.

Operatorii mobili au tot atât de puține mijloace de a se apăra de furnizorii VoIP 'alternativi' ca și operatorii de telefonie fixă tradițională.

Numărul total al abonaților la serviciile de telefonie VoIP era de 18,7 milioane la sfârșitul lui 2005, în creștere cu 83% față de începutul anului trecut, când numărul lor era de 10,3 milioane, conform unui raport al Point Topic asupra pieței VoIP globale pe 2005, dat publicității în august. Adăugând și sectorul PC-către-telefon, de felul Skype și al altora, numărul global al abonaților la servicii VoIP cu plată se apropie de 24 de milioane, echivalent cu o creștere de cca. 65% față de anul anterior, apreciază analiștii Point Topic.
Japonia, Franța și SUA domină piața VoIP ca număr de abonați, dar analiștii notează că și alte câteva țări europene - mai ales în Germania, Olanda și Norvegia - au raportat cifre semnificative de abonați, care au crescut cu repeziciune în prima jumătate a lui 2006.
Point Topic estimează că 4,73 milioane din utilizatorii Skype foloseau, la sfârșitul lui 2005, serviciile sale plătite de telefonie prin Internet, cum sunt apelurile de pe Internet către rețelele de telefonie, plătind în medie 2 USD pe lună. Skype a anunțat la sfârșitul lui iunie 2006 că a depășit 100 de milioane de utilizatori la serviciul său și preconizează că veniturile sale pe tot anul vor atinge 200 mil. USD, relatează Dow Jones. Majoritatea utilizatorilor Skype folosesc varianta gratuită a serviciului, ce permite apeluri între PC-uri. Skype a fost cumpărat în octombrie 2005 de  compania de licitații online eBay, care în iunie anul acesta a dat posibilitatea licitanților din SUA să includă un link Skype în ofertele lor pentru a-i ajuta să finalizeze tranzacțiile la anumite categorii de produse.

Raport ON World: 100 milioane de utilizatori mobili de VoIP până în 2011
Pe lângă răspândirea cu repeziciune a telefoniei prin Internet în rândul utilizatorilor rezidențiali și în companii, până în 2011 vor exista și 100 de milioane de utilizatori de VoIP mobili, prevede un studiu dat publicității în mai de ON World. Serviciile VoIP, de video, muzică, radio, știri și mesagerie instantanee își vor face loc pe dispozitive mobile de felul media playerelor cu conectivitate mobilă, cei 100 de milioane de utilizatori VoIP mobili fiind o consecință logică a tendinței de ubicuizare a conexiunilor în bandă largă, afirmă analiștii. În particular, studiul ON World prevede că 36% din dispozitivele mobile pe care le vor folosi utilizatorii pentru servicii VoIP în 2011 vor fi dispozitive de divertisment de felul iPod-urilor compatibile WiFi. Skype va fi unul din marii câștigători de pe această piață, cu 25% din utilizatorii mobili de VoIP ai lumii abonați la serviciile sale în 2011, ceea ce îi va aduce în jur de 1,2 mld. USD venituri anuale preconizează studiul ON World, presupunând o medie a venitului per utilizator mobil de VoIP de 4 USD pe lună.

3G deschide calea aplicațiilor VoIP în rețelele mobile de date
Scena vocii mobile este deocamdată bine controlată de operatorii mobili, care dețin rețelele și decid, prin puterea lor de cumpărare, asupra pieței terminalelor. Dar introducerea 3G și a cardurilor de date ce dau acces mobil de pe laptopuri la Internet în bandă largă (la viteze de la 384 kbps prin 3G la 1,8 Mbps prin HSDPA și la 2,4 Mbps prin ED-DO) deschid practic rețelele mobile pentru servicii terțe de VoIP, îndeobște mai ieftine sau chiar gratuite.
Operatorii mobili au tot atât de puține mijloace de a se apăra de furnizorii VoIP 'alternativi' ca și operatorii de telefonie fixă tradițională.
De exemplu, vara aceasta, în Marea Britanie, T-Mobile a lansat un tarif fix pentru trafic nelimitat de date 3G, dar a interzis explicit utilizatorilor să folosească VoIP și mesagerie instantanee. În cazul în care un utilizator e detectat că folosește vreunul din aceste servicii, se specifică în contractul de servicii, operatorul va anula toate contractele cu clientul și va deconecta SIM-ul și/sau cardul de date de la rețeaua T-Mobile.
Presa nu a întârziat să compătimească o asemenea tactică ca lipsită de speranță. Pe lângă munca polițienească pe care și-o asumă T-Mobile în relația cu clienții, ZDNet a punctat că cel mai curios va fi cum vor reuși clienții înșiși să se cenzureze. Pentru majoritatea, Messengerul și Skype se lansează automat la deschiderea laptopului. Unii pot avea mai mulți clienți de mesagerie și de VoIP. Ce ar trebui ei să facă? Să își aducă aminte să închidă aceste aplicații de fiecare dată când se conectează la rețeaua T-Mobile? Ce se întâmplă dacă primesc un apel sau un IM? Poate T-Mobile ar fi de acord ca clienții săi să dea un răspuns scurt 'Scuze, nu pot vorbi, că se enervează furnizorul meu de servicii', ironizează comentatorii. T-Mobile a argumentat că serviciul său se adresează companiilor, pentru care IM și VoIP nu sunt aplicații importante. Atunci de ce să le interzică? Pe termen mediu, T-Mobile ar putea opta să lanseze propriile servicii VoIP și IM, însă va avea de concurat cu Microsoft, Yahoo, AOL și Google.
Analiștii sunt unanim de acord că asemenea măsuri protecționiste nu vor putea împiedica inevitabilul, și anume trecerea la o lume integral bazată pe protocolul IP, în care clienții pot accesa de pe orice fel de dispozitiv prin orice fel de conexiune serviciile de voce, mesagerie și multimedia pe care tehnologia IP le permite. În viziunea analiștilor de la ARCChart, operatorii mobili ar trebui să se concentreze pe valoarea adăugată pe care exclusiv ei o pot furniza, cum sunt personalizarea serviciilor și serviciile bazate pe locație.