.

Rentabilitatea Capitalului Uman în România continuă să scadă, înregistrând anul trecut o reducere cu 9% comparativ cu 2010, potrivit studiului PwC Saratoga 2012, de la 1,34 la 1,22. Acest indicator analizează Rentabilitatea Capitalului Uman, exprimată ca venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară (fie ea euro, dolar american sau leu) plătită de angajator sub formă de remunerare. În același timp, costurile cu forța de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 13%, de la 10,13% în 2010, la 11,45% în 2011. „Din păcate, companiile românești s-au văzut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilității, corelată cu o creștere a costurilor cu forța de muncă. În acest context, rentabilitatea capitalului uman din România a rămas în urma celorlalte state din Europa Centrală și de Est, acolo unde media este de 1,57. Acest lucru afectează competitivitatea României și atractivitatea sa ca destinație de investiții. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel încât orice nouă creștere să fie la nivelul câștigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea", precizează Horațiu Cocheci (foto), Senior Manager, Liderul echipei de consultanță în resurse umane, PwC România.

„Dacă per total indicatorii de rentabilitate a muncii s-au deteriorat, au existat și sectoare în care am văzut o îmbunătățire a indicatorilor financiari și de rentabilitate a capitalului uman în 2011. Astfel, câștiguri de productivitate au fost înregistrate în domeniul tehnologiei informației și în industria telecomunicațiilor. În schimb, rentabilitatea capitalului uman s-a deteriorat mult în sectorul bancar, în industria bunurilor de larg consum și în industrie", a adăugat Horațiu Cocheci.

În ceea ce privește fluctuația de personal, aceasta se apropie de valorile medii înregistrate în Europa Centrală și de Est, anul trecut 15,6% din angajați părăsindu-și organizațiile pentru care lucrau (media în Europa Centrală și de Est este de 16,7%), ceea ce indică o fluctuație normală de personal și o revitalizare a pieței muncii. Pe de altă parte, există diferențe puternice între sectoarele economice. În retail, fluctuația de personal este deosebit de ridicată (41,3%), în vreme ce în industrie numai 7,6% din angajați au părăsit organizațiile pentru care lucrau anul trecut, mai puțin de jumătate față de media națională. În plus, 74% dintre plecări la nivel național sunt plecări voluntare prin demisie (față de media din Europa Centrală și de Est de 63%), la același nivel ca și anul trecut.

În ultimii patru ani, în încercarea de optimizare a costurilor, companiile au recurs la o redimensionare a departamentelor. Cea mai pronunțată schimbare s-a simțit la nivelul departamentului administrativ, acolo unde de la raportul de un angajat cu funcție administrativă la 31 de angajați s-a redus în prezent la 1 la 91. În mod similar, departamentele cu grad mare de specializare au fost redimensionate prin reducerea numărului de angajați, un exemplu în acest sens îl reprezintă departamentul juridic, prin externalizarea parțială a serviciilor juridice. În schimb, angajații specializați în IT au fost la mare căutare în această perioadă, ponderea lor în organizații crescând de la raportul de 1 specialist în IT la 87 de angajați la 1 IT-ist la 58 de angajați.

În privința absenteismului, România rămâne printre țările cu un nivel redus al absenteismului (1,4%), de 3 ori mai scăzut decât media din Europa Centrală și de Est (4,3%). Anul trecut s-a resimțit o scădere a investițiilor în cursuri de specializare, alocându-se 15 ore per angajat, față de 25 de ore în 2010. În privința cheltuielilor efective ale companiilor pentru activitățile de formare, acestea se cifrează la 144 de EUR per angajat, sub media central și est europeană de 186 de euro per angajat.

Studiul PwC Saratoga Romania 2012 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai Capitalului Uman pe baza datelor colectate de la 84 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicații, tehnologie, produse industriale, industria farmaceuticã, industria bunurilor de larg consum, retail, industria hotelieră și sectorul bancar).

Despre PwC

Firmele din rețeaua PwC ajută organizațiile și indivizii să creeze valoarea de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 158 de țări cu aproape 180.000 de specialiști determinați să ofere servicii de calitate de audit, consultanță fiscală și consultanță pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.com/ro

PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată. Vă rugăm să accesați pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii."