.

Creșterea veniturilor producătorilor de telefoane ar putea fi generată de scăderea prețurilor la telefoane pentru piețele subdezvoltate

Când vine vorba de telefoanele mobile sexy, starurile momentului sunt minunile multimedia de la Motorola și Nokia, respectiv RAZR V3x și N90, cu cameră foto ce beneficiază de lentile optice Carl Zeiss. Totuși, în ciuda tamtam-ului făcut pe marginea acestor telefoane, nu ele duc greul în materie de venituri, ci paradoxal, chiar opusul acestora. Este vorba de modele de telefoane lansate de Nokia și Motorola la prețuri de sub 50 USD. Vânzările acestor telefoane, ce deseori includ doar servicii de voce și de mesagerie text ar putea avea o creștere anuală de 100% în următorii 5 ani. Ele vor asigura necesarul exploziv al noilor utilizatori mobili din întreaga lume, în special din țările în curs de dezvoltare.

În ultimul an, de pildă, operatorul nr. 1 din Africa de Sud, Vodacom, și-a extins baza de clienți cu 35%, în special pe seama telefoanelor extrem de ieftine. Vodacom a făcut o comandă de 700.000 de telefoane dintr-un model ce va fi lansat de Motorola în 2006, la un preț de numai 30 USD.

În prezent, avem peste 2 miliarde de utilizatori mobili în întreaga lume, iar rata de penetrare este de peste 50% în țările dezvoltate. Și cum prețurile telefoanelor mobile și al serviciilor scade, un alt miliard de utilizatori ar putea apărea până în 2010, în special din țări precum China, India, Brazilia și Rusia. 'Creșterea numărului de abonați va veni dinspre piețele emergente', e de părere David Taylor, director de strategie și de operațiuni pentru piețele cu creșteri mari. Cercetătorii preconizează că din cele 1 miliard de telefoane mobile ce se așteaptă a fi vândute în 2010, jumătate se vor vinde în economiile în curs de dezvoltare. Majoritatea acestor telefoane vor costa sub 40 USD - încă un preț ridicat pentru cea mai săracă populație a lumii (ce reprezintă o treime din totalul populației globului), dar acceptabil pentru clasa mijlocie.

Cota Samsung stagnează
Pentru moment, singurii pretendenți serioși la o astfel de strategie sunt Nokia și Motorola, de fapt jucătorii nr. 1 și nr. 2 de pe piața producătorilor, consideră analiștii de la BusinessWeek. Aceștia se străduiesc să-i câștige acum pe acei clienți care-și cumpără primul telefon mobil, în ideea fidelizării acestora pe viață. 'Vrem să aducem noi clienți în grădina noastră, sub brand-ul nostru', susține Antonio Torres, director de dezvoltare de business și marketing pentru divizia de entry business de la Nokia.

@Această piață este potrivită pentru mega-vendorii cu economii la scală mare. Cu siguranță, Nokia și Motorola vor stăpâni acest segment', susține și analistul Neil Mawston de la Stategy Analytics. Companiile Samsung Group, LG Electronics și Sony Ericsson Communications nu au anunțat încă planuri de comercializare a unor telefoane sub 50 USD, mizând pe profituri din gama premium - o strategie ce ar putea avea un contra efect, pe măsură ce piața își schimbă direcția de interes. 'Samsung chiar trebuie să găsească facă ceva în acest sens deoarece cota sa de piață nu a mai crescut', e de părere Carolina Milanesi, analist Gartner.

Producătorii chinezi de telefoane low-end se confruntă cu o altă problemă - volumele lor nu sunt suficient de mari pentru a se bucura de eficiența Nokia și Motorola, așa încât ei pierd bani pe terminalele rock-bottom. În plus, cumpărătorii din lumea a treia, familiarizați cu anumite statusuri, ar strâmba din nas la mărcile necunoscute. Brazilienii își doresc produse de brand și sunt dispuși să plătească un pic mai mult pentru un Nokia sau Motorola, susține Sergio Pelegrino, director GSM la Brasil Telecom.

Ieftin și bun
Categoric, această lăsare în jos a gardei prezintă și riscuri pentru Nokia și Motorola. Pe 20 octombrie, producătorul finlandez a raportat că a vândut 15 milioane de terminale entry-level seria 1100, și asta doar în trimestrul al treilea. Însă în ciuda unei creșteri a profiturilor nete de 29% per ansamblu, bursa de pe Wall Street a fost speriată de o scădere de 5,6% de la an la an a prețului mediu de vânzare al Nokia, ajungând la 122,40 USD, ceea ce a dus la o scădere cu 4,5% a acțiunilor liderului mondial.

Atât Nokia cât și Motorola pot produce terminale de 25 USD, însemnând rate brute de profit de la 15% la 30% la prețurile actuale, în comparație cu media ratelor de 33% ale întregului portofoliu de terminale Nokia. Cifrele Motorola în acest sens nu sunt disponibile.

'Volumele mari de telefoane low-end duc chiar la reducerea costurilor de producție pentru modelele high-end. Iar acesta este un factor deciziv în scăderea structurii de costuri', susține Torres de la Nokia. Pe măsură ce vânzările se îndreaptă din ce în ce mai mult către modelele low-end, astfel de economii ar putea ajuta Nokia la menținerea, în ansamblu, a unor margini operaționale anuale de 13,5%. Pentru a pecetlui această înțelegere, Nokia transferă tehnologiile pentru a reduce la jumătate costul construirii și operării rețelelor wireless. Serviciile ieftine măresc impactul telefoanelor ieftine - și ar trebui să îi ajute semnificativ pe acei 4 miliarde de oameni din întreaga lume care nu au format niciodată un număr de telefon de pe propriul telefon mobil.