.

Apelurile internaționale aduc cele mai multe venituri în VoIP.

Industria telecomunicațiilor s-a reîntors la profitabilitate, însă dezvoltarea tehnologiei VoIP pune în mare încurcătură rolul și modelul de afaceri al companiilor telecom tradiționale, creând presiuni pentru
o nouă modalitate de abordare în reglementarea industriei, conform celui mai recent studiu OECD, 'Communications Outlook 2005'.

Astfel, în zona Europei Centrale și de Est (ECE), importanța și partea de piață deținută de către serviciile VoIP, în comparație cu telefonia fixă, rămân modeste. În plus, dezavantajele asociate cu folosirea serviciilor VoIP joacă încă un rol important în amânarea adoptării lor în masă în această regiune.

În țările reprezentate de grupul OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development), industria telecomunicațiilor a crescut în 2003 cu 10%, față de 2002, atingând un total de 950 mld. USD. La sfârșitul lui 2004, industria încheia o perioadă nefastă, de creștere slabă, majoritatea jucătorilor importanți de pe piața telecomunicațiilor abia recâștigându-și stabilitatea financiară.

Una dintre concluziile principale a ultimului raport efectuat de OECD, a cărei membri reprezintă cele mai dezvoltate 30 de economii pe plan mondial, este că popularitatea tot mai mare a telefoniei prin Internet și a serviciilor VoIP amenință veniturile operatorilor tradiționali de telefonie fixă, în special în cazul apelurilor internaționale. Operatorii de telefonie fixă au o competiție tot mai puternică din partea unor firme ca Skype sau Vonage, dar și din adoptarea serviciilor VoIP de către operatorii alternativi ai altor platforme, cum ar fi rețelele de cablu TV sau rețelele wireless fixe. În plus, analiștii OECD arată că serviciile VoIP ar putea reprezenta o concurență chiar și pentru telefonia mobilă, care deține în prezent, în multe țări, mai mulți abonați decât telefonia fixă.
În 2003, pentru întâia oară, numărul liniilor de telefonie fixă a început să scadă în țările OECD, operatorii mobili câștigând cote de piață, în detrimentul companiilor telecom tradiționale, o tendință care a continuat în 2004 și în prima jumătate a acestui an.

VoIP se extinde
Dezvoltarea accesului la Internet în bandă largă a început, de asemenea, să ajute la dezvoltarea VoIP, chiar și în cazul pieței de larg consum, care este încă destul de mică, însă conform OECD aceasta va crește rapid. Analiștii pretind că aproximativ 50% din totalul traficului de voce la nivel mondial se va baza pe servicii VoIP până în 2006. Aceștia au prevăzut, de asemenea, o creștere dinamică pentru companiilor de genul Skype, care oferă servicii relativ ieftine în comparație cu operatorii de telefonie fixă sau chiar mobilă.

Fondată în august 2003, compania Skype a raportat deja aproximativ 10 mil. utilizatori la sfârșitul lui 2004. În acel moment software-ul Skype fusese descărcat de pe site-ul companiei de 40 mil. de utilizatori. În semestrul 3 al acestui an, numărul de descărcări al software-ului Skype depășise 160 mil., iar numărul de utilizatori efectivi ai serviciului trecea de pragul de 40 mil.

Este dificilă o estimare exactă a numărului de utilizatori Skype din regiunea ECE, însă, conform datelor oferite de către companie în a doua jumătate a anului trecut, Polonia era cea de-a treia piață ca mărime pentru Skype la sfârșitul lui 2004, totalizând 850.000 de utilizatori. Datele celorlalte companii de cercetare a pieței telecomunicațiilor arată că numărul de utilizatori Skype din Polonia a crescut cu 500.000 în prima jumătate a acestui an. Popularitatea serviciului Skype în celelalte țări din zona ECE nu este însă la fel de mare ca în Polonia.

