.

Industria muzicală americană a acționat în judecată la începutul lunii

septembrie 2003 peste 260 de utilizatori de rețele peer-to-peer (P2P). Această acțiune este determinată de

scăderea drastică a vânzărilor de CD-uri cu muzică, cât și a creșterii fenomenului de schimb ilegal de fișiere

(file sharing) a melodiilor prin Internet. Asociația RIAA (Recording Industry Association of America) a afirmat că

singurele lucruri cunoscute despre cei luați în vizor au fost numărul melodiilor cu drept de copyright distribuite

de către aceștia, cât și identitatea și adresele acestora. În medie, peste 1.000 de melodii au fost puse la

dispoziția celorlați utilizatori de rețele P2P de către cei acuzați, una dintre cele mai reprezentative rețele de

acest gen fiind Kazaa.

Avangarda este ilegală întotdeauna?
Singurul criteriu care a stat la baza

acuzațiilor a fost 'numărul de fișiere oferite pentru descărcare', afirmă Cary Sherman, președintele RIAA, o

asociație ce reprezintă interesele a 5 mari producători de muzică: Universal Music Group, Sony Music, BMG, EMI și

Warner Music. Industria muzicală acuză rețelele P2P pentru declinul înregistrat în cazul vânzărilor de CD-uri

audio în ultimii 3 ani și speră că în urma acestei acțiuni va reuși să micșoreze numărul fișierelor audio ilegal

distribuite în cadrul acestor rețele. RIAA a anunțat, de asemenea, crearea unui program de amnistiere a

utilizatorilor ce recunosc singuri că au copiat fișiere audio ilegal sau le-au pus la dispoziția celorlalți

utilizatori. Iubitorii de muzică care vor să se asigure că nu vor fi ținta unor procese sunt invitați să semneze

acest acord, în cadrul căruia vor promite că vor șterge orice fișier audio obținut ilegal cât și faptul că nu vor

mai încerca să obțină ilegal fișiere prin Internet. Semnatarii acordului nu vor fi nevoiți să își șteargă de pe

computere software-ul P2P, însă Sherman afirmă că aceasta este cea mai bună metodă de înlăturare a riscului de a

oferi și altor utilizatori fișiere muzicale. Orice ar crede marile case de înregistrări și avocații acestora,

tribunalele nu vor putea rezolva această problemă fundamentală a industriei muzicale. Iar răspunsul la problemă nu

stă în obligația de a plăti pentru fiecare fișier audio descărcat de pe Internet. În loc să se agațe de

tehnologiile de distribuție ale secolului 20, cum ar fi discurile digitale sau descărcarea fișierelor, industria

muzicală ar trebui să intre în secolul 21 cu un nou model business, care să utilizeze tehnologii inovative și care

să eclipseze serviciile de tip file-swapping, afirmă experții din cadrul acestei industrii. Viziunea lor despre

viitor este intitulată 'Internet audio oriunde'. Amatorii de muzică, în loc să descarce fișiere de pe Kazaa, chiar

dacă folosesc computere, combine audio, radiouri sau dispozitive handheld, vor avea acces la întreaga muzică pe

care companiile de înregistrări o vor avea în propriile arhive. Ascultătorii vor putea cere orice melodie care le

va fi imediat trimisă prin Internet. Dacă consumatorii vor putea face acest lucru, ei nu vor mai fi interesați în

a-și păstra mii de fișiere audio pe propriile aparate.

Propriul radio muzical prin Internetul

portabil
Pentru a câștiga loialitatea fanilor față de noul sistem și pentru a-i face pe aceștia să plătească

pentru acest serviciu, companiile din industria muzicală ar trebui să ofere prețuri atractive și servicii ușor de

utilizat prin intermediul cărora consumatorii să dețină un acces deplin la milioanele de melodii disponibile în

prezent. Consumatorii ar putea căuta în continuare melodiile dorite după denumirea acestora sau după numele

interpretului, așa cum fac acum pe Kazaa. Căutările ar putea fi mult mai detaliate, cum ar fi căutarea melodiilor

înregistrate de către fiecare dintre membrii unei anumite formații. Sistemul ar fi interactiv și ar putea chiar să

asimileze preferințele muzicale ale fiecărui utilizator. Utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea votării

melodiile preferate, în funcție de aceste voturi sistemul creând chiar o bibliotecă muzicală specifică fiecărui

utilizator în parte (personalizarea cererii). Dacă sistemul ar funcționa, ar însemna ca fiecare dintre noi să

putem dispune de propriul canal de radio prin satelit '“ o colecție de milioane de melodii construită după

propriile specificații. Este un model de business irezistibil, iar actualele companii din industria muzicală ar

putea reprezenta principalii designeri ai acestui sistem. Un exemplu al unei asemenea abordări este disponibil pe

Internet în cadrul unor rețelelor de radio, una dintre acestea fiind 'live365.com'. Crucial însă pentru viitorul

conceptului 'Internet audio oriunde' este extinderea accesului wireless la Internet, deoarece wireless înseamnă

portabilitate.