.

Concluziile recentului sondaj european de televiziune realizat de UPC în 2009 arată că telespectatorii europeni au obosit urmărind știri și reportaje despre criza financiară și majoritatea consideră că acoperirea excesivă a acestui subiect în mass media a dus la înrăutățirea situației. Majoritatea respondenților au admis că petrec mai puțin timp în baruri și restaurante, comparativ cu perioada de dinaintea crizei și călătoresc mai puțin.

În locul acestor distracții, oamenii au optat pentru a sta mai mult acasă, pentru a se uita la televizor, naviga pe Internet și și-au petrecut mai mult timp vizitându-și prietenii ori familia. Rezultatele sondajului arată că modalitatea în care oamenii s-au informat despre criza financiară variază de la o țară la alta; țările din Europa Centrală și de Est s-au bazat în principal pe televiziune și internet, și mai puțin pe ziare și radio, în timp ce în celelalte țări oamenii au presa scrisă ca principală sursă de informare. Radio-ul a fost cel mai puțin utilizat mijloc de informare cu privire la criza financiară.

Acestea sunt câteva dintre constatările cele mai importante ale celui de-al șaselea sondaj de teleziune realizat anual de UPC în 10 țări europene. Ĩn Belgia sondajul a fost realizat de către Telenet, iar în Elveția de către Cablecom. Sondajul din acest an și-a concentrat atenția pe două subiecte principale: impactul pe care criza financiară l-a avut asupra comportamentului consumatorilor legat de privitul la televizor și schimbările aparute în viața de zi cu zi a europenilor din cauza crizei.

Sătui de criză

Ĩn majoritatea țărilor europene oamenii au răspuns că s-au săturat să audă despre criza financiară la televizor. Ĩn Belgia, Republica Cehă, Irlanda, Olanda, Polonia și Slovacia, mai mult de jumătate din populație se declară sătulă până peste cap de acest subiect. Ĩn majoritatea celorlalte țări, 40% sau mai mult dintre respondenți consideră de asemenea că situația a fost exagerată la TV. Numai în Austria, Ungaria și Elveția o treime din populație au fost de accord cu această afirmație. O altă observație interesantă este că Miniștri de Finanțe sau Prim Miniștri din țările unde s-a realizat sondajul nu au avut de câștigat în credibilitate prin prezența lor și dezbaterea acestui subiect la televiziune.

Comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor

Cateva rezultate interesante legate de comportamentul consumatorilor legat de privitul la televizor pe timp de criză constau în faptul că cei mai mulți europeni nu s-au refugiat în programe TV gen seriale, jurnale de călătorii sau programe de sport pentru a scăpa de recesiunea economică. Respondenții sondajului au indicat că nu au fost deranjați să se confrunte cu programe ce aveau ca subiect oameni care și-au pierdut locul de muncă sau casa din cauza crizei financiare. Numai în Olanda aproximativ jumătate dintre respondenți au spus că nu le place să urmarească astfel de programe. De asemenea, majoritatea europenilor nu mai urmăresc la fel de mult programe TV despre vacanțe și călătorii față de perioada de dinaintea crizei.

Mai multe activități acasă

Rezultatele sondajului au mai arătat că, atunci când vine vorba despre reducerea activităților de relaxare (ieșiri în baruri și restaurante sau la cinema) a fost primul lucru avut în vedere. Această tendință de reducere a activităților de petrecere a timpului liber în oraș s-a regăsit în toate țările, cel mai mult în Irlanda, unde 64% au răspuns că au petrecut mai puțin timp în baruri și restaurante și 48% au mers mai rar la cinematograf. Imediat după Irlanda, respondenții din Polonia, România, Ungaria și Slovacia și-au regândit modalitățile de petrecere a timpului liber din cauza crizei, și nu numai a acestor două activități de relaxare menționate mai sus. Aproximativ un sfert din populație și-a redus și activitățile sportive, au cumpărat mai rar ziare și au alocat mai mult timp pentru DVD/ video și jocuri video. Activitățile de relaxare ale olandezilor au fost cel mai puțin afectate de criza financiară. Doar 25% dintre persoanele chestionate în Olanda au răspuns că și-au petrecut mai puțin timp în baruri și restaurante în anul 2009 și doar 18% au răspuns că au mers mai rar la cinematograf. Este o diferență destul de mare comparativ cu alte țări, unde între o treime și jumătate din respondenți au cheltuit mai puțini bani cu aceste activități.

Sursa preferată de știri despre criză

Sondajul de televiziune realizat de UPC în 2009 a întrebat și la ce sursă media au apelat respondenții pentru a a afla noutăți legate de criza financiară: țările din Europa de Est se bazează pe internet și TV, mai rar pe presa scrisă și radio; o cincime din populația țărilor est europene par ca și-au anulat abonamentele la ziare. Dimpotrivă, austriecii și elvețienii sunt dependenți în pimul rând de ziarele lor. Olandezii, belgienii și românii au indicat televiziunea ca sursă preferată de informații. Ĩn Cehia, majoritatea populației (60%) utilizează internet-ul ca susă principală de informații, cel mai mare procent din toate cele 10 țări europene în care s-a realizat sondajul. Radio-ul este mediul de comunicare cel mai puțin utilizat în toate țările, doar irlandezii preferându-l ca a doua sursă de informații despre criză.

Despre sondaj

Sondajul european de televiziune este realizat anual și oferă detalii despre obiceiurile de consum ale telespectatorilor europeni și despre rolul pe care îl are televiziunea în viața europenilor. Sondajul a fost derulat în perioada octombrie – decembrie 2009. La sondaj au participat 10.804 de persoane din 10 țări: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveția, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia și România. Sondajul a fost coordonat de compania The Reputation Institute, unul din liderii internaționali în domeniul cercetării de piață. Acesta este al șaselea an consecutiv în care UPC a inițiat sondajul de televiziune.