Valoarea serviciilor VoIP în mil. euro și cota lor din veniturile totale din liniile fixe în ECE - estimare 2004

Cota VoIP din veniturile din linii fixe Valoarea în milioane euro
Total ECE 2% 240
Cehia 2% 10
Polonia 2% 70
Rusia 2% 130
Ungaria 3% 30

Sursa: PRM, septembrie 2005

Utilizatorii Skype în ECE în 2004 (procent estimat din totalul global al utilizatorilor Skype): 
Polonia: 8,9%
Cehia: 0,9%
Bulgaria: 0,5%
România: 0,3%
Slovacia: 0,2%
Sursa: Skype, 2004

Trebuie, de asemenea, menționat faptul că cifrele de mai sus reprezintă numărul de utilizatori ai serviciului gratuit al Skype, numărul utilizatorilor pentru serviciul cu plată al Skype, care permite efectuarea de apeluri de pe computere către linii telefonice fixe sau către telefoane mobile, fiind cu mult mai mic.

Cu privire la telefonia VoIP, comparația OECD a acestui serviciu cu cele oferite de către operatorii tradiționali de telefonie fixă a arătat că pot fi economisite cu până la 50% din totalul cheltuielilor, în cazul utilizării serviciului Skype.

În cazul acestor analize, OECD a luat în calcul o situație în care un client rezidențial folosește doar o linie de telefonie fixă, folosind serviciul Skype pentru efectuarea apelurilor, însă plătește o taxă lunară pentru păstrarea liniei telefonice fixe, pentru a putea primi apeluri sau pentru a accesa uneori Internetul.

Costuri rezidențiale versus tarife Skype în ECE, trimestrul 3 din 2004, în USD:

Țara Costul unei linii fixe în USD Skype + linie fixă închiriată în USD
Cehia 349 362
Polonia 440 251
Slovacia 346 304
Ungaria 549 398

Sursa: OECD, 2005

Un potențial și mai mare de reducere a cheltuielilor apare în cazul analizei apelurilor internaționale. Conform analiștilor OECD, tarifele Skype pe această piață sunt, în medie, cu 80% mai mici decât tarifele internaționale practicate de operatorii telecom.

VoIP în Europa Centrală și de Est
Conform studiului OECD, în Europa Centrală și de Est cele mai importante economii pentru utilizatorii Skype se fac în Polonia (cu 43% mai ieftin față de telefonia fixă) și în Ungaria (28%).

În Slovacia, diferența dintre utilizarea medie a unei linii de telefonie fixă și utilizarea serviciului Skype, incluzând aici plata unei taxe lunare pentru menținerea unui telefon staționar, este de doar 12%, în timp ce în Republica Cehă folosirea unei linii fixe de telefonie este puțin mai ieftin față de utilizarea serviciului Skype.
Conform acestor observații, serviciile VoIP din regiunea ECE s-au dezvoltat pozitiv în ultimii ani, începând să preia o cotă importantă, în creștere, din traficul efectuat de telefonia fixă, dar și din veniturile acesteia, însă impactul acestor servicii a variat de la țară la țară.

În general, serviciul VoIP a devenit popular în cazul convorbirilor internaționale, apelurile domestice interurbane înregistrând un succes mai mic, iar în cazul apelurilor locale și a celor pe mobil numărul de utilizatori Skype este foarte mic.
În toate țările din regiunea ECE, serviciile Skype sau cele oferite de către furnizorii locali de telefonie VoIP au început recent să reprezinte o atracție pentru utilizatori deoarece oferă fie prețuri mai mici, comparativ cu cele oferite de către operatorii telecom tradiționali, fie chiar servicii gratuite.

Se estimează faptul că în 2004 serviciile VoIP din regiunea ECE valorau în total aproximativ 240 mil. USD, piața VoIP înregistrând în acel an o creștere de 30-40%. Piața rusă a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri, cu 130 mil. euro, iar Polonia s-a clasat pe locul 2, cu o piață valorând aproximativ 70 mil. euro.

Proporțional cu traficul înregistrat de telefonia fixă din Rusia, cota de piață a serviciilor VoIP aici este mai mare, de aproximativ 6%.
Motivația directă pentru această situație este faptul că tarifele pentru convorbirile internaționale și interurbane în Rusia sunt foarte mari, creându-se astfel o bază solidă pentru atragerea de noi utilizatori ai serviciilor bazate pe VoIP.

Conform datelor oferite de către iKS-Consulting, în Rusia piața serviciilor VoIP crește relativ repede '“ în 2004 rata de creștere a depășit 50% din punct de vedere al traficului înregistrat și 40%, din punct de vedere al veniturilor.
În prezent, există aproximativ 200-300 de companii rusești care oferă servicii VoIP.

Rata de creșterea anuală a pieței VoIP în ECE, deși robustă, ar trebui privită în general ca fiind destul de modestă.

