.

Pe 13 decembrie 2005 Piermario Di Pietro a fost numit în funcția de Chief Operating Officer al Zapp, după o experiență de 4 ani în cadrul companiei, în funcția de Chief Financial Officer. La început anului 2006 vă prezentăm analiza anului 2005 din perspectiva noului director Zapp, dar și direcțiile strategice pentru 2006, un an al provocărilor din ce în ce mai competitive

C@M: La sfârșitul lui 2005 ați preluat frâiele Zapp, după o experiență de 4 ani în rândul companiei. Cum a arătat 2005 pentru Zapp?
Piermario DiPietro: Am preluat conducerea Zapp în urma numirii lui Cuneyt Turktan drept CEO al operatorului mobil turc Avea. În momentul plecării dlui. Turktan s-a pus evident problema numirii unui nou conducător, care putea fi din exteriorul companiei - caz în care ar fi putut apărea diferite riscuri de adaptare - sau cineva din interiorul companiei. Eu am avut avantajul unei experiențe de 4 ani în cadrul companiei, în funcția de director financiar. Astfel, pentru 2005 aș menționa chiar o reușită personală: obținerea primei finanțări din lume pentru un operator CDMA 450, în valoare de 94 milioane USD, care practic ne-a oferit resursele pentru extinderea acoperirii și pentru lansarea serviciilor EV-DO și a celor de date, ducând la întărirea companiei. Aceasta cred că a fost cea mai importantă realizare a anului 2005, în luna februarie. Pe partea de produse nu am avut prea multe lansări în 2005, dar lucrurile vor sta cu totul altfel în 2006. Principala lansare din 2005 pe partea de date a fost un serviciu prepaid de date, astfel încât din iunie 2005 oferim un card prepaid de date pe EV-DO care merge foarte bine în termeni de profitabilitate per abonat. De precizat e faptul că abonații noștri prepaid sunt de peste două ori mai profitabili decât cei postpaid, fapt foarte neobișnuit. Numărul acestora nu este semnificativ deocamdată, dar lucrurile acestea țin de partea de publicitate care nu a fost foarte puternică; atunci când se lansează un produs nou care nu este publicitat nu se pot obține decât câteva sute de clienți. Cu o comunicare adecvată sunt sigur că vom avea rezultate foarte bune pentru acest produs. 2005 a fost un an bun din punct de vedere al performanțelor financiare, al finanțărilor, nu la fel de strălucit în materie de inovație și de lansări de produse și servicii, dar lucrurile vor sta cu totul altfel în 2006. Acesta va fi un an efervescent, ținând cont de ofensiva Vodafone și a Cosmote și astfel, la rândul nostru va trebui să fim mai inovatori, să lansăm mai multe terminale, mai multe produse, pentru a crește performanțele afacerii Zapp.

C@M: Care a fost numărul abonaților Zapp la sfârșitul anului 2005?
Piermario DiPietro: La sfârșitul trimestrului 4 aveam 370.000 de clienți, ceea ce înseamnă că ne-am înscris în planurile pe care ni le-am propus la începutul lui 2005. Și trebuie să ținem cont de faptul că ne-am propus să atingem acest număr de clienți și prin serviciile Push-to-talk, pe care nu le-am lansat deocamdată, așa cum ne planificasem inițial. Vom lansa Push-to-talk la sfârșitul lui 2006 pentru că deocamdată am considerat că produsul nu este încă în faza finală de dezvoltare, care să îi asigure un succes deplin. Am preferat să mai așteptăm, decât să lansăm un produs care să fie doar 80% bun și în plus am considerat că ne putem permite acest lucru pentru a veni pe piață cu un produs absolut deosebit.

Scăderea serviciilor de voce va fi compensată de creșterea celor de date
C@M: Unii analiști susțin că Push-to-talk e un serviciu potrivit mai degrabă componentei de voce, iar Zapp se definește cu precădere prin componenta de date. Cum vedeți această combinație?
Piermario DiPietro: Vocea contribuie financiar mai mult decât datele la profitabilitatea Zapp, mai precis cu circa 80% din profitul total. Astfel, în prezent vocea e crucială pentru noi. Pe partea de voce observăm că piața a devenit din ce în ce mai competitivă și în curând piața va ajunge la saturație. Personal, cred că în 2-3 ani creșterea pieței de voce va fi mult mai lentă decât este în prezent. Astfel, pentru a continua să înregistrăm o performanță bună per ansamblu trebuie să fim pregătiți pentru a compensa cu altceva reducerea nivelului de creștere pe partea de voce. Cu siguranță aceste lucruri sunt alte servicii, precum push-to-talk pe partea de voce și bineînțeles serviciile de date, care la momentul actual reprezintă circa 20% din afacerea Zapp. În România, însă, creșterea din date, în special din datele broadband, este uimitoare, este exponențială. Dacă reușim să ne menținem poziția de lider în datele broadband, în special cele wireless - ținând cont de vitezele ridicate oferite de noi, de prețurile avantajoase și de acoperirea care cred că nu vor fi niciodată atinse de competiție - atunci vom reuși să compensăm foarte bine scăderea care se va înregistra pe partea de voce.
    
C@M: În Europa, Zapp continuă să fie singurul operator CDMA?
Piermario DiPietro: Avem un așa zis 'văr' în Portugalia, lansat la sfârșitul lui 2005, dar nu la scală totală și care a fost mai degrabă o lansare soft. Adevărata lui lansare va avea loc la sfârșitul anului 2006. Așadar, Zapp nu este unicul operator din Europa, mai există alții în Portugalia, în Republica Cehă (exclusiv pe date), dar și în Rusia (foarte puternică atât pe voce, cât și pe date), Belarus, Moldova, Scandinavia. Se întrevăd semne pozitive de dezvoltare pentru CDMA 450 și în Europa de Vest.

