.

Reintrarea pe piață a celui de-al treilea operator GSM, sub noul brand Cosmote, produce noi emoții pieței telecom românești. Bazându-se pe experiențele din alte țări, unde au plecat de pe locul 3 sau 4, și au ajuns lideri ai pieței, managerii Cosmote România ne provoacă cu ideea declanșării adevăratei competiții pe piață. În subsidiar, se atacă direct existența unui așa zis duopol între cei doi mari operatori Orange România și Connex Vodafone.

C@M: Pentru început, ne puteți spune care sunt obiectivele de dezvoltare ale Cosmote România în 2006?
Nikolaos Tsolas: Am demarat operațiunile comerciale la sfârșitul anului 2005 pentru a prinde perioada Crăciunului, iar pentru 2006 avem 3 obiective principale: în primul rând să devenim un jucător principal pe piața din România - așa cum transmitem și în logo-ul nostru, dorim să oferim comunicații tuturor segmentelor de populație. Lucrul acesta se observă deja în ofertele noastre, care ne diferențiază de ceilalți concurenți de pe piață. Serviciile noastre sunt mult mai simple și prin faptul că nu fac diferențieri în cazul apelurilor în rețele diferite. În al doilea rând, am înțeles că trebuie să ajungem din urmă ceilalți operatori la nivelul gradului de acoperire al rețelei, iar anul acesta îi vom ajunge și chiar îi vom depăși la acest capitol. Pentru 2006 avem un program de implementare și de investiții foarte bine pus la punct. În al treilea rând, dar nu și în cel din urmă, trebuie să ne întărim poziția pe partea de distribuție și am discutat în acest sens cu principalii jucători din acest segment. Am început cu Germanos și Romtelecom și cu câteva alte lanțuri mai mici de distribuție, și bineînțeles cu deschiderea propriilor magazine. Așadar, vrem să tulburăm apele din România pentru că până acum au fost foarte liniștite, aș putea spune fără competiție, cu o împărțire 50-50% a pieței de GSM. Altfel spus, vrem să 'mișcăm' un pic piața din România, vrem să grăbim lucrurile în privința investițiilor și să ne întărim poziția pe partea de distribuție.

C@M: Care este, în concepția d.voastră, semnificația sloganului publicitar al Cosmote 'In touch with life'?
Nikolaos Tsolas: Am analizat mai multe variante de 'declarații' de companie, iar în sondajul întreprins de noi 'In touch with life' a ieșit pe locul 1. Semnificația acestui concept este reflectată în campania noastră corporate care transmite ideea că produsele noastre fac viața clienților mult mai plăcută, mai distractivă, mai fericită. Nu vrem să se înțeleagă că oferim doar telefonie mobilă, pentru că mai avem și partea de instrumente de comunicare și servicii și în acest sens veți vedea numeroase alte lansări, cât de curând (n.r. un zâmbet șiret).

C@M: Cum credeți că se va putea impune Cosmote România pe piața autohtonă, ținând cont de decalajul tehnologic de cel puțin 5 ani față de principalii concurenți Orange România și Connex Vodafone?
Nikolaos Tsolas: Să nu uităm faptul că nu plecăm de la zero. Au fost făcute investiții și în trecut. Cele 450 de milioane alocate acum se vor adăuga investițiilor anterioare, ca să ajungem la rata de acoperire a celorlalți competitori și pentru o nouă platformă și pentru servicii. Și acestea sunt doar primele investiții ale Cosmote. Nu trebuie să uităm nici faptul că investițiile sunt strâns legate de prețul pe care îl plătim ca grup de companii. Cosmote are un nivel mult mai bun de negociere. Noi nu ne gândim acum decât la promisiunile făcute pe care vrem să le respectăm întrutotul. Astfel, până în iunie 2006, acoperirea Cosmote va fi de circa 92%, iar până la sfârșitul anului vom avea o acoperire mai bună decât au Connex Vodafone și Orange. Am făcut acest lucru și pe alte piețe și o vom face și aici, cu siguranță. 

C@M: În acest moment, considerați Zapp un competitor?
Nikolaos Tsolas: Nu, pentru că ei sunt axați pe o piață de nișă, operează pe altă tehnologie, nu au o ofertă prea mare de terminale, nu oferă servicii de roaming. Aria lor de desfășurare este, în principal în zona datelor, iar prin natura business-ului noi concurăm cu Orange și Connex Vodafone, doar pe aceștia îi 'urmărim'. În privința numărului nostru de clienți nu putem preciza deocamdată suma totală pentru că practic am lansat serviciile de circa 1 lună, dar oricum campania promoțională și ofertele cu care am venit pe piață au un feedback foarte bun, peste tot în țară, în mod unitar. Planul nostru tarifar este complet diferit față de cel al competitorilor și vizează toate regiunile țării, mediul urban și cel rural, fără diferențieri, spre deosebire de strategiile concurenților noștri. Noi nu facem segmentări în funcție de regiune, ci numai în funcție de tipul de client.

C@M: Care sunt principalele ținte Cosmote în piața românească, pentru o dezvoltare sensibilă în acest an?
Nikolaos Tsolas: Practic, ne vom adresa atât segmentului prepaid (reprezentat de tineri), cât și celui profesional, segmentului de business și celor care vor pachete foarte bune de comunicații, prin oferta noastră contractuală. Așadar, ne adresăm atât segmentului prepaid, cât și celui postpaid. Creșterea cotei de piață se realizează mai ușor prin targetarea segmentului prepaid, ca în orice altă industrie, dar partea de postpaid are rolul ei în această creștere. Cu o penetrare generală de circa 60% a telefoniei mobile în România, aș spune că există suficient loc de creștere pentru ambele segmente. În curând vom lansa oferte și pentru segmentul de business.

