.

Semnalizarea feroviară este unul din cele mai vechi domenii inginerești, iar scopul ei este de a asigura transportul economic și în siguranță al oamenilor și al bunurilor. În ultimii 150 de ani, raportul preț-performanță și costurile totale ale întreținerii sistemelor au fost întotdeauna colaterale interesului primar pentru siguranța absolută. Tehnologia adiacentă a evoluat în principal sub presiunea incidentelor și a lecțiilor învățate cum e mai greu, ceea ce este valabil și astăzi. Semnalizarea este suportul de siguranță al căilor ferate și, în ultima vreme, ea contribuie tot mai mult la renașterea transportului feroviar, datorită costurilor mai scăzute de operare pe care le aduc noile tehnologii și oportunității pe care progresele în tehnologia semnalizării le creează pentru investițiile private, arată Jean Pierre Forestier, președintele diviziei de soluții de transport din cadrul Alcatel. În era transportului eficient, a telecomunicațiilor integrate și a parteneriatelor public-privat, soluțiile și serviciile integrate de comunicații sunt cele care fac ca infrastructurile moderne de transport feroviar să fie eficiente, sigure, securizate și să furnizeze servicii mai bune pentru pasageri la un cost rezonabil pentru operatorii de cale ferată. Această viziune de business este expusă pe larg, din perspectiva unuia din cei mai experimentați furnizori globali de infrastructuri, de către peste 40 de reprezentanți ai grupului Alcatel ce semnează în cele 300 de pagini ale ultimului număr din Alcatel Telecommunications Review.
O viziune strategică în versiune Alcatel
Astăzi, orice studiu de fezabilitate pentru un proiect feroviar presupune o evaluare atentă a recuperării investiției și luarea în calcul a tuturor aspectelor 'valorii economice totale', inclusiv a contribuțiilor la o mai bună calitate a vieții și la conservarea mediului în condiții de dezvoltare durabilă, argumentează Maurizio Polini de la Alcatel Italia. Toate aceste elemente trebuie trasate de-a lungul ciclului de viață îndelungat caracteristic pieței căilor ferate. Valoarea pentru clienți trebuie furnizată pentru orice fel de schemă contractuală de proiect - finanțare publică, parteneriate public-privat, finanțare privată de proiect - și simultan pentru liniile noi și actualizarea/înnoirea infrastructurilor vechi. Perioada ce trebuie luată în calcul de la studiul de fezabilitate la sfârșitul tehnic estimat al ciclului de viață se întinde, de obicei, pe 20-30 de ani. Acest fapt trebuie încorporat ca un considerent de bază în orice model strategic pentru acest segment de piață, cu toate constrângerile și riscurile asociate tipurilor de muncă implicate. Aceste constrângeri sunt sintetizate de Polini după cum urmează:
1. Costul total al proprietății este un parametru obligatoriu pentru evaluarea principiilor de proiectare în raport cu costurile globale pe toată durata de viață a activelor.
2. Pe parcursul duratei proiectului, arhitectura trebuie să fie suficient de flexibilă pentru a ține cont de:
l utilizarea componentelor gata fabricate cu interfețe standard aduse la zi,
l tehnologii informatice de comunicații ce vor deveni mature pe perioada proiectului,
l actualizările impuse de noile cerințe ce vor apărea pe durata ciclului de viață,
l cerințele rezultate din evaluarea siguranței în linii cu ultimele standarde UE,
l cerințe legate de noi probleme de securitate și confort al pasagerilor,
3. Capacitatea de a garanta indicatorii cheie de performanță referitori la calitatea serviciilor pe durata de viață a infrastructurii.
Prezența îndelungată a Alcatel pe piața soluțiilor și serviciilor integrate de comunicații se bazează pe o viziune strategică ce ține cont de toate considerațiile menționate de Polini. Abordarea Alcatel acoperă ciclul de viață total al unui proiect, de obicei împărțit în fazele pre-autorizare (i.e. proiectare, construcție și servicii conexe) și fazele operaționale comerciale. Expertiza Alcatel acoperă toate aceste faze, incluzând integrarea de elemente provenite de la furnizori multipli, managementul de proiect în medii complexe multi-contractori, managementul activelor pe întregul lor ciclu de viață și valoare adăugată bazată pe compromisul între mentenanță, actualizări și înlocuiri.
Modelul de lucru al Alcatel este de parteneriat cu operatorii feroviari, în care o înțelegere completă a necesităților clientului se combină cu tehnologiile verificate pe teren ale Alcatel și, ca valoare adăugată, cu expertiza Alcatel rezultată din folosirea aceluiași model în întreaga lume, continuu actualizat și extins în baza relațiilor de zi cu zi cu clienții.