.

Prof. ing. Titu I. BĂJENESCU (Elveția)

În sud-vestul Franței funcționează 'žGroupe DépÄ™che', unul din principalele grupuri franceze de presă. Prin intermediul filialei sale L@ DépÄ™che Multimédia, acest grup dezvoltă o serie de produse bazate pe noile tehnologii ale informației și ale comunicației. Una din inițiativele fanion este TVwebmidi.net, un pachet de televiziuni axate pe șase teme (actualitate, cultură, sport, sănătate, afaceri și petrecerea timpului liber) accesibile doar prin Internet. José Biosca, președintele grupului, spunea, la jumătatea lunii mai, la Geneva: 'žwebTV poate transforma convergența mediatică într-o realitate, însă pentru aceasta ea are nevoie de conexiuni la debite mari, e o condiție sine qua non'. Pentru realizarea unor sinergii în crearea Conținutului (una din dificultățile acestui tip de proiect) este necesar să se obțină colaborarea jurnaliștilor tradiționali. José Biosca a fost plăcut surprins să constate că mai mulți jurnaliști din presa scrisă s-au înscris ca voluntari pentru a participa la experiența webTV.
J. Biosca explică viziunea sa personală a complementarității în următorii termeni: 'žHârtia și computerele sunt ideale pentru stocarea informațiilor; radio-telefonul și e-mail-ul se pretează pentru sistemele de alertare, iar fluxul de informații este mai potrivit televiziunii și webTV-ului'. Pentru a evita o competiție frontală cu celelalte televiziuni naționale, strategia companiei TVwebmidi.net este de a urmări un interes local, atât în crearea de conținuturi, cât și în interesarea utilizatorilor Internet.
Pornind de la această optică, L@ DépÄ™che Multimédia a lansat în Internet 'žrugbyrama.tv', prima televiziune care se ocupă exclusiv de rugbi. Este adevărat, însă, că sud-vestul Franței este terenul propice pentru promovarea acestui sport. Lansarea TVwebmidi.net ar fi avut nevoie de 500.000 euro, o sumă aproape ridicol de mică în comparație cu sumele de care sunt necesare pentru lansarea unei 'žadevărate' televiziuni. Pentru reducerea cheltuielilor informatice s-au folosit produse standard și au fost dezvoltate doar câteva interfețe.
Anul acesta, veniturile rețetelor TVwebmidi.net provenind din publicitate ar trebui să fie de circa 160.000 euro, în timp ce pragul de rentabilitate va fi, probabil, atins peste trei ani. Accesul la TVwebmidi.net fiind în întregime gratuit, se înregistrează acum peste 10.000 vizite pe lună, ceea ce nu este neglijabil dacă ținem seama că Internetul de mare viteză este puțin răspândit în Franța. Acest fapt l-a determinat pe J. Biosca să încheie conferința sa de presă de la Geneva astfel: 'žElementul cel mai important nu este vectorul comunicației, ci crearea de Conținut. Aceasta este, de fapt, cheia viitorului nostru succes, ținând seama de potențialitățile piețelor noastre multimedia.'