C@M: Și totuși, cum apreciați reacția pieței românești după lansarea Cosmote, ați profitat de perioada sărbătorilor de iarnă?
Nikolaos Tsolas: Clienții au acum posibilitatea să primească un telefon gratuit la unele din ofertele noastre, o noutate pe piața mobilă din România și bineînțeles, clienții sunt bucuroși de această opțiune. Aceasta este o strategie pe care grupul nostru o dezvoltă în toate țările în care operează. În plus, avem astfel de stimulente și pentru dealeri. Targetul nostru aici, în România, este ca în orice altă țară în care suntem prezenți. Intrarea noastră pe aceste piețe a dus la o creștere foarte rapidă a pieței și din această creștere ne-am obținut și noi majoritatea clienților. Noi vrem să oferim servicii de telefonie acceptabile pentru toată lumea.

C@M: Tarifele practicate în România de Cosmote sunt similare cu cele ale altor țări din cadrul grupului?
Nikolaos Tsolas: Nu. Tarifele sunt adaptate la condițiile locale pentru că piețele sunt foarte diferite. Filosofia companiei este, însă, aceeași - simplitate, utilizatorul nu trebuie să facă tot felul de calcule pentru a vedea când e mai convenabil să vorbească: la sfârșitul zilei, la sfârșitul săptămânii, care e costul apelurilor în altă rețea etc. Noi oferim același tarif oricând, oriunde, către oricine, indiferent de rețea. Simplitatea e un parametru de bază din strategia noastră; dublată, bineînțeles, de tarife scăzute.

C@M: Ce politică de resurse umane practică compania dvs. în 2006 pentru alcătuirea unei echipe de profesioniști competitivi?
Nikolaos Tsolas: Am început cu 300 de angajați, iar acum am ajuns la circa 450 și facem angajări zi de zi. Toți noii angajați sunt din piața locală, suntem doar 6-7 expați care vom fi aici pentru o perioadă scurtă de timp, de circa 3 ani, până când compania se consolidează. Aceasta a fost strategia noastră în toate țările în care am intrat. Bineînțeles, atragem angajați și de la competiție prin oferte avantajoase de angajare și prin posibilitățile de promovare odată cu dezvoltarea companiei. Training-urile tehnologice se fac în Anglia, Spania, Israel, iar celelalte aici, în România. Există, de asemenea, întâlniri periodice cu directorii din cadrul grupului Cosmote pentru a vedea care sunt tacticile de succes ce pot fi implementate și în alte țări unde operăm.

C@M: Cum descrieți relațiile cu competiția în România și care sunt căile de colaborare cu aceasta?
Nikolaos Tsolas: Relațiile sunt bune, în sensul în care ne întâlnim și discutăm unii cu alții, dar rămânem concurenți. Putem colabora în probleme legate de reglementări, de frecvențe (până acum nu s-a ivit această ocazie), și ca în orice altă țară ne respectăm și nu ne subminăm capacitățile. Oricum, trebuie să subliniez că noi suntem aici pentru a aduce adevărata competiție pe piața românească.

C@M: Care considerați că este principalul impediment al Cosmote România în acest an?
Nikolaos Tsolas: Nu văd nici un obstacol, doar provocări. Stațiile de bază și acoperirea se îmbunătățesc de la zi la zi și suntem optimiști că vom ajunge la ceea ce ne-am propus.

C@M: Care este mesajul dvs. către utilizatorii Cosmote?
Nikolaos Tsolas: Ne respectăm promisiunile, întotdeauna am făcut-o, indiferent de țara în care am intrat. Vreau să fim foarte clari prin a le spune că nimic din noul Cosmote nu trebuie să le amintească de vechiul Cosmorom, care este mort. Întreaga companie a fost restructurată, e cu totul nouă. Promisiunile pe care le-am făcut, atât în privința acoperirii, cât și a serviciilor au fost respectate.
Suntem aici pentru a fi un jucător important. În plus, Cosmote e furnizor exclusiv de iMode (Mobile Internet) și în curând, anul acesta, vom lansa acest serviciu în toate țările, inclusiv în România. Acesta este adevăratul Internet mobil, cu tehnologie japoneză, care acum funcționează în România numai prin GPRS sau 3G.
În altă ordine de idei, în momentul în care se vor scoate la licitație cele două licențe 3G ne vom înscrie și noi în cursă, pentru că vrem să fim competitivi și în materie de tehnologie, așa încât dacă concurenții noștri au licențe 3G vrem să avem și noi. Este evident că va fi destul de dificil să lansăm serviciile 3G anul acesta pentru că trebuie implementate rețelele, dar în 2007 le vom lansa cu siguranță. Dacă stăm puțin să gândim comparativ, amintiți-vă că și ceilalți doi competitori au avut nevoie fiecare de câte un an pentru pregătirea tuturor detaliilor tehnice. Până când ne vom întări poziția pe piața românească și ne vom duce la bun sfârșit promisiunile adresate clienților, analizăm și posibilitatea lansării unor servicii împreună cu Romtelecom.