.

O nouă revoluție web începe să se manifeste, iar următorul Google sau Microsoft ar putea să se ivească chiar dintre companiile aflate acum în avangarda acestei revoluții.

Lucrurile se mișcă foarte rapid în Silicon Valley în această perioadă, apărând atât de multe noutăți, încât cei care încercau să definească acest interval de timp ca 'Web 2.0' sunt deja depășiți de escadroanele de antreprenori aspiranți și alți vânători de bogății peste noapte. Condus de conexiunile în bandă largă, hardware ieftin și software open-source, Internetul se transformă într-o 'žbestie', complet diferit de ce fusese până acum, acest lucru ducând la apariția unor tipuri de companii, complet noi, alte modele de afaceri și oceane de noi oportunități de dezvoltare.
Ne aflăm în primele stadii de dezvoltare a ceea ce ar fi definit mai bine ca fiind Next Internet, acesta incluzând toate dispozitivele digitale, începând de la PC-uri și până la telefoane mobile sau televizoare.
Caracteristica sa definitorie include abilitatea de a interacționa instantaneu cu oricare dintre cei peste 1 miliard de utilizatori de pe întregul glob '“ de exemplu, nu prin mesageria instantanee, ci prin intermediul viitoarelor aplicații de mesagerie vocală instantanee sau a celor de mesagerie video instantanee, ce vor transforma e-mail-ul și mesageria instantanee de astăzi în soluții învechite. Următorul Internet va fi pe deplin colaborativ: oamenii din întreaga lume putând lucra împreună la același proiect, iar produsele sau uneltele pot fi rapid îmbunătățite prin intermediul înțelepciunii colective a unei întregi civilizații online. Noua eră creează, de asemenea, un teritoriu nesfârșit de conținut: orice utilizator care dispune de un browser poate accesa domenii vaste de informații, le poate prelucra și apoi le poate oferi sub o nouă formă zecilor sau milioanelor de  utilizatori. Însă cel mai important lucru este că se vor crea posibilități infinite pentru antreprenori și pentru jucătorii deja existenți.
Noile companii construiesc acum pe stan-
darde de succes Flickr, MySpace, Wikipedia, însă și depășesc acești pionieri prin modalități creative, fascinante.
În paginile următoare vom identifica 25 de companii, încadrate în 5 categorii, ale căror abordări ajută la 'iluminarea' direcției pe care se deplasează Internetul și la descoperirea noilor oportunități oferite de acesta. Majoritatea reprezintă companii noi, multe dintre acestea cu mai puțin de 10 angajați cu normă întreagă. Puține dintre ele fac bani în acest moment și desigur că multe dintre acestea nu vor reuși să dea lovitura. Însă printre aceste companii se poate afla următorul Google ori Microsoft sau cel puțin o companie pe care acești giganți vor plăti, în curând, o avere pentru a o deține.

Media sociale
Noua cultură de pe Internet reprezintă o creație de conținut a consumatorului, fiind compusă din lucruri precum cele 30 de milioane de blog-uri existente în prezent sau cele 79 de milioane de fotografii disponibile pe Flickr.com. Cu un simplu click, oricine poate fi azi un pic de jurnalist, fotograf sau DJ. Audiența (acel miliard de utilizatori) însăși creează un nou tip de media socială.
Aceasta duce la crearea a sute de afaceri promițătoare pentru Următorul Internet, precum YouTube, unul dintre site-urile cu cea mai mare rată de creștere de pe Internet. Acesta oferă zilnic spre vizualizare milioane de videoclipuri, unele făcute chiar de utilizatori și până la parodierea unor emisiuni precum Saturday Night Live.
Acum oricine poate încărca pe site un clip, unde acesta devine public și apoi poate fi căutat și regăsit după denumire sau categoria din care face parte. Oricine poate apoi să îl descarce și să-l folosească într-un blog sau chiar pe un site propriu.
Internetul poate să scadă costul coordonatelor economice, mai mulți utilizatori putând contribui la producția aceluiași conținut. Pe site-uri precum Digg.com, care colectează știri, articole și blog-uri de pe întreg Internetul, însăși audiența este cea care postează link-uri către acestea și apoi le dă note (articolele cele mai căutate ajungând pe prima pagină a site-ului). Un astfel de sistem, bazat pe voturi, stă și la baza viitorului serviciu Newswine, însă aici cititorii vor putea să adauge propriile articole sau să devină editori prin crearea propriilor pagini Newswine, bazate pe un anumit subiect. Cea mai bună parte a afacerii: contribuitorii participanți și editorii vor ajunge să dețină 90% din veniturile generate de publicitatea conținută în propriile pagini.
Toate aceste site-uri sunt gratuite, puține generând profit. Scopul lor este de a crea comunități și de a atrage atenția asupra lor, iar atunci când se vor transforma în companii, majoritatea vor fi achiziționate de către uriașii actuali. Astfel, creierele din spatele micilor firme vor ține cont de costurile mici necesare pentru crearea unei noi companii și se vor întoarce cu un nou proiect neapărat de succes.

