.

Promovat

inițial ca un serviciu de voce, Zapp Mobile a virat puternic către imaginea de furnizor de date mobile. Sectorul

serviciilor financiare este una din țintele sale. Operatorul Telemobil speră să obțină o cotă cât mai mare din

noua piață a serviciilor de comunicații între punctele de vânzare sau automatele bancare mobile, datorită

tehnologiei cdma2000, ce permite viteze de transmisie mai mari în condiții de securitate mai ridicată. Operatorul

deținut de compania Qualcomm a implementat un prim ATM mobil pentru Banca Românească, alte 3 bănci fiind în teste

pentru o tehnologie similară, informează oficialii Zapp Mobile. 'žPrintr-un ATM sau un POS, traficul de date nu

este foarte ridicat, iar singura informație transmisă criptat este codul PIN', explică Mihai Berevoianu,

coordonatorul direcției de carduri din Banc Post. În aceste condiții, prețul e cel care atrage clienții. În

sistemul clasic, în care legătura la rețeaua de date a băncii se face prin linie telefonică fixă, procedura de

mutare a unui ATM este costisitoare atât ca timp, cât și tehnic. În România, 5 bănci - BCR, BRD, Banc Post,

Raiffeisen, Banca Agricolă și Banca Țiriac - dețin 90% din cardurile emise și din rețeaua ATM. Majoritatea

comunicațiilor de date între PoS/ATM și aceste bănci sunt asigurate prin linii dedicate furnizate de companii

precum Global One sau Digicom, ce folosesc infrastructura RomTelecom. Spre deosebire de PoS, ATM-urile trebuie să

fie conectate permanent cu banca. În condițiile instalării unei linii fixe dedicate, costurile sunt direct

proporționale cu distanța față de centrala rețelei fixe. Costurile de instalare a echipamentului și a stabilirii

conexiunii fixe urcă la 1.500 USD. În cazul unei conexiuni mobile, costurile de conectare sunt mai reduse, iar

cele de operare pot fi de câteva ori mai mici decât în cazul unei legături fixe, susține Miron Stratan, Corporate

Brand Manager la Zapp. Mobilitatea dispozitivelor oferă băncilor posibilitatea reparării eventualelor erori de

amplasare. Apoi, atât prin GPRS, cât și prin CDMA, tarifarea se face la volumul de date comunicate, nu la unitatea

de timp. În plus, magazinele cu activitate sezonieră au mai multă flexibilitate în instalarea punctelor de

vânzare (PoS).'žTransferul de echipamente PoS de la un magazin la altul, în cadrul aceleiași rețele de magazine, în

funcție de dever și de obișnuințele de plată ale clienților se poate face cu ușurință', declară Stratan de la

Zapp. Alte locuri unde acestea ar putea fi instalate sunt chioșcurile stradale și taxiurile.