.

Există teme recurente care amenință liniștea oricărui muritor din țara asta: sfârșitul lumii, un cutremur nimicitor, năvala apelor și mai de curând, 'amenințarea antenelor', cum plastic a denumit-o un cotidian central.

Este vorba despre 'pericolul' câmpurilor electromagnetice ale terminalelor mobile și ale antenelor GSM, amplasate în toată țara, asupra sănătății oamenilor. Acesta este un subiect de mare impact emoțional asupra cititorilor neinformați asupra modalităților de funcționare a echipamentelor mobile. Un articol care induce teama în rândul cititorilor poate fi considerat o adevărată amenințare la adresa păcii sociale, cu efecte periculoase nu doar pentru operatorii mobili telecom de pe piață, dar și pentru confortul mental al fiecărui cetățean. 

Așadar, eu consider de neacceptat, din punct de vedere deontologic, pentru un jurnalist să prezinte trunchiat problematicile, ba, mai mult, să îngroașe excesiv orice fel de informație care panichează, fără a deține probe și informații din surse autorizate în domeniu. Iată că un singur articol de cotidian în România anului 2006, poate avea pe pagina 1, cu litere de o șchioapă, titlul 'Amenințarea antenelor' și subtitluri ca 'Încrengătura GSM', 'Cernobâlul de pe bloc', 'Spectrul morții: de la 450MHz la 2 GHz', 'Specialiștii militari confirmă pericolul', 'Incertitudini științifice', 'Efecte asupra sănătății', 'GSM afectează activitatea creierului', 'Proteste la Sibiu și Zalău împotriva amplasării antenelor GSM', 'Antena sub formă de brad', 'Caz de tumoare pe creier'.
Numai din această înșiruire, ni se poate zbârli părul în cap, ne vine să renunțăm în secunda următoare la orice telefon mobil și să ne repezim acasă să ne anunțăm familia să se mute imediat din blocul tapetat cu antene GSM. Asta, dacă nu am avea pic de rațiune și am crede ce se scrie în tot felul de publicații, sub pretenția de profesionalism și onorabilitate.
În cazul amintit mai sus, operatorii mobili menționați: Cosmote, Orange, Vodafone și Zapp s-au sesizat la 'atac' și au trimis ziarului un drept la replică documentat și la obiect. Ce credeți că a făcut cotidianul cu acest drept la replică? L-a publicat, desigur, inserând și alte comentarii proprii, din surse neautorizate și aproximative. Concluzia acestui atac de presă la adresa unei industrii și a celor peste 13 milioane de utilizatori este că în România iresponsabilitatea mass media poate justifica orice fel de demers jurnalistic, fără a exista nici o consecință comercială sau penală. Un asemenea atac în presa vest-europeană sau americană, dacă prin absurd ar fi fost publicat, s-ar fi soldat cu penalități de multe milioane de euro, dosare penale și falimentarea respectivului 'organ de presă'. La noi 'e liniște și pace', tirajele ziarelor respectabile, dar și ale tabloidelor scăzând vertiginos, ca o reacție normală a societății civile la neseriozitatea informațiilor vehiculate de media.
La noi pot apărea genuri de presă de care nu a auzit nimeni pe planetă, de exemplu 'știrile altfel', în care se propagă la radio și tv informații cu caracter non-informativ: zvonuri, bârfe, țepe, strâmbe. Normalitatea și seriozitatea par plicticoase și noi ne simțim mai șmecheri decât tot restul lumii. Aș zice că suntem niște șmecheri proști, ne furăm căciula și nu numai că nu mai respectăm nimic, ne-am murdărit la maxim orașele și apele, munții, câmpiile. Suntem triști și apatici, ca popor, pentru că nu ne iese nimic, nu ne calificăm nicăieri, ne pleacă copiii de acasă să spele vase prin străinătate, după ani buni de facultate (în cel mai fericit caz), pleacă milioane de părinți la cules de căpșuni, abandonându-și copii prin vecini sau la rude. Și toate aceste subiecte nu sunt deloc atractive pentru media care orbitează în jurul a trei mari ilustre nume românești de patroni mass media: Sârbu, Voiculescu, Vântu. 

În concluzie, vă pot garanta că radiațiile emise de terminalele mobile și de stațiile de bază sunt mult sub limita acceptată de reglementatorii din industria de comunicații la nivel internațional și în strictă concordanță cu informațiile distribuite de producători.
Dacă ar fi să credeți în informațiile cuiva care v-ar spune că e jurnalist la 'Ziua', în fața informațiilor oficiale de la Nokia, Motorola, Samsung, LG, Siemens, Alcatel, Vodafone, Orange, Cosmote, Zapp, pe cine ați crede? Pe mine, desigur, și pe toți specialiștii care apar în a doua ediție a unui supliment documentat, de mare succes pentru piața românească.