C@M: Considerați că tehnologia oferită de Zapp, CDMA, este un pod de legătură către SUA?
Piermario DiPietro: Noi suntem diferiți de tehnologiile GSM, UMTS, suntem mai apropiați de tehnologia din SUA, dar trebuie să mărturisesc că în cele din urmă utilizatorul nu ține cont de tehnologia care se află în spatele serviciilor pe care le folosește. Utilizatorul e interesat de calitatea vocii, de acoperire, de viteze. Și apoi, eu cred în convergența tehnologiilor '“ între GSM și UMTS, între UMTS și CDMA2000 și de aceea consider că în următorii ani aceste diferențe tehnologice vor fi total depășite de strategiile de marketing. Cei care vor găsi cele mai eficiente strategii de marketing și care vor crea cele mai puternice branduri vor fi adevărații câștigători.

C@M: Lansarea serviciilor 3G de către Connex Vodafone și în 2006 de către Orange reprezintă un pericol pentru Zapp?
Piermario DiPietro: Cu siguranță ne vor lua o parte din cota de piață pe partea de date, dar harta UMTS și CDMA2000 pentru următorii 2-3 ani ne arată că ne vom putea menține poziția de lider cel puțin pe termen scurt și mediu. În privința acoperirii, va fi destul de scump pentru UMTS să ofere aceeași acoperire pe care o oferim noi în România. Așadar, cred că noi vom avea o poziție foarte puternică pentru câțiva ani de acum încolo, când vine vorba de zonele rurale, de orașele mici, unde avem cea mai bună acoperire pentru serviciile wireless în bandă largă.

C@M: Care sunt reacțiile dvs. vis-a-vis de lansarea Cosmote?
Piermario DiPietro: Pentru moment aș spune că suntem foarte bine poziționați ca cel de al treilea operator mobil din România. Cu siguranță, nu sunt tocmai fericit de lansarea lor pentru că piața din România este deja destul de competitivă; există aici deja 2 nume puternice în întreaga Europă (Orange și Vodafone), tarifele sunt deja foarte scăzute (de fapt cele mai scăzute pe care le-am văzut) și din aceste puncte de vedere nu putem primi cu brațele deschise o competiție și mai acerbă decât cea de până acum. Din fericire, noi suntem destul de diferiți de restul operatorilor și de aceea cred că ne putem baza pe diferențele noastre pentru a continua să ne desfășurăm așa cum ne așteptăm să o facem. Acest deziderat va necesita, însă, un efort suplimentar.

C@M: Lansarea Cosmote ar putea modifica strategia Zapp pe 2006?
Piermario DiPietro: Nu. Poate modifica, însă, câteva dintre tacticile noastre, în funcție de felul în care se vor mișca ei, însă nu ne vom schimba strategia nici în funcție de Cosmote, nici de Vodafone.

EV-DO nu concurează cu WiFi și WiMAX
C@M: Care este poziția dvs. față de tehnologiile WiFi și WiMAX?
Piermario DiPietro: Ne întoarcem din nou la ideea competiției în convergența dintre tehnologii diferite. WiMAX și WiFi pot fi văzute ca două tehnologii ce ne concurează, dar și ca instrumente pentru ceea ce noi oferim deja. De exemplu, avem deja hot spot-uri ce combină EV-DO, ca backbone, și WiFi, ca punct de acces. Poate în viitor vom combina EV-DO cu WiMAX. Acum, tehnologia EV-DO este o realitate, în timp ce WiMAX e ceva în care unii cred, iar alții văd o provocare. Dacă WiMAX va fi o tehnologie puternică, cu siguranță o vom adopta și o vom integra alături de tehnologia EV-DO, care la rândul ei va evolua, oferind viteze mai mari și performanțe mai bune. Referitor la evoluția WiFi și WiMAX, știm că atunci când e vorba de acoperire și mobilitate totală, EV-DO va fi principala alegere pentru că frecvențele pe care sunt dezvoltate WiFi și în special WiMAX nu asigură o acoperire totală a rețelei. Așadar, vom folosi aceste tehnologii pentru a oferi o capacitate mai mare în diferite spot-uri din zonele urbane și astfel ne vom baza pe acoperirea noastră totală în orașele mici, pe drumuri și șosele etc.

C@M: Care este balanța voce-date în cadrul Zapp?
Piermario DiPietro: În termeni de profitabilitate avem 80% voce și 20% date, iar în privința numărului de clienți '“ 15% date și 85% voce. Când am vorbit de menținerea poziției de lider pe partea de date m-am referit în special la EV-DO RevA care va fi disponibil la sfârșitul lui 2006. Astăzi suntem cu mult în fața competiției, o competiție care va evolua, dar așa vom face și noi și sunt încrezător că vom continua să ne descurcăm foarte bine pe partea de date.

C@M: Care este principala provocare pentru 2006?
Piermario DiPietro: Obiectivul pentru 2006 este să menținem și chiar să îmbunătățim poziția de lider pe partea de date, un segment în care gradul de migrare al abonaților e foarte scăzut. Pe partea de voce trebuie să ne îndreptăm atenția și spre alte segmente (precum zonele rurale în care ne îmbunătățim acoperirea, piața rezidențială) pentru care vom avea numeroase lansări în 2006. Va fi un an provocator, foarte plin, în care va trebui să găsim oportunitățile ce vor duce la întărirea poziției noastre pe piață.

C@M: Care este mesajul dvs. pentru cititorii noștri profesioniști?
Piermario DiPietro: Mesajul meu este că există câțiva operatori pe piață și credem că pentru oamenii care vor calitate pentru banii pe care îi dau pe servicii de voce și date, Zapp este cea mai bună alegere.