.

Operatorul spaniol de linii fixe Telefonica a anunțat că va cumpăra operatorul britanic O2 PLC pentru cca. 18 mld. GBP (32 mld. USD), în cea mai mare tranzacție telecom din 2005, informează The Wall Street Journal.

Achiziția face parte din strategia Telefonica de a se extinde în Europa, după ani în care s-a concentrat pe construirea afacerilor din America Latină, ajungând a cincea companie de telecomunicații din lume ca valoare de piață. Achiziția O2 propulsează Telefonica/O2 p locul 2 global ca operator mobil, după Vodafone.

O2 este fosta aripă mobilă a BT Group, cea mai mare companie de telefonie tradițională din Marea Britanie, de care s-a desprins în 2001. O2 are 15.000 de angajați și 24,6 mil. de clienți mobili în Marea Britanie, Irlanda și Germania. O2 este al treilea operator de pe piața britanică, după liderul Vodafone și Orange - deținut de France Telecom - și înaintea T-Mobile - ce aparține Deutsche Telekom - și a operatorului strict-3G '3' deținut de Hutchinson Whampoa. În ciuda competiției extreme, O2 a avut rezultate puternice, anticipând creșteri de venituri și mai mari acasă și rate de profit peste previziunile anterioare în Germania.

Divizia mobilă a Telefonica, deținută cu 92%, Telefonica Moviles, are peste 90 milioane de clienți, dar derivă mai mult de jumătate din vânzări din Spania, iar restul mai mult din America Latină. Telefonica a avut venituri de 17,4 mld. euro și un profit net de 1,8 mld. euro în prima jumătate a anului, conform WSJ. Pentru Telefonica, O2 va oferi diversitate geografică și ar rotunji mărimea Moviles, importantă pentru economii de cost prin vânzări și distribuție, dar mai ales pentru că operatorii mai mari de telefonie mobilă plătesc mai puțin producătorilor pentru terminalele pe care le vând clienților lor. De exemplu, după achiziționarea activelor latino-americane ale Bell-South anul trecut, Moviles și-a redus cu 35% costul mediu al terminalelor datorită prezenței mai puternice pe acea piață.

În 2005 operatorii europeni au încheiat contracte multimiliardare în euro în Olanda, Austria, Italia, Spania, Republica Cehă și România. Mai mult, câțiva din uriașii liniilor fixe tradiționale ca France Telecom și Telecom Italia își combină mai strâns afacerile fixe și mobile. Achiziționarea de operatori mobili este un răspuns al operatorilor de linii fixe la intensificarea competiției și la noile tehnologii, ca VoIP, care au scăzut profitabilitatea apelurilor telefonice tradiționale. Companiile mici abia înființate ce oferă apeluri extrem de ieftine au dus în jos, de asemenea, prețurile.