Există, susțin analiștii, 3 motive pentru această 'performanță' relativ scăzută:

  • ariile cheie pentru piața VoIP, unde aceasta are șanse de dezvoltare, sunt reprezentate doar de apelurile internaționale și interurbane, acestea depinzând la rândul lor de mărimea țării în cauză;
  • serviciul VoIP are propriile limitări naturale în privința utilizării. De exemplu, în unele versiuni, necesitatea prezenței unui PC și a pornirii acestuia de fiecare dată când se dorește să se efectueze un apel VoIP scade din atracția acestuia.
  • în multe cazuri, serviciile oferite au o calitate slabă.
    În privința statutului legal, majoritatea țărilor din ECE nu au o legislație clară, completă, pentru serviciile VoIP.

Astfel, în Republica Cehă și Ungaria telefonia VoIP nici măcar nu este privită ca un serviciu de telefonie fixă, ci mai degrabă ca un serviciu de transmisii de date, iar guvernul rus a decis recent să legalizeze serviciile VoIP (înainte serviciile VoIP operau într-o zonă 'gri', însă erau oferite de un număr mare de operatori, astfel de activități fiind tolerate de către stat). Schimbările legale din Rusia nu ar duce deci la o revoluționare a pieței VoIP de aici.
Având în vedere factorii menționați mai sus, OECD estimează că în următorii 2-3 ani oferta VoIP nu va cuceri cote de piață importante în regiunea ECE, în comparație cu situația din prezent.

Obstacole în calea dezvoltării VoIP
În ciuda economiilor evidente implicate de utilizarea telefoniei VoIP, există factori care ar putea împiedica însă extinderea sa în continuare. Astfel, legile emise de către autoritățile din telecomunicații ar putea specifica condiții necesare pentru intrarea pe piață a noilor operatori, obligații față de serviciul universal sau accesul la apelurile de urgență, printre altele.
La începutul lui 2005, furnizorii de servicii VoIP erau însă priviți mai mult ca furnizori de servicii de date și nu de servicii de voce, fiind astfel excluși de la plata unor taxe destul de importante. Odată însă cu schimbarea legislației în vigoare, furnizorii VoIP vor trebui să plătească taxe mai mari către stat și ar putea fi astfel forțați să crească prețurile pentru serviciile oferite.

Se observă faptul că înșiși operatorii de telecomunicații încep să ofere servicii VoIP. Făcând acest lucru, ei câștigă inerentele avantaje investiționale și operaționale ale tehnologiei, fapt care va duce la reducerea costurilor furnizării acestor servicii. Astfel, vor putea intra în competiție cu furnizorii de servicii VoIP, iar aceștia ar putea pierde avantajul de care se bucurau înainte, cel al costurilor scăzute implicate de tehnologia VoIP.

Există, de asemenea, multe probleme de securitate asociate cu utilizarea telefoniei VoIP, în special în cazul clienților companii. Conform analiștilor de la compania de analiză PriceWaterhouseCoopers, convergența dintre rețele IP și telefonie ar putea duce, pe lângă costurile scăzute de operare, la mari probleme de confidențialitate, integritate și disponibilitate.

Categoriile cheie de amenințări care ar putea 'înnora' orizonturile telefoniei VoIP în viitor sunt reprezentate de furturile de identitate sau de informații, cât și întreruperea de către persoane rău intenționate a acestor servicii. De asemenea, furnizorii de spam pot umple căsuțele vocale ale utilizatorilor cu mesaje publicitare nesolicitate, având astfel la dispoziție o nouă piață de desfacere pentru propriile produse. Un alt motiv de îngrijorare este reprezentat de protejarea datelor de identificare a clienților VoIP. Fiecare furnizor de servicii sau întreprindere are responsabilitatea de a proteja datele sensibile ale propriilor clienți, cum ar fi numărul de telefon, adresa sau alte date de identificare a acestora. Dacă o bază de date ce conține datele clienților ar fi compromisă, acest lucru ar putea duce la afectarea serioasă a imaginii companiei respective sau chiar la pierderea de clienți. Aceste potențiale breșe de securitate ar putea astfel afecta veniturile operatorilor telecom sau chiar ar putea genera amenzi usturătoare din partea organelor de reglementare a telecomunicațiilor din țările sau chiar piețele respective.