.

Specialiștii în marketing se confruntă în ultima perioadă cu o scădere a boom-ului vânzărilor online, dar se pare că o nouă resursă va redresa situația. Este vorba despre segmentul adolescenților care utilizează din ce în ce mai mult site-urile comerciale și pe cele dedicate. Tendința aceasta se explică prin faptul că adolescenții sunt din ce în ce mai pricepuți în materie de tehnologie și vor să comunice cât mai des cu prietenii lor din întreaga lume, ceea ce a dus la formarea unei noi piețe.
Cum era de așteptat, cercetătorii au întocmit deja un raport pentru a prezenta evoluția comportamentului global și local (în Australia), pe Internet, al tinerilor. Raportul 'Connected and Connectivity' întocmit de Euro RSCG Worldwide investighează atitudinile și credințele tinerilor față de tehnologie și lifestyle și oportunitățile pentru specialiștii în marketing. Se pare, astfel, că în zilele noastre tehnologia impune o 'cultură universală a tinerilor', față de generațiile anterioare ghidate mai degrabă de modă, muzică și sport.
Dacă până acum distanțele geografice au fragmentat culturile tinerilor, în prezent Internetul reprezintă o platformă centrală de comunicare ce exclude impedimentele distanțelor și permite o mai bună interacțiune a tuturor culturilor. Potrivit US Census Bureau, Internetul are în SUA o penetrare în rândul tinerilor (13-18 ani) de 77% - accesat cel puțin o dată pe săptămână '“ și de 75% în Australia. Acești indici sunt depășiți doar în Japonia, Koreea și Suedia. Tinerii din SUA, Australia și Marea Britanie au câțiva parametri comuni, și anume:
* Sunt cel mai bine informați consumatori;
* Sunt extrem de pricepuți în privința noilor tehnologii, perfecți pentru postul de director tehnic;
* Sunt foarte familiarizați cu tacticile de marketing și de aceea sunt vânați zilnic de specialiști care le furnizează zilnic circa 1.200 de mesaje publicitare;
* Au o varietate copleșitoare de opțiuni care le permite să împărtășească și celorlalți din experiențele negative și chiar să boicoteze un brand sau o companie online.
Generația Y este generația tehnologiei cu un simț instinctiv de a folosi noile tehnologii.
Potrivit studiului, tinerii din Australia consideră Internetul cea mai importantă sursă de informații, divertisment și comunicare, surclasând telefonia mobilă și consolele de jocuri.
Spre deosebire de majoritatea utilizatorilor adulți online, tinerii pot opera simultan și mult mai rapid cu mai multe aplicații precum email, chat, căutări, descărcare de MP3-uri. Tinerii din zilele noastre trăiesc într-o lume în care totul este imediat, chiar instant, precum descărcările de pe Internet, livrările peste noapte etc, iar specialiștii în marketing se văd nevoiți a înțelege acest nou stil de viață la care trebuie să își adapteze strategiile comunicaționale pentru a ține pasul cu schimbările rapide ale pieței. Un exemplu al strategiei care apelează la toate media este Nokia Game dezvoltat de Euro RSCG Worldwide pentru piața europeană. Jocul are la bază o aventură '“ ficțiune pe care adolescenții trebuie să o ducă la bun sfârșit. Primul pas era înregistrarea pe site-ul Nokia, iar după aceea li se trimiteau SMS-uri, auzeau reclame la radio sau le vedeau în ziare, primeau telefoane anonime prin care li se dădeau indicii despre cum poate fi rezolvată aventura.
Provocările apar nu numai din partea tehnologiilor, dar și a stilul de viață în continuă expansiune al tinerilor. Astfel, operatorul american Talking drum a lansat recent KODE, o rețea wireless cu facilități de navigare pe Internet cu tehnologii personalizate pentru adolescenți. În plus față de voicemail, email și pagini personale de web, oferă și servicii Blast, un forum de conferință care le permite utilizatorilor să comunice cu maximum alți 5 abonați KODE, iar prin Content Feed primesc SMS-uri cu știri mondene și chiar anunțuri locale.

Fete vs. băieți pe Internet
Studiul a arătat că există o similaritate între nivelul de accesare al Internetului de către fete și de către băieți, așa încât în Australia adolescentele formează 49% din populația online, ceea ce înseamnă că Internetul a încetat a mai fi un domeniu dominat de segmentul masculin.
Diferențele apar în cazul domeniilor de interes. Băieții sunt interesați de aspectul abstract al Internetului, de divertