Industria muzicală americană a acționat în judecată la începutul lunii
septembrie 2003 peste 260 de utilizatori de rețele peer-to-peer (P2P). Această acțiune este determinată de
scăderea drastică a vânzărilor de CD-uri cu muzică, cât și a creșterii fenomenului de schimb ilegal de fișiere
(file sharing) a melodiilor prin Internet. Asociația RIAA (Recording Industry Association of America) a afirmat că
singurele lucruri cunoscute despre cei luați în vizor au fost numărul melodiilor cu drept de copyright distribuite
de către aceștia, cât și identitatea și adresele acestora. În medie, peste 1.000 de melodii au fost puse la
dispoziția celorlați utilizatori de rețele P2P de către cei acuzați, una dintre cele mai reprezentative rețele de
acest gen fiind Kazaa.
Avangarda este ilegală întotdeauna?
Singurul criteriu care a stat la baza
acuzațiilor a fost 'numărul de fișiere oferite pentru descărcare', afirmă Cary Sherman, președintele RIAA, o
asociație ce reprezintă interesele a 5 mari producători de muzică: Universal Music Group, Sony Music, BMG, EMI și
Warner Music. Industria muzicală acuză rețelele P2P pentru declinul înregistrat în cazul vânzărilor de CD-uri
audio în ultimii 3 ani și speră că în urma acestei acțiuni va reuși să micșoreze numărul fișierelor audio ilegal
distribuite în cadrul acestor rețele. RIAA a anunțat, de asemenea, crearea unui program de amnistiere a
utilizatorilor ce recunosc singuri că au copiat fișiere audio ilegal sau le-au pus la dispoziția celorlalți
utilizatori. Iubitorii de muzică care vor să se asigure că nu vor fi ținta unor procese sunt invitați să semneze
acest acord, în cadrul căruia vor promite că vor șterge orice fișier audio obținut ilegal cât și faptul că nu vor
mai încerca să obțină ilegal fișiere prin Internet. Semnatarii acordului nu vor fi nevoiți să își șteargă de pe
computere software-ul P2P, însă Sherman afirmă că aceasta este cea mai bună metodă de înlăturare a riscului de a
oferi și altor utilizatori fișiere muzicale. Orice ar crede marile case de înregistrări și avocații acestora,
tribunalele nu vor putea rezolva această problemă fundamentală a industriei muzicale. Iar răspunsul la problemă nu
stă în obligația de a plăti pentru fiecare fișier audio descărcat de pe Internet. În loc să se agațe de
tehnologiile de distribuție ale secolului 20, cum ar fi discurile digitale sau descărcarea fișierelor, industria
muzicală ar trebui să intre în secolul 21 cu un nou model business, care să utilizeze tehnologii inovative și care
să eclipseze serviciile de tip file-swapping, afirmă experții din cadrul acestei industrii. Viziunea lor despre
viitor este intitulată 'Internet audio oriunde'. Amatorii de muzică, în loc să descarce fișiere de pe Kazaa, chiar
dacă folosesc computere, combine audio, radiouri sau dispozitive handheld, vor avea acces la întreaga muzică pe
care companiile de înregistrări o vor avea în propriile arhive. Ascultătorii vor putea cere orice melodie care le
va fi imediat trimisă prin Internet. Dacă consumatorii vor putea face acest lucru, ei nu vor mai fi interesați în
a-și păstra mii de fișiere audio pe propriile aparate.
Propriul radio muzical prin Internetul
portabil
Pentru a câștiga loialitatea fanilor față de noul sistem și pentru a-i face pe aceștia să plătească
pentru acest serviciu, companiile din industria muzicală ar trebui să ofere prețuri atractive și servicii ușor de
utilizat prin intermediul cărora consumatorii să dețină un acces deplin la milioanele de melodii disponibile în
prezent. Consumatorii ar putea căuta în continuare melodiile dorite după denumirea acestora sau după numele
interpretului, așa cum fac acum pe Kazaa. Căutările ar putea fi mult mai detaliate, cum ar fi căutarea melodiilor
înregistrate de către fiecare dintre membrii unei anumite formații. Sistemul ar fi interactiv și ar putea chiar să
asimileze preferințele muzicale ale fiecărui utilizator. Utilizatorii ar trebui să aibă posibilitatea votării
melodiile preferate, în funcție de aceste voturi sistemul creând chiar o bibliotecă muzicală specifică fiecărui
utilizator în parte (personalizarea cererii). Dacă sistemul ar funcționa, ar însemna ca fiecare dintre noi să
putem dispune de propriul canal de radio prin satelit '“ o colecție de milioane de melodii construită după
propriile specificații. Este un model de business irezistibil, iar actualele companii din industria muzicală ar
putea reprezenta principalii designeri ai acestui sistem. Un exemplu al unei asemenea abordări este disponibil pe
Internet în cadrul unor rețelelor de radio, una dintre acestea fiind 'live365.com'. Crucial însă pentru viitorul
conceptului 'Internet audio oriunde' este extinderea accesului wireless la Internet, deoarece wireless înseamnă
portabilitate.