.

NGN se poate dovedi doar baza care transformă o companie de telefonie într-un simplu transportator de biți ceva mai eficient - Mike Cansfield (foto), Research Director, Telecoms Strategy, Ovum

'žIndustria telecom a fost dintotdeauna adepta schimbărilor. Trecerea de la conexiunile cu ajutorul operatoarelor la apelurile directe, de la analogic la digital și dezvoltarea rapidă a Internetului stau mărturie pentru această afirmație. Dar ceea ce vedem astăzi este revoluție. În ultimele 3 luni definiția telecomunicațiilor însăși s-a schimbat până la a deveni de nerecunoscut', afirmă Mike Cansfield de la Ovum, care trece în revistă momentele ce au contribuit la lărgirea definiției pieței telecom:

  • în septembrie, eBay (licitații online) a cumpărat Skype (furnizor VoIP): Google (portal Internet) a anunțat că are de gând să ofere servicii WiFi în zona San Francisco; Sprint Nextel (companie de telefonie internațională din SUA) oferă un serviciu radio Rhapsody clienților săi mobili; Skype a încheiat un acord cu operatorul mobil german e-Plus pentru oferirea de servicii; iar Cingular (SUA) a anunțat că va oferi Yahoo Instant Messaging pe mobile.
  • în octombrie, Microsoft și Yahoo! anunță planuri de interoperabilitate între mesageriile lor instantanee, iar în Spania Vodafone anunță că va oferi filme Disney în format mobil.
  • în noiembrie, 4 mari operatori de cablu din SUA (Comcast, Time Warner, Cox Communications și Advance/Newhouse Communications) au format o societate mixtă cu Sprint Nextel dedicată convergenței între divertismentul video, datele fixe și mobile și serviciile de comunicații; SBC (SUA) a finalizat achiziția AT&T (furnizor de apeluri internaționale, cu acoperire globală și unul din brandurile de legendă ale telecomunicațiilor americane); iar Vodafone a difuzat în direct pe telefoanele mobile meciul Olanda-Italia. Cu alte cuvinte, lista furnizorilor de servicii telecom cuprinde acum companii tradiționale de telefonie (AT&T, Sprint, Vodafone, SBC, Cingular etc.), companii software (Microsoft), o serie de noi furnizori (Skype, eBay), portaluri (Yahoo!, Google) și companii de media (Disney), pe lângă companiile consacrate de cablu TV.

Această listă indică o creștere progresivă a numărului competitorilor pe o piață deja aglomerată. Dar nu numai numărul furnizorilor s-a extins, ci și definiția a ce anume face o companie telecom. Până acum, la întrebarea cum definiți ceea ce furnizează o companie telecom clienților săi răspunsul ar fi fost rețeaua publică de telefonie și circuite private, adică 'žapeluri și linii'. Lucrurile nu mai stau deloc așa. British Telecom și-a anunțat pe 10 noiembrie rezultatele și în ele 2 lucruri remarcabile. Întâi, BT câștigă acum mai mult din servicii IT de rețea decât din apeluri (1,822 mld. GBP vs. 1,513 mld. GBP în H1 2005). Apoi BT câștigă acum mai mult din bandă largă decât din circuite private (664 mil. GBP vs. 616 mil. GBP în H1 2005). Să mai numești BT o companie de telefonie care oferă apeluri și linii pur și simplu nu mai reflectă realitatea.

'žPrin urmare ce înseamnă toate acestea? Indiciile sunt clare că industria trece printr-o transformare atât în ce privește companiile care concurează, cât și serviciile pe care acestea le oferă. Nimic nu va rezista acestui val', comentează analistul Ovum. Noua transformare mai înseamnă că furnizorii telecom 'žtradiționali' au nevoie să se adapteze pentru a supraviețui. Construirea de rețele de generație viitoare (NGN) ar trebui să rezolve aspectele legate de transport și de cost și să formeze o platformă pe baza căreia să poată fi lansate noi servicii. Cu toate acestea, NGN se poate dovedi doar baza care transformă o companie de telefonie într-un simplu transportator de biți, doar ceva mai eficient - ceea ce analiștii numesc îndeobște un scenariu de coșmar. Pentru a justifica această investiție, companiile de telefonie, sau telecom, trebuie să poată concura eficient atât cu mărcile consacrate, cât și cu cele noi în piață.

Pentru a concura cu succes în această piață nouă, companiile de telefonie trebuie să își transforme atitudinea față de clienți. Această atitudine este tot atât de fundamentală ca și cele descrise mai sus și începe cu segmentarea mai bună a pieței, trece prin soluții adresate și împachetate astfel încât să răspundă nevoilor de comunicare ale unor segmente distincte și profitabile de clienți. Acesta este un business diferit de acela de a furniza apeluri și linii. 'žCompaniile telecom nu pot ține pe loc valul transformării - ele trebuie să învețe să înoate în el sau coșmarul va deveni realitate', conchide Mike Cansfield.