.

Majoritatea agenților economici din România va trebui să-și ajusteze sistemele informatice, să pregătească strategii de afaceri și să implementeze un sistem simplificat de facturare în perspectiva aderării României la Uniunea Europeană (UE), potrivit reprezentanților PricewaterhouseCoopers (PwC) România.

'žAlinierea la reglementările comunitare presupune o serie de schimbări majore pentru societățile românești. Impactul direct și imediat asupra companiilor este în sfera taxelor indirecte, și, prin prisma acestuia, în domeniul logistic și al sistemelor informatice. Din acest motiv este necesar ca firmele românești să-și formuleze din timp o strategie pe termen scurt și lung în ceea ce privește aceste impozite', a declarat Mihaela Mitroi, tax partner la PwC. Potrivit acesteia, până la momentul aderării, trebuie transpuse în legislația românească 31 de capitole de legislație europeană, care însumează aproape 90.000 de pagini de acquis comunitar. 'Unele dintre aceste reglementări au fost deja transpuse, altele sunt în faza de proiect, iar multe dintre ele nu au fost nici măcar elaborate',
a mai spus Mitroi. La rândul său, Daniel Anghel, senior manager în cadrul departamentului de impozite și taxe indirecte din PwC, a afirmat că aderarea României la UE va reprezenta o sursă de oportunități pentru companiile românești, dar și obligații suplimentare.
După integrare vor dispărea granițele vamale, vor fi aplicate reglementările UE în acest domeniu și va fi implementat noul sistem de TVA intracomunitar care va reglementa operațiunile cu bunuri între statele membre. Actualele regimuri de import și export nu vor mai exista pentru tranzacțiile dintre România și țările membre UE, fiind înlocuite de noi concepte și reglementări cu privire la achiziții și respectiv livrări intracomunitare. Reprezentantul PwC a arătat că trecerea la noua legislație comunitară se va face prin intermediul unor măsuri tranzitorii. Anghel a arătat că societățile românești vor trebui să analizeze, înainte de momentul aderării, operațiunile efectuate în statele membre ale UE. În ceea ce privește noutățile aduse de aderare în legătură cu  accizele, nivelul acestora va crește la băuturi alcoolice, alcool etilic, produsele din tutun și la produse energetice, în timp ce accizele pentru anumite produse, cum ar fi cafea, autoturisme, cosmetice, aparate de aer condiționat, iahturi, bărci, care nu sunt conforme cu legislația UE, vor trebui să fie eliminate sau înlocuite cu alte taxe.
'Mediul de afaceri din România trebuie să fie pregătit pentru noile cerințe și reglementări aduse de aderarea la UE. La nivel de comerț intracomunitar, piața unică va fi sursa unor oportunități și a unei concurențe sporite. Stabilitatea macroeconomică, alinierea la acquis-ul comunitar și coerența legislativă a determinat un aflux de investiții străine directe în țările care au aderat la UE' , spune Antoni Turczynowicz, indirect tax leader pentru Europa Centrală și de Est la PwC. Acesta a menționat că riscurile aderării la UE sunt legate în primul rând de creșterea presiunii concurențiale pentru companiile românești din partea exportatorilor din țările UE, care vor avea un acces mult mai facil la piața din România.
Pe de altă parte, libera circulație a forței de muncă și a capitalurilor va facilita tranzacțiile cu bunuri în și din UE și va reduce costurile operaționale ale companiilor. Astfel, companiile din România își vor putea dezvolta strategii regionale la nivel logistic și de distribuție, putând înființa centre regionale de distribuție pe piața europeană. Rămâne ca și companiile românești să conștientizeze pericolele și avantajele UE.