate și inovație. Pornim de la tipurile de utilizator, stilul de viață al clienților fiind acela care ne dictează forma și funcționalitățile viitorului model de terminal lansat pe piață. Ultimele modele, de exemplu, se adresează unor consumatori tineri și îndrăzneți din mediul urban, care vor să impresioneze cercul lor de prieteni, atât prin de-signul atractiv al telefonului când se duc seara la bar, cât și prin funcționalități, când se află într-o excursie pe munte, la mare altitudine. Am observat în România o mare nevoie de comunicare la utilizatorii tineri, dublată de o dorință de personalizare a comunicațiilor prin telefonia mobilă. Practic, cred că telefonul mobil a ajuns să ne reprezinte personalitatea și poziția pe scara socială.
C@M: Aveți un răspuns măsurabil din partea pieței, după lansarea recentă a serviciilor MMS, împreună cu Connex?
Dieter Angerer: La o primă evaluare, după doar câteva zile de publicitate la televiziune pentru modelul M55, răspunsul de piață este unul foarte optimist, dar abia peste 2-3 săptămâni v-aș putea oferi niște date concrete. Este evident că se va urma aceeași tendință pozitivă de creștere a vânzărilor. Utilizatorii care au deja un terminal Siemens sunt factori activi de publicitate și vor 'contamina' și alți prieteni sau apropiați cu produsele noastre.

C@M: După ce ne-ați lăudat deschiderea tinerilor către Siemens, aveți în atenție și atragerea segmentului de afaceri către produsele d.voastră?
Dieter Angerer:
Categoric, iar un prim exemplu este SL55, un terminal foarte performant, căruia i se vor adăuga foarte multe modele noi și care vor fi lansate pe piață la începutul anului 2004. Oricum, pentru că am ajuns în zona aceasta, țin să menționez că nu suntem restricționați doar la zona de telefoane, ci că acordăm o pondere foarte mare soluțiilor complete de comunicații pentru companiile și utilizatorii din zona afacerilor. Asta înseamnă că asigurăm rețeaua, dispozitivele și aplicațiile mobile. Vrem să furnizăm valoare adăugată clienților noștri și de aceasta dezvoltăm aplicații mobile pentru PDA, spre exemplu, sau comunicațiile între dispozitive (machine to machine).
Siemens nu mizează neapărat pe sectorul de business, dar suntem conștienți de dezvoltarea graduală a acestui sector în țara d.voastră. Accentul acum este mai degrabă pus pe zona de entertainment. Noi dezvoltăm un program M-traction, al cărui punct central este 'conectivitatea oriunde, oricând și de orice tip'. Este vorba despre un cocktail de servicii care fac afacerile să devină profitabile pentru utilizatorul soluțiilor Siemens. În această direcție lucrăm cu mai multe companii de la care preluăm idei pentru conturarea noilor soluții adresate segmentelor de piață esențiale. În consecință, cred că trăim într-o societate care tinde spre rapiditate și eficiență, iar noi dorim să furnizăm oamenilor informațiile și produsele de care ei au atâta nevoie. Fac precizarea asta vizavi de conținutul pe care-l putem furniza, cu mențiunea că noi nu putem decât să facem recomandări utilizatorilor, oferindu-le o consiliere către o anumită direcție manifestată de ei, dar întotdeauna decizia finală le aparține numai acestora.

C@M: Rămânând tot la problema critică a furnizării Conținutului, credeți că puteți transfera soluțiile de succes din Vest în România, așteptând rezultate pozitive ca și în Occident?
Dieter Angerer:
Nu pot să mă gândesc la o replicare 100% a experiențelor din Vest în regiunea din care face parte și România, dar percepția mea este că cererile utilizatorilor și procesele de afaceri de aici au început să devină similare celor din Vest. Nu există o suprapunere totală, dar Siemens România are aceeași abordare în materie de varietate a serviciilor, de creștere a profesionalismului, pentru că în orice afacere de succes numai valoarea contează. Modelele de afaceri sunt similare, numai abordările, cred eu, diferă de la o țară la alta, de la o regiune la alta.

C@M: Care este direcția pe care credeți că va miza Siemens în anul care vine?
Dieter Angerer:
Chiar dacă toate diviziile noastre (Medicină, Transporturi, Energie și Automatizări) își continuă din plin proiectele, Siemens Mobile va fi vârful de lance, chiar dacă este cea mai tânără divizie. De fapt, dacă ne gândim logic, este și normal așa (chiar dacă recunosc o creștere mai mare decât preconizările în domeniul telefoanelor mobile), pentru că toate celelalte divizii ale noastre au nevoie de soluții de comunicații și de asigurarea unei mobilități ridicate.

C@M: Trecând la subiectul comunicării Siemens în România, care va fi strategia de comunicare cu piața în 2004 și cât de importantă este această dimensiune pentru compania d.voastră?
Dieter Angerer:
Punctul central al strategiei de comunicare este apropierea de publicul român. Ne vom poziționa pe piață într-o manieră diferită, pentru că ne considerăm inovatori. Valorile noastre sunt 'calitate și inovație', în sensul diversificării și al explorării stilurilor postmoderne de viață. Vom avea o relație deosebită cu media tehnologică de specialitate, pentru că avem de spus multe lucruri noi în domeniu. Nu aș vrea deloc să trec cu vederea segmentul educațional și vreau să semnalez aici deschiderea pe care o vom avea în relația cu universitățile românești. Poziționarea noastră pe piață va fi cu siguranță cea de furnizor de soluții complete la cheie. Iar misiunea Siemens Mobile este de a oferi comunicații complete, oriunde, oricând și de orice fel. Chiar dacă strategia noastră managerială este multinațională, noi gândim local și creăm valoare în această țară. Siemens România este o companie românească, cu angajați români, care lucrează cu alte companii românești și care beneficiază de know-how-ul Siemens.