.

Operatorii britanici au desfășurat timp de mai multe luni teste-pilot cu utilizatorii de televiziune mobilă, folosind tehnologii diferite și au anunțat rezultate pozitive în urma sondajelor. Unul dintre teste, desfășurat de operatorul de linii fixe BT împreună cu operatorul mobil virtual Virgin Mobile utilizează standardul DAB (Digital Audio Broadcasting), iar celălalt, desfășurat de operatorul mobil O2 are la bază tehnologia DVB-H.

Succesul televiziunii mobile BT
Operatorul britanic a anunțat că rezultatele testelor pilot privind serviciul său de televiziune mobilă, BT Movio, au demonstrat că 2/3 din utilizatorii care au participat la teste ar fi pregătiți să plătească până la 8 lire sterline/ lună pentru introducerea acestui serviciu pe actualele lor rețele mobile, relatează publicația Mobile Europe. Pregătit pentru lansarea comercială anul acesta, BT Movio își propune să fie primul serviciu de divertisment din Marea Britanie cu difuzare mobilă en-gros. BT este în discuții comerciale cu operatori mobili privind lansarea unui serviciu mass-market după lansarea serviciului engros anul acesta. În ultimele 4 luni, BT Movio împreună cu partenerul său în testele pilot, operatorul mobil Virgin Mobile, a difuzat servicii de televiziune digitală și radio digital printr-un telefon inteligent DAB-IP către 1000 de utilizatori din cea mai centrală zonă a Londrei. BT a raportat că majoritatea utilizatorilor din testul pilot au declarat că ar lua în calcul upgradarea telefoanelor lor la un model care să suporte acest serviciu. Astfel, 73% dintre participanți au declarat că ar fi pregătiți să plătească pentru acest serviciu în rețeaua lor actuală dacă serviciul ar avea un preț competitiv. Restul de 38% s-au arătat pregătiți să schimbe rețelele pentru a primi serviciul de televiziune mobilă.
Peste 3/4 din participanții la teste au activat televiziunea și radioul digital pe telefoanele lor săptămânal sau chiar mai des, durata medie a vizionărilor TV fiind de peste 1 oră/săptămână. O mare parte dintre utilizatorii pilot au declarat că vor de la 1 până la 5 tipuri de canale de televiziune mobilă, incluzând o combinație de știri, sport, comedie, site-uri și muzică.
În medie, utilizatorii au activat și serviciul de radio digital timp de 1 oră și jumătate și chiar mai mult per săptămână. Pe măsură ce popularitatea serviciului de televiziune mobilă crește, Marea Britanie va avea nevoie de un mecanism de transmisie. Furnizat prin rețeaua națională comercială DAB a Marii Britanii, BT Movio va fi primul serviciu de difuzare care le va oferi televiziune mobilă utilizatorilor mobili din Marea Britanie. Și aceasta în condițiile în care DVB-H nu are spectru alocat în această țară.

Alternativa DVB-H
În ciuda acestei realități, susținătorii DVB-H continuă să facă un lobby puternic pentru acordarea spectrului care va deveni disponibil după ce semnalele TV analogice nu vor mai prezenta interes. În prezent se vehiculează că acest lucru se va concretiza în anul 2012, dar cu siguranță părțile interesate vor să devanseze termenul, susținând că DVB-H oferă mai multe canale și mai multe oportunități de câștigare a noi venituri.
Rezultatele interimare ale testelor operatorului O2 în parteneriat cu Arqiva, ce oferă acces live 24 de ore din 24, la 16 canale TV, arată că 6% din participanții la test și-ar activa serviciul în următoarele 12 luni. Cei 375 de participanți la test, toți clienți ai operatorului O2, cu date demografice foarte variate, au accesat serviciul de televiziune mobilă pe telefoane lor mobile în medie 23 de minute per sesiune, cu 1-2 sesiuni pe zi. Per ansamblu, au vizionat în medie circa 3 ore/ săptămână. Cererea a fost mai mare în cursul dimineții și seara, utilizatorii accesând serviciul în principal de acasă și de la birou. Vizionările au înregistrat un moment de vârf în jurul prânzului, indicând astfel că telespectatorii mobili s-au uitat la știri, la sport sau la telenovelele preferate în timpul pauzei lor de prânz. Cele mai populare programe accesate au fost cele de știri, telenovele, sport, muzică, documentare. Chiar și programele realizate special pentru a fi vizionate pe telefoanele mobile, dar și conținutul de durată mai mare, precum filmele, au fost în vizorul a 33% dintre participanții la test. Cererea pentru serviciile multimedia adiționale este mare, incluzând aici radioul digital, serviciile interactive și link-urile live la site-urile canalelor. 7 din 10 participanți la test și-ar dori canale de radio digital incluse în ofertele comerciale. Dave Williams, directorul tehnic al operatorului O2 susține că transmisia TV pe telefoanele mobile poate fi un serviciu nou puternic care să le permită utilizatorilor personalizarea terminalelor mobile astfel încât să aibă întotdeauna la ei conținutul pe care și-l doresc. Noi numim această tendință 'Personal TV' și adăugarea conținutul TV transmis digital pe telefoanele mobile este o componentă foarte importantă a acestei viziuni.