Filtre și mashup-uri
Odată cu evoluția către Următorul Internet, unele dintre cele mai folositoare site-uri vor fi acelea care fie mixează și potrivesc conținutul asemănător al altor site-uri (mashup-uri), fie cele care vor filtra munții de informații disponibile utilizatorilor în prezent.
Trulia, de exemplu, este o companie de tip mashup ce activează în domeniul imobiliar. Utilizatorii pot tasta zona în care doresc să achiziționeze o casă, pot specifica caracteristicile și mărimea dorită, iar site-ul Trulia afișează multiple locații, luate de pe mai multe surse online, pe care le poziționează în cadrul serviciul Google Maps, pentru ca utilizatorii să-și poată face o idee asupra locațiilor disponibile.
Asociat cu mashup-ul este filtrul, care deseori este sub forma unui motor de căutare. Dacă doriți să explorați blogosfera, serviciul de căutare Technorati este locul din care să începeți.
Un alt motor de căutare, Wink, filtrează tag-urile și salvează bookmark-urile pe alte site-uri precum Del.icio.us sau Digg.
Ce au toate aceste companii în comun? Ele folosesc conținut aflat deja pe Internet, ca punct de pornire, și apoi îl îmbunătățesc prin organizarea acestuia într-o nouă modalitate.
Noul telefon
Pentru aproape un secol, telefonul și transmisiile de voce, așa cum le știm noi, au fost corelate cu firele de cupru. Însă acum furnizorii de servicii pot converti apelurile vocale în mici pachete de date, ce sunt apoi transmise pe Internet, oferind aceeași experiență telefonică ca și operatorii de telefonie tradiționali, însă fără a fi nevoie de investirea a sute de milioane de dolari în infrastructură. Tot ce are nevoie o companie pentru a-și derula activitatea este reprezentată de niște computere puternice care să ruleze un software specializat. Următorul Internet va fi noul telefon, care va crea un teritoriu fertil pentru noile afaceri.
Deja noii veniți și companiile deja existente adaugă opțiuni de voce aplicațiilor destinate computerelor, aplicații 'mute' până acum. America Online, Apple, Google, Microsoft sau Yahoo au adăugat cu toții vocea propriilor clienți de mesagerie instantanee. eBay a achiziționat anul trecut pionierul telefoniei IP, Skype, pentru 2,6 mld. USD. Skype, a cărui tehnologie permite efectuarea de apeluri vocale la prețuri ce reprezintă o mică fracțiune din costurile serviciilor tradiționale, tocmai a adăugat apelurile video propriilor servicii.
Uneori telefonul web este doar o parte a unei aplicații web. De exemplu, compania Vivox folosește propria tehnologie P2P vocală în jocurile online și în cadrul serviciilor de întâlniri (cei care caută suflete pereche se pot suna anonim unul pe celălalt prin intermediul serviciului). Google, pe de altă parte, experimentează cu un serviciu de publicitate de tip pay-per-call, în care apeluri simultane sunt efectuate între utilizator și, de exemplu, un cinematograf local care sponsorizează campania de publicitate. Google ar putea încasa mai mulți bani pentru un apel complet decât pentru un click pe un simplu banner. Acum că eBay deține Skype (și PayPal), poate face același lucru pentru propria rețea de cumpărători și vânzători.

Webtop-ul
În zilele noastre, aplicațiile bazate pe browsere se află în mijlocul atenției.
O aplicație de succes nu mai necesită mii de linii de cod, cu doar 3 sau 4 ingineri și o rație bună de Red Bull o idee putându-se transforma într-un site care să 'ardă' serverele companiei. Aplicațiile bazate pe Internet pot rula aproape fără întrerupere ca aplicații destinate deskstop-urilor, acestea integrând servicii de voce și servicii video. În spatele acestei fuziuni web-desktop stau tehnologii precum Ajax (Asynchronous JavaScript și XML), Flash (produsă de Macromedia) sau Ruby on Rails. Nu vă încărcăm cu detaliile tehnice, însă este suficient să arătăm că aceste tehnologii dau naștere unui nou 'webtop' care ar putea într-o zi să înlocuiască suitele de aplicații desktop.
Un exemplu de astfel de aplicație este Writely, un procesor word online gratuit, pe care orice utilizator de Microsoft Word îl poate folosi fără probleme. Apoi mai este Zimbra, o aplicație online asemănătoare Microsoft Outlook-ului, însă dotată cu cele mai noi funcții Ajax. Pentru un editor online de tabele de calcul, încercați Tracker, cea mai nouă aplicație lansată de JotSpot. Tracker devine un site interactiv, deschis vizualizării și modificării tabelelor create și altor utilizatori, invitați de autorul inițial al tabelului. Utilizatorii vor putea în curând să se aboneze la un tabel de calcul specific prin intermediul unui flux RSS.
Google, Microsoft și Yahoo încearcă energic să câștige o parte din această piață. Microsoft a lansat recent Windows Live, un centru personal de comandă online pentru e-mail-uri, fluxuri RSS și alte tipuri de conținut, și se pregătește în curând să ofere Office Live, care va oferi un site pentru găzduirea fișierelor și un serviciu de management online al proiectelor.
Platforme
Tot mai multe companii oferă platforme bazate pe Internet, peste care pot fi dezvoltate alte aplicații și afaceri, sau dezvoltă unelte de bază, definitorii pentru dezvoltarea Următorului Internet. De exemplu, Salesforce.com, un veteran în furnizarea software-ului pe Internet, a lansat recent o platformă denumită AppExchange: orice programator poate scrie o aplicație pe care să o ruleze pe această platformă, iar Salesforce.com va găzdui și va distribui aplicația către clienți.
Între timp, compania Brightcove construiește o platformă de publicare și distribuție a conținutului video pentru televiziunea pe Internet. Aceasta va permite unor companiii ca AOL sau Viacom să furnizeze fișiere video pe Internet, fie sub formă de fișiere descărcabile, fie sub formă de flux video, însoțite de publicitate.
SimpleFeed permite companiilor precum EMC și Intuit să folosească fluxuri RSS ca un instrument de marketing. Fluxurile pot fi customizate pentru fiecare recipient și urmărite individual, pentru campaniile interne sau externe de marketing.