.

După 5 ani de declin provocat de criza financiară, eroziunea prețurilor și compeția acerbă, piața românească de telecomunicații trebuie să reacționeze și să ia măsuri rapid dacă vrea să rămână atractivă la nivel European și să atragă noi investitori. "În trecut România era foarte atractivă pentru investitorii din industria IT&C datorită angajaților înalt calificați și a barierelor de intrare scăzute, în special în ceea ce privea crearea de rețele de fibră optică care puteau fi construite aerian. Circumstanțe ce aduceau beneficii majore la capitolul costuri comparativ cu alte țări Europene. Unul dintre efectele adverse ale acestei situații a fost faptul că multe companii și-au construit propriile rețele metropolitane și astfel competiția a devenit acerbă iar prețurile au scăzut din ce în ce mai mult. De când a devenit obligatoriu ca aceste rețele să fie trecute în subteran situația s-a schimbat și de la o piață cu profit mic-costuri mici am trecut rapid la un model care acum presupune costuri ridicate și venituri mici. Context care nu numai că îi afectează pe jucătorii deja activi aici, forțându-i pe mulți să reducă costurile, investițiile și numărul angajaților sau chiar să intre în faliment, dar îi descurajează și pe investitorii străini care ar putea fi interesați să investească în piața românească, să creeze noi joburi, aducând astfel noi venituri la bugetul de stat. Este firesc să te intrebi de ce ar intra cineva pe o piața unde este aproape imposibil să-ți recuperezi investițiile în mod dinamic și sănătos", precizează Stuart Evers (foto), CEO Euroweb România.

In 2009-2010 costurile generate de operarea retelei de fibra optica erau aproximativ 30 de Euro pe kilometru. De atunci au crescut cu peste 300%, ajungand acum la circa 100 de Euro pe kilometru. In acelasi timp o companie de telecomuncatii gestioneaza sute de kilometri de fibra optica in fiecare oras ceea ce genereaza o crestere uriasa a costurilor. Mai mult, operatorii de telecomunicatii in general, incheie contracte pe 5 ani cu cei care instaleaza fibra optica, in timp ce clientul final isi asuma angajamente ce se intind pe maxim 24 de luni, situatie care din nou creste costurile si riscurile pentru fiecare noua bucata de infrastructura construita si face piata in ansamblul ei mult mai mai scumpa, in timp ce veniturile raman la acelasi nivel scazut.

" In aceste circumstante dificile este foarte greu pentru companiile de telecomunicatii din Romania sa supravietuiasca sau sa creasca sanatos si face aproape imposibila atragerea de noi investitii in acest sector. In acelasi timp nu trebuie sa uitam ca industria telecomunicatiilor este esentiala in dezvoltarea oricarei economii. Daca acest sector nu functioneaza la parametri optimi sunt afectate toate celelalte sectoare economice care nu isi vor putea desfasura activitatea in mod eficient. Romania are deja probleme cu sistemul transporturilor si infrastructura insuficient dezvoltata pentru capacitatea economica a tarii, daca si industria telecomunicatiilor ajunge in aceeasi situatie, intreaga economie va incetini iar iesirea din criza ar putea fi mult intarziata" Stuart Evers, CEO Euroweb Romania.

In acest moment piata romaneasca de IT&C a ajuns la o valoare totala de aproximativ 9.4 miliarde de Euro din care sectorul de telecomunicatii valoreaza 3.4 miliarde de Euro ceea ce reprezinta circa 2,5% din PIB.

"Cifrele arata clar ca piata romaneasca de telecomunicatii are un foarte bun potential de crestere dar in aceste moment atat industria, cat si jucatorii activi aici au nevoie de o colaborare mai stransa, atat intre ei dar si cu guvernantii. Trebuie sa gasim solutii pentru a dezvolta mai departe acest sector si a crea o piata sanatoasa si competitiva. Masuri precum reglarea eroziunii preturilor, mai multa flexibilitate in proiectele de impamantare a retelelor de fibra optica sau investitii guvernamentale in acest sector cu siguranta ar ajuta industria sa treaca peste aceste moment dificile si ar atrage si noi investori in Romania. Pana la urma este in interesul tuturor sa avem o economie sanatoasa. "Stuart Evers, CEO Euroweb Romania.

Euroweb Romania

Euroweb , una dintre cele mai importante companii din sectorul telecomunicatiilor din Romania, furnizeaza solutii de comunicatii IP si Internet destinate segmentului de afaceri, precum si integrarea strategica a serviciilor complementare acestora, cum ar fi VoIP si video-telefonie.

Euroweb detine una dintre cele mai largi retele de fibra optica in Romania ( 2000KM) si este unul dintre putinii operatori de piata locala care detine sase puncte transfrontaliere: Bors, Nadlac, Jimbolia, Giurgiu, Negru Voda, Ungheni. In Romania, compania activeaza prin 4 centre majore situate in Bucuresti, Iasi, Timisoara si Cluj.

Incepand cu anul 2010, actionarul principal al Euroweb Romania este Turk Telekom. Grupul Turk Telekom detine cea mai vasta infrastructura de telecomunicatii din Sud-Estul Europei, reunind sub aceeasi umbrela branduri prestigioase precum: Pantel, Euroweb, TTNET, Argela, Innova, Sebit, Sobee, AssisTT.