.

Conform unui raport elaborat de Strategy Analytics, un număr tot mai mare de utilizatori de Internet în bandă largă urmăresc online transmisiile întrecerilor sportive. În prezent, Internetul aduce mai puțin de 1% din veniturile industriei sportului. Puține servicii de sport online oferă, în prezent, acces la transmisii sportive live pe web, deoarece drepturile pentru acest conținut fie nu sunt disponibile, fie sunt deținute de companiile de televiziune. Majoritatea conținutului disponibil este format din evenimente importante sau din material de arhivă. Sunt testate diferite modele comerciale, inclusiv free-to-view, pay-per-play și abonament. MLB (Major League Baseball) și RealOne sunt cele mai de succes servicii cu abonament, cu sute de mii de utilizatori plătind până la 14,95 USD pe lună pentru acces la materialul de arhivă.

Cupa FIFA creează noi servicii mobile
Operatorii coreeni au profitat de Cupa Mondială pentru a pune pe picioare noi servicii mobile de date și voce. Evenimentul s-a dovedit nu numai un prilej pentru noile națiuni fotbalistice de a supăra unele nume mari ale lumii sportive, ci și un test de fitness pentru noile servicii mobile.
Operatorii mobili coreeni operează preponderent rețele CDMA. Ei au testat noi produse și aplicații de date, dar și acordurile de roaming internațional cu operatorii europeni (GSM) anunțate înaintea turneului FIFA și au obținut, în această toamnă, un val de venituri - în jur de 50 milioane USD - numai din traficul suplimentar generat în luna competiției. 'žServiciul video a înregistrat, într-adevăr, un salt, dar majoritatea aplicațiilor se reduc, încă, la desene animate, tonuri de sonerii și chat', declară Fei Li, un analist telecom la Pyramid Research Inc, citat de publicația 'žCommunicationsWeek International'.
Tehnologiile cu viteze de date mai mari, până la 2,4 Mbps - ca 1xRTT și cdma2000 1xEV-DO - nu au avut, deocamdată, un impact semnificativ în rândul utilizatorilor. 'žRămâne de văzut dacă 1x face lucrurile să meargă mai bine', punctează Terence Sinclair, analist mobil la Schroeder Salomon Smith Bartney.
De fapt, vocea a fost principalul câștigător în testele mobile din Coreea. Unul din principalele noi servicii a fost roaming-ul internațional prin GSM. SK Telecom a încheiat acorduri cu 53 de operatori GSM din 32 de țări, iar KT ICOM, operatorul mobil 3G deținut de Korea Telecom, avea acorduri cu 37 de operatori GSM din 30 de țări. Pentru prima oară, abonații GSM veniți în Coreea au putut fi contactați pe numerele lor de GSM la inserarea cardurilor SIM în terminalele cu roaming închiriate la aeroport.
În total, în perioada Cupei Mondiale, Pyramid a estimat creșteri ale traficului de 30% și 40%, veniturile crescând și ele cu 20-30%. Analiștii estimează veniturile actuale medii per utilizator din servicii de date la circa 3,5 USD pe lună. Aceasta înseamnă că clienții descarcă o medie de 1Mb pe lună, la o taxă de 2,51 woni pentru un pachet de 512 kb.
Fei Li de la Pyramid susține că videoclip-urile (inclusiv prezentări de filme, imagini sportive și servicii de karaoke) vor fi un generator cheie de venituri. Coreea este, deja, una din țările ce conduc cursa serviciilor de a treia generație. În jur de 64% din cei 47,5 milioane de locuitori dețin un telefon mobil, iar jumătate din gospodării au acess la Internet în bandă largă. Operatorii mobili continuă să investească în infrastructură: KT Freetel investește 160 mil. USD în rețeaua sa anul acesta pentru a putea oferi Internet mobil în bandă largă. Ca sponsor oficial al Cupei Mondiale, Korea Telecom a deschis 10 standuri expoziționale în timpul turneului. Operatorul a furnizat PDA-uri celor 45.000 de reprezentanți ai săi pentru utilizare în rețeaua sa wireless LAN și care au costat circa 37 milioane USD. Noile servicii pot fi folosite, însă, și în scopuri mai puțin rezonabile. Astfel, utilizatorii mobili au declanșat zvonuri conform cărora Germania ar fi fost descalificată de la Cupa Mondială din cauza consumului de droguri și că echipa coreeană va ajunge în finala de la Yokohama, zvonuri care au și fost difuzate de o stație locală de radio.

Piața mobilă coreeană
Penetrare mobilă: 65%
ARPU (venituri medii per utilizator): tipic 35 USD, în jur de 3,50 USD cheltuiți pe date.
Taxă lunară: 14 USD
Margini: SK Telecom - 54%, KT Freetel - 33%, LG Telecom - 13%
Raportul preplătit/postplătit: aproape în întregime cu abonament post-plătit.