.

Divizia mobilă Deutsche Telekom, T-Mobile, a început o campanie globală, multi-milionară, de rebranding. Dar Matav din Ungaria refuză să schimbe numele diviziei sale mobile în T-Mobile. Matav este deținută în proporție de 60% de Deutsche Telekom. 'Nimeni de la Matav nu vede ce ne-ar putea oferi brandul T-Mobile', afirmă Balogh Andras, director de strategie pentru Matav. Andras susține că Westel Mobile Rt., operatorul mobil numărul 1 în Ungaria, cu 2,8 milioane de utilizatori, ar fi afectat negativ de o nouă campanie de marcă. Percepția mărcii noastre este deja foarte puternică. Nu avem nimic de câștigat din așa ceva', punctează el.
Deutsche Telekom deține pachetul majoritar la Matav și ar putea forța discutarea problemei la nivelul consiliului de administrație, crede Andras. 'Dar dat fiind nivelul cooperării dintre Matav și Deutsche Telekom, sper să nu se ajungă la așa ceva', adaugă el.
Un purtător de cuvânt al T-Mobile International a confirmat că cei 2 operatori sunt, în continuare, în discuții în privința schimbării numelui de marcă, dar că T-Mobile va continua, în mod cert, să își extindă numele la nivel global.
T-Mobile, anterior T-Motion, a alocat, până acum, 40 milioane euro pentru redenumirea subsidiarelor sale internaționale din Austria, Republica Cehă, Germania și Marea Britanie. Radiomobil s.r.o., al doilea operator mobil ca mărime din Republica Cehă, One2One Ltd. din Marea Britanie, Mobilkom Austria (divizia mobilă a Telekom Austria) și VoiceStream Wireless Communications Inc. din SUA vor trece și ele la marca T-Mobile în următoarele 6 luni.
Analiștii sunt de părere că interesul central al campaniei de rebranding este prezența globală a T-Mobile. 'Campania de marketing din Republica Cehă încearcă să ascundă faptul că e vorba de o companie germană. Este o mișcare politică înțeleaptă', explică Jan Slaby, analist telecom pentru Wood & Co. Praha. 'Clienților li se spune că vor folosi aceleași servicii ca în Statele Unite și Marea Britanie', a adăugat el. Redenumirea mărcii urmărește extinderea cotei de piață a Radiomobil pe piața locală, actualmente de 41%.
Hannes Wittig, analist telecom la Dresdner Kleiwort Wasserstein din Londra, apreciază că T-Mobile International nu va risca să strice o relație de management foarte bună cu colegii de la Budapesta prin forțarea problemei, cel puțin pe termen scurt.

Ungaria are 54,3% penetrare mobilă
În Ungaria, Westel deține 50,84% din piață, rămânând lider de piață, deși a pierdut din avantajul dat de cota de piață de 53,49% de acum un an.
Concurentul său principal, Pannon GSM, deținut de Telenor, a suferit și el o pierdere ușoară, de la 39,73% în aprilie 2001 la 38,54% în prezent, în timp ce subsidiara ungară a Vodafone și-a mărit cota de piață la 10,62%, de la 6,78% cât avea cu un an în urmă.
Penetrarea telefoniei mobile în Ungaria a ajuns în aprilie la 54,3%, de la 52,6% în martie și 34,9% în aprilie 2001, conform observatorului telecom HIF.
Numărul abonaților activi la sfârșitul lui aprilie era de 5.528.686, față de 3.561.121 în aprilie 2001. Operatorii estimează că penetrarea mobilă ungară va ajunge la 70-75% în următorii 2 ani.

Westel a lansat servicii MMS din aprilie
Operatorul ungar a lansat serviciile comerciale de mesagerie cu imagini în Ungaria în același timp cu Vodafone în Germania, pe 26 aprilie 2006. Atât Westel, cât și Vodafone folosesc echipamente Ericsson. Diferența este că Vodafone oferă serviciile MMS gratuit până pe 31 iulie. După aceea, compania a anunțat că un singur mesaj cu poză va costa în jur de 39 cenți. Ambele servicii sunt disponibile pe terminalul Sony Ericsson T68i - singurul dispozitiv compatibil MMS la acea dată - și folosesc rețele GPRS. Terminalul are și o cameră digitală încorporată care permite utilizatorilor să facă poze și să le trimită. În Germania, prețul unui astfel de terminal este în jur de 498 euro.
La bază, MMS adaugă imagini, grafică și clipuri audio la serviciile de mesagerie text și este privit de unii ca un domeniu cheie de dezvoltare pentru operatorii mobili pe viitor. SMS s-a dovedit deja foarte popular printre abonații mobili, iar operatorii speră că ofertele mai avansate vor continua această tendință.
Serviciul MMS de la Westel este disponibil tuturor celor 2,75 milioane de abonați cu contract și cu cartele din Ungaria. 'Piața ungară, cu o penetrare scăzută a PC-urilor, penetrare mobilă mare și o rată de utilizare a SMS-urilor este o piață perfectă pentru serviciul MMS. Westel, cu inovativitatea și ambiția sa, este un partener excelent pentru noi în a oferi utilizatorilor aceste servicii, foarte vesele și atractive', a declarat Ingvar Larsson, vice președinte și director general la Ericsson Service Network and Applications.

Vivendi Universal
renunță la subsidiara telecom ungară
Compania americano-franceză Vivendi Universal, al doilea operator de telefonie fixă din Ungaria, s-ar putea să renunțe la Vivendi Telecom Hungary, conform presei ungare. Într-un interviu din decembrie anul trecut, Sandor Polany, CEO la Vivendi Telecom Hungary, a declarat pentru Reuters că Vivendi își reconsideră investițiile în Ungaria - unde investise circa 600 milioane USD - deoarece reglementarea prețurilor le afectează interesele în competiția fix versus mobil.
Vivendi este principalul rival al Matav pe o piață în care competiția s-a deschis complet abia la sfârșitul anului trecut. În decembrie trecut, Vivendi a declarat că așteaptă vânzări de 149,6 milioane USD pe anul fiscal 2001 în Ungaria, unde are jumătate de milion de clienți casnici, și că vizează 5% din piața afacerilor cu telecomunicații a țării. Matav și-a pierdut monopolul asupra apelurilor interurbane și internaționale pe 23 decembrie 2001.
Gigantul media Vivendi Universal se află în dificultate și intenționează să se debaraseze și de pachetul de acțiuni deținut la holding-ul polonez Elektrim Telekommunijacia (ET), care controlează cel mai mare grup de telefonie mobilă din Europa de Est, Polska Telefonia Cyfrowa (PTC).
ET deține 51% din PTC, iar restul este deținut de compania Deutsche Telekom.