.

Majoritatea europenilor au dificultați în citirea de pe ecranul televizorului a subtitrarilor sau a teletext-ului. Acest lucru demonstreaza necesitatea de servicii TV suplimentare care sa creasca accesibilitatea televizorului și implicit sa creasca gradul de reprezentare a tuturor categoriilor de vârsta sau demografice, în special a vârstnicilor și a persoanelor cu handicap. Serviciile dorite la aceasta categorie sunt funcția zoom, reglajul subtitrarii și posibilitatea de a alege limba în care sa fie urmarite programele. Unele cararacteristici sunt disponibile, în momentul de fața, dar nu sunt suficient utilizate. Acestea sunt câteva dintre rezultatele cheie ale celui de-al 5-lea sondaj de televiziune realizat de UPC în 11 țari europene.
Sondajul din acest an se centreaza pe accesibilitate, incluziunea sociala și îngrijirea sanatații reflectate în programele de televiziune. Serviciul de televiziune digitala de la UPC ofera telespectatorilor mai multe opțiuni de acces, inclusiv o mai buna funcție "Help", folosirea graficelor și funcțiile zoom.

Principalele probleme ale europenilor referitoare la vizibilitatea textelor de pe ecranul televizorului sunt legate de contrastul dintre textul de pe ecran (31%), textul prea mic de pe ecran (29%) si literele prea mici ale teletext-ului (18%), indiferent de distanța medie pânã la ecranul televizorului (80% privesc de la o distanțã cuprinsa între 2 și 4 metri). 

Ĩn ciuda acestei nevoi evidente, doar un mic procent dintre repondenți utilizeaza serviciile existente în momentul de fața. De exemplu, deși disponibila pe scara larga, peste jumatate dintre europeni (57%) spun ca nu folsesc niciodata subtitrarea prin teletext și doar 32% o folosesc ocazional.

Cerere pentru extra servicii TV
Ĩn concordanța cu aceasta cerința, se observa un interes clar pentru servicii care favorizeaza ușurința în utilizarea televiziunii și experiența privitului la televizor. Întrebați care sunt serviciile TV care cresc accesibilitatea, europenii au raspuns ca – în cazul în care exista disponibilitate – cele mai dorite servicii sunt:

1. Funcția zoom (43% dintre repondenți gasesc valoroasa aceasta funcție)
2. Reglaj subtitrare: marimea literei și/ sau culoarea (38%)
3. Posibilitatea de a alege limba în care sa fie urmarite programele (27%)
4. Recunoașterea vocii (25%)
5. Posibilitatea de a alege subtitrarea tuturor programelor (24%)

Telecomanda se dovedește a fi dispozitivul perfect de furnizare a accesului la aceste servicii TV suplimentare; majoritatea europenilor (97%) gasesc telecomanda simplu sau relativ simplu de utilizat.

"Rezultatele arata ca europenii nu percep televizorul ca pe un simplu instrument de divertisment și informare; ei atrag atenția ca au nevoie și de servicii care cresc accesibilitatea, de exemplu vârstnicii și persoanele cu handicap vizual", declarã Andrew Kearney, Vice Președinte Divizia de Produse TV la UPC Broadband. "Ĩn special cu televiziunea digitala, UPC, ca firma de cablu, poate crea servicii mai accesibile cu o mai buna utilizare a funcțiilor "Help", opțiuni pentru grafice și zoom. Ca parte a angajamentului nostru continuu de a ne îmbunatați serviciile, de exemplu, am implementat modul zoom în ghidul electronic al programelor (EPG) ca rezultat a colaborarii cu Fundația Olandeza pentru Accesibilitate, o organizație non-guvernamentala experta în domeniul accesibilitații media. Acest sondaj confirma necesitatea acestei funcțiuni, 43% dintre intervievați cerând acest serviciu pe care UPC îl ofera deja".

Sanatatea in programele program TV

Programele medicale de televiziune au avut audiență mai mare decât serialele inspirate din viața medicilor
• Din larga varietate de programe TV, acelea care abordează subiecte medicale, emisiunile informative cum ar fi talk show-uri, documentare și reality show-uri, sunt cele mai populare în rândul europenilor, cu 78% audiență în această categorie. Aceasta este mai mare decât audiența serialelor inspirate din viața medicilor (71%), dintre care, producțiile străine (cum ar fi "Spitalul de Urgență" și "Anatomia lui Grey") sunt de departe favoritele telespectatorilor (50%) în comparație cu serialele locale pe aceeași temă (22%). Dintre toate programele informative și reality show-uri, 20% dintre europeni preferã sã se uite la programe care prezintã cazuri extreme (cu intervenții chirurgicale). 

Audiența programelor medicale 
Majoritatea repondenților (56%) nu au absolut nici o problemã sã urmareascã operații chirurgicale la televizor. Audiența este cu 11% mai mare fațã de emisiunile în care nu se vede sânge pe ecran. Aproximativ un sfert dintre repondenți nu se simt confortabil sã priveascã operații chirurgicale explicite la televizor. Ĩn plus, unul din trei europeni a rãspuns cã ar fi de acord cu un program de telviziune care sã prezinte urmãrile unei operații medicale sau cosmetice. Factorul motivant nu constã prea mult în valoarea educaționalã, cât Ĩn obținerea unei compensații financiare din posibilele reacții negative.

Sfaturi medicale prin intermediul televiziunii
72% din totalul repondenților gãsesc utile programele TV în care practicienii sau specialiștii din domeniul medical oferã sfaturi practice în legaturã cu diferite boli și tratamente. Acest aspect este în concordanțã cu interesul general al consumatorului pentru programele medicale informative.

De asemenea, sondajul aratã cã mai mult de unul din trei repondenți (37%) ar fi deschiși ideii de consultãri interactive susținute de medici prin intermediul televiziunii. Principalele motive menționate sunt faptul cã i-ar scuti de o vizitã la medicul personal sau le-ar permite sã-și vadã doctorul pentru chestiuni minore. Alți 24% s-ar folosi de acest serviciu în caz de urgențã sau dacã nu ar avea o altã opțiune la dispoziție. 

Despre sondaj
Sondajul european de televiziune este realizat anual și oferă detalii despre obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni și despre rolul pe care îl are televiziunea în viața europenilor. Sondajul a fost derulat în perioada octombrie – decembrie 2008. La sondaj au participat 5.773 de persoane din 12 țãri: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveția, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, România, Slovenia și Chile. Sondajul a fost coordonat de compania Research International, unul din liderii internaționali în domeniul cercetãrii de piațã. Acesta este al cincilea an consecutiv în care UPC a inițiat sondajul de televiziune.