.

Media tradiționale trăiesc presiunea venită din partea new media. Atât veniturile din publicitate, cât și gradul de citire sunt în scădere pe măsură ce noii clienți migrează către surse alternative - totuși, aceste noi surse rareori au expertiza sau resursele finanțării procesului de culegere a știrilor și organizațiilor de jurnalism.

Aflat la a treia ediție anuală, studiul 'Proiect pentru excelența în jurnalism' realizat de compania eMarketer asupra mass-media americane a arătat că, paradoxal, deși există mai multe canale de informare pentru cititori, telespectatori și ascultători decât au existat vreodată - incluzând ziare, reviste, transmisie televizuală și canale de cablu, radio, site-uri online și blog-uri - acestea acoperă un număr redus de subiecte și chiar într-o manieră mai puțin profesionistă. 'Trăim iluzia informării, când de fapt e vorba de o foarte mare repetare a acelorași informații', e de părere directorul proiectului, Tom Rosenstiel, citat de Business Week.

Noutate sau repetiție?
Concret, în loc să se ajungă la o scriitură mai aprofundată pe subiectele abordate, suprabundența din media tradiționaliste și new media rezultă într-o acoperire mai puțin realistă și mai slabă a știrilor. Pe măsură ce punctele de furnizare a știrilor proliferează, audiența fiecăruia tinde să scadă, iar numărul jurnaliștilor din fiecare organizație se reduce.
De fapt, situația ar putea fi aproape de un moment de criză. După cum demarează raportul, cu privire la anul 2005, întrebarea principală care se ridică este: 'Oare va fi 2005 anul în care jurnalismul de presă scrisă va începe să dispară'? De-a lungul anului, celebra publicație The New York Times a concediat aproape 60 de angajați de la departamentul de știri, Los Angeles Times - 85 de reporteri, San Jose Mercury News - 16%, Philadelphia Inquirer - 15%, și asta după o altă reducere cu 15% în ultimii 5 ani.
În noiembrie 2005, lanțul de ziare Knight Ridder a fost scos la vânzare și a fost achiziționat recent pentru suma de 4,5 miliarde USD de către McClatchy Company, o companie al cărei calibru este la jumătatea celui al Knight Ridder.
E ca și cum un delfin ar fi înghițit o balenă.
Un semnal de alarmă pentru industrie e și faptul că majoritatea companiilor de presă scrisă cotidiană au trecut la etapa de scoatere la licitație.
Raportul continuă astfel: 'Chiar dacă ziarele cotidiane nu vor dispărea, ele dar și restul mediilor tradiționale trec printr-o perioadă gravă de constrângeri și la fel stau lucrurile, de fapt, cu întreaga sumă de resurse dedicate procesului de culegere și prelucrare a știrilor'.

Jurnalismul de calitate e dependent de bani
Celebra publicație The Times nu a luat naștere într-o zi, și nici Hearst, CNN sau BBC. Categoric, fie că ne place sau nu, jurnalismul de calitate e dependent de bani. Dar, oare, de cât timp vor avea nevoie media online pentru a deveni un motor economic de prim rang și oare vor deveni vreodată la fel de importante ca presa scrisă sau televiziunea?
Raportul arată - 'Dacă veniturile online continuă să crească la rata curentă de circa 33% pe an, tot nu vor ajunge cotele presei scrise până în 2017, presupunând că presa scrisă are o cotă de creștere de 3% pe an. La modul realist, chiar și cu cele mai scăzute costuri de livrare online, va fi nevoie de ani buni până când Internetul va ajunge să rivalizeze cu media tradiționaliste, și asta dacă va ajunge vreodată la acest nivel.'
Pentru a balansa într-un fel această veste nu tocmai bună, Asociația americană a cotidianelor a venit cu câteva vești bune. Cifrele acestei asociații arată că pentru al șaptelea trimestru consecutiv, veniturile din publicitatea online a ziarelor cotidiane a crescut, în al patrulea trimestru al lui 2005, ajungând la 552 milioane USD, cu peste 32,5% peste nivelul din trimestrul 4 al anului 2004.

Platformele online și offline la paritate
'În ciuda unui an provocator pentru publicitate în ansamblu, bugetele de publicitate pentru site-urile ziarelor cotidiane au fost foarte mari, iar ziarele au intrat în anul 2006 cu o poziție agresivă, încercând să construiască audiență atât pe platformele online, cât și pe cele offline', susține John Sturm, CEO la Asociația americană a cotidianelor.
Website-urile ziarelor nu doar au captat o audiență mai mare, dar aceste bugete de publicitate estimate pentru 2005 demonstrează că ziarele 'monetizează' cu succes valoarea investițiilor lor în Internet, construind oportunități de publicitate online, cât și loialitatea clienților pe web.
Totuși, întrebarea esențială rămâne următoarea: perspectiva unor venituri în creștere va avea ca rezultat și o acoperire mai profundă și mai profesionistă a știrilor? La această provocare trebuie să răspundă și mass media românești.