.

Într-o perioadă de criză economică mondială, nivelul de educație financiară al românilor este scăzut, înregistrând un punctaj de 31 pe o scară de la 0 la 100, după cum reiese dintr-o cercetare solicitată de Banca Mondială.

În climatul economic din ziua de astăzi, este util ca persoanele fizice să fie responsabile pentru problemele lor financiare, să-și gestioneze banii, să planifice din timp, să aleagă produse financiare și să fie continuu informate în legătură cu chestiunile de natură financiară. În cadrul cercetării referitoare la educația financiară, solicitate de Banca Mondială în luna mai 2010, s-a constatat că cea mai mare parte a populației din România se zbate să facă față angajamentelor financiare în care a intrat și că folosește prea puțin serviciile financiare pe care le are la dispoziție. Aproximativ jumătate din populație economisește bani din salariul lunar. Cea mai mare parte dintre cei care fac economii le fac pentru zile negre și prea puțin economisesc pentru pensie. Cea mai mare parte a economiilor este păstrată acasă, în bani gheață.

Cam 14% din populație nu cunoaște nimic și nici nu este interesată să participe pe piețele de servicii financiare. Alți 41% știu prea puțin despre problemele de ordin financiar și au foarte puțină încredere sau puține cunoștințe în legătură cu instituțiile financiare.

"Cei mai mulți oameni sunt nepregătiți pentru situații neprevăzute. Ar fi în interesul lor să aibă mai multe cunoștințe în domeniul financiar. Implicațiile socio-economice sunt importante, iar persoanelor fizice ar trebui să li se ofere instrumentele care le pot îmbunătăți viața. Educația financiară a populației ar trebui să vină în completarea reglementării și supravegherii piețelor financiare și a serviciilor financiare în vederea protecției consumatorilor. Educația financiară nu este un înlocuitor al reglementării financiare sau al protecției consumatorilor, dar își poate aduce aportul la beneficiile acestora.", precizează Sue Rutledge, Coordonator al Programului global al Băncii Mondiale pentru protecția consumatorilor și educație financiară.

"Este stringent ca România să elaboreze și să implementeze un program național referitor la educația financiară, care să aibă la bază un parteneriat public-privat între Guvern, organismele de reglementare ale sectorului financiar, instituțiile financiare, sistemul de învățământ, ONG-uri, mass-media și alții", precizează Arabela Aprahamian, Coordonator Regional al programului din partea Băncii Mondiale.

Conferința cu privire la protecția consumatorilor de servicii financiare și la educația financiară, organizată de Banca Mondială și de Institutul Bancar Român pe 5 iulie a reunit un public larg alcătuit din oficiali guvernamentali și experți din partea autorităților publice și de reglementare și supraveghere, precum și din factori de decizie de nivel superior, experți din industrie și mass-media și cadre din mediul universitar, pentru a propaga constatările cercetării referitoare la educația financiară din România și pentru a purta un dialog pe tema educației financiare. Cercetarea reprezintă o continuare a Analizei diagnostic a protecției consumatorilor și a educației financiare în România, finalizată de Banca Mondială în 2009, și face parte dintr-un program sponsorizat de Bancă pentru evaluarea protecției consumatorilor și a educației financiare în țările în curs de dezvoltare și cu venituri medii.