La sesiunea de închidere a Conferinței
Internaționale 'ž3G Readiness', din 6 noiembrie 2002, intitulată 'žLeading the change', Robbie Ray Wright, Mobility
Marketing Director la Microsoft Europe - împreună cu Bernard Moscheni, Chief Executive Officer la Orange România,
au anunțat disponibilitatea telefoanelor mobile Windows Powered Smartphone '“ Orange SPV pe piața din România, în
primele luni ale anului 2003. Microsoft Windows® Powered Smartphone este o platformă software revoluționară pentru
telefoane mobile, ce permite o experiență superioară față de simpla comunicare prin voce. Tehnologia Smartphone
permite oamenilor să comunice, în mod plăcut, prin intermediul unor facilități inovatoare. La începutul anului
viitor, prin intermediul terminalelor mobile Orange SPV (Sound, Pictures, Video), bazate pe tehnologia Smartphone,
Orange România va pune la dispoziția clienților servicii de mesagerie multimedia, video streaming și acces la
informații diverse.
C@M: Stimate domnule Bernard Moscheni, vă rugăm să ne precizați care a fost strategia
de implementare a noului serviciu MMS pe piața românească și care sunt particularitățile acestuia.
Bernard
Moscheni: Am pornit de la ideea că vrem să atingem un segment distinct al consumatorilor - pasionații tehnologiei
de vârf, care își pot permite aceste standarde atât de ridicate. Serviciul nostru MMS este destinat utilizării
personale și profesionale de către clienții familiarizați, deja, cu servicii de înaltă calitate tehnică. În plus,
intenția noastră este să ne educăm clienții din România în spiritul evoluției către 3G. Serviciul nu poate fi
accesat decât de clienții ce au telefoane cu facilități multimedia, prin intermediul cărora pot trimite
fotografii, imagini, text, video și audio. Este un serviciu mai complex decât SMS-ul destinat clienților de masă,
dar la fel de ușor de utilizat. Strategia noastră a implicat și anumite studii referitoare la piața românească și
la reacția acesteia față de serviciul MMS, clarificând astfel segmentul de clienți vizat de noi, și anume clienții
orientați spre domeniul tehnologiei informației și al comunicațiilor.
C@M: Experiența Orange UK v-a ajutat
la implementarea strategiei pentru România?
B. M.: Rezultatele obținute de Orange în Marea Britanie au
constituit un punct de plecare pentru noi, dar întreaga strategie trebuie adaptată specificului local și
cerințelor de pe piața românească. Vom beneficia, de asemenea și de serviciile platformei Nokia care deține
telefoane compatibile MMS, Nokia fiind, de fapt, furnizorul infrastructurii MMS pentru Orange România.
C@M:
Cum credeți că a influențat campania de promovare a brand-ului Orange vânzările companiei și numărul de
clienți?
B. M.: În primul rând am vrut să clarificăm statutul Orange în România, după schimbarea de brand
petrecută în toamna anului trecut. Apoi ne-am axat pe ideea creării unei atmosfere deschise în jurul clientului,
de cooperare cu acesta tocmai pentru a arăta că noi punem accentul pe relația cu clientul. Pe de altă parte, a
trebuit să creăm o campanie pentru un singur brand apărut în urma preluării companiei Dialog România de către
Orange Corporate. De aceea, era nevoie de un mesaj extrem de concis, clar și direct, iar combinația de culori
negru-portocaliu este foarte elocventă pentru strategia de promovare a brand-ului nostru. În plus, noi am lansat
numeroase campanii de produse, programe specifice, divizia de mobile banking, în paralel cu extinderea lanțului de
distribuitori și de magazine. Au existat două etape de monitorizare a reacției clienților la adresa serviciilor
oferite de noi, prima dintre ele fiind făcută de către Orange Corporate, iar a doua de către compania locală,
pentru a stabili nivelul de percepere a brand-ului în rândul clienților. Am pus accent pe partea de conștientizare
și de identificare a brand-ului, ceea ce a dus la o creștere importantă a prezenței noastre pe piața românească de
telefonie mobilă ce a ajuns la 58%. Nu avem, deocamdată, o evaluare a numărului de clienți migrați de la alți
operatori sau a potențialilor clienți, dar important este faptul că am reușit într-un timp relativ scurt să ne
facem cunoscuți și să ne atragem de partea noastră noi categorii de clienți. Totodată, serviciile oferite de noi
duc la o fidelizare a clientului, iar acest lucru pozitiv și încurajator nu poate decât să ne bucure.
