.

Piața românească a computerelor mobile a înregistrat în perioada aprilie-iunie 2003 o creștere spectaculoasă de 85,8%, față de aceeași perioadă a anului trecut, informează 'Cabinetul Călin Tatomir' pe baza unui studiu IDC, pe trimestrul II din 2003. Creșterea din România este cu atât mai atractivă cu cât cea corespunzătoare înregistrată la nivel mondial a fost de 22%. Spre comparație, desktopurile s-au vândut în România cu 29,6% mai mult în 2003 față de 2002, în timp ce la nivel mondial sporul a fost de numai 2%. În contextul unei creșteri generale record a pieței IT din România de 33,2% în trimestul 2 din 2003, brandurile internaționale au câștigat teren în fața celor românești, lor revenindu-le 32,2% din piața de desktop-uri, portabile și servere. HP și IBM au înregistrat cele mai rapide creșteri ale cotelor pe piața locală a portabilelor, urmate îndeaproape de FSC și Dell, în timp ce vânzările de portabile ale Toshiba și Flamingo aproape că au stagnat, ceea ce le-a adus pierderi în cota de piață.
HP, numărul 1 mondial la vânzările de notebook-uri pe trimestrul 2 din 2003 (1,5 milioane unități), a înregistrat în România o creștere a vânzărilor de portabile de 127,1% față de trimestrul 2 din 2002, comparativ cu 48% la nivel mondial. Tot în România, HP a înregistrat în trimestrul 2 și cea mai mare creștere (7,2%) a cotei de piață pe segmentul portabile comparativ cu anul trecut, deși, per total, cota sa de piață s-a erodat în ultimul an cu 3,5%, din cauza scăderii vânzărilor sale la capitolul servere și desktop-uri.
Dell, numărul 2 mondial la vânzările de notebook-uri pe trimestrul 2 din 2003 (1,3 milioane unități), a avut în România o creștere anuală a vânzărilor în acest segment de 233,30% (față de 31% la nivel mondial), rezultând într-un câștig de cotă de piață de 1,3% față de trimestrul 2 din 2002, în linie cu ritmul său general de penetrare a pieței românești (1,4%).
Toshiba, numărul 3 mondial (970.000 de laptop-uri vândute în trimestrul 2, 2003), a pierdut cotă de piață și în România (-3,6%), și la nivel mondial (-1,35), în condițiile unei creșteri modeste a vânzărilor sale față de anul trecut: 38,10% în România și 9% la nivel mondial.
IBM, numărul 4 mondial (837.000 de laptop-uri vândute în trimestrul 2 din 2003), a vândut în România cu 197,6% mai multe laptop-uri decât în aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce ritmul său de creștere la nivel mondial a fost de 21%. Cota sa de piață pe segmentul laptop-uri a crescut cu 5% în ultimul an, în timp ce cota sa generală de piață a scăzut în România cu 1,2%, procent mai mic decât scăderea HP.
Fujitsu Siemens Computers și-a făcut o intrare spectaculoasă în clasamentul românesc, la numai un an de la înființarea reprezentanței sale din România, având cea mai mare creștere a vânzărilor totale (661,1%) și a cotei de piață generale (8,9%), datorate performanțelor la capitolul desktop-uri.