C@M:
Ținând cont de rapoartele companiei Orange, ne puteți spune care este raportul între serviciile prepay și cele
postpay?
B. M.: Noi mizăm mai mult pe serviciile prepay, în sensul că acestea dețin, în prezent, o pondere de
55%, tinzând către 60%, față de cele postpay în proporție de 45-40% chiar dacă cele postpay ne aduc un profit mai
mare deoarece au o valoare financiară mai ridicată.
C@M: Referindu-ne acum la planul internațional, în ce
măsură credeți că Orange România poate influența activitatea companiei France Telecom?
B. M.: Aș porni de la
ideea inversării rapoartelor, în sensul că Orange România ar fi putut fi afectată de problemele întâmpinate de
către France Telecom în această vară. Pe piața locală, însă, lucrurile s-au stabilizat și de aceea ne gândim la o
strategie pe termen lung pentru piața românească, în special pentru că aici am reușit o creștere importantă a
profitabilității. Important este faptul că am devenit o companie independentă și că nu mai avem nevoie de
împrumuturi pentru a ne dezvolta și chiar am ajuns într-o poziție financiară foarte puternică. Totodată,
rapoartele noastre arată că în cadrul întregii corporații internaționale, Orange România se află pe poziția a 4-a
în privința numărului de abonați și pe poziția a 3-a din punct de vedere al profitului net. La acest capitol,
suntem devansați doar de reprezentanțele Orange din Franța (locul 1 cu 18 milioane de consumatori) și Marea
Britanie (locul 2 cu 13 milioane de consumatori). Așadar, pot să vă spun că pentru România, 'žthe future is bright'
și că ne așteptăm la o creștere de 15% pentru anul viitor, puțin mai modestă față de cea de 22% înregistrată anul
trecut, fapt explicabil printr-o stabilizare a pieței.
C@M: Ținând cont de aceste succese, care va fi
strategia Orange România pentru anul viitor, când va avea loc liberalizarea pieței telecom românești?
B. M.:
Orange România vă propune o soluție alternativă pentru telefonia fixă, iar infrastructura noastră de fibră optică
va duce la o scădere de 30-35% a costurilor pentru compania noastră, dar și pentru clienți, ceea ce este,
categoric, un serviciu foarte atrăgător. Serviciile noastre sunt, deja, în faza de testare, așa că la începutul
anului viitor vor putea fi operaționale, chiar din ianuarie. Trebuie să specific faptul că nu numai clienții
Orange România vor putea beneficia de serviciile noastre, ci și alte categorii de utilizatori, pentru că noi nu
ne-am propus să devenim un operator alternativ, ci un competitor care stimulează piața pentru a oferi clienților
cele mai bune soluții. Strategia nostră implică și vânzarea de capacitate care va duce la atragerea de clienți de
la competitorii noștri.
C@M: Ce ne puteți spune despre terminalul SPV lansat recent de către Microsoft și
Orange?
B. M.: Este vorba despre un terminal profesional realizat de către compania Microsoft împreună cu
Orange Corporate care oferă servicii noi extrem de calitative, ecran color, SMS, WAP și Bluetooth. Lansarea în
România va avea loc anul viitor, iar până atunci credem că prețul de achiziție, care în prezent este de 300 euro,
va deveni mai atractiv la noi.
C@M: Care este mesajul Dvs. pentru clienții Orange?
B. M.: În primul
rând, trebuie să vă împărtășesc bucuria mea de a asista la o creștere a numărului de clienți, mai ales ținând cont
de faptul că un segment important a migrat către noi de la alte companii, datorită politicilor practicate de noi
în relația cu clientul. Mă refer aici la pachetele personalizate de servicii și de costuri prin care dorim să
îndeplinim cât mai exact cerințele clienților. În acest sens, am pregătit oferte speciale pentru sărbătorile de
Crăciun care includ numeroase facilități prin care dorim să le mulțumim clienților noștri pentru fidelitatea lor.
Sunt convins că aceștia vor adopta viziunea noastră despre un wirefree al comunicării și că vor aprecia soluțiile
noastre simple și directe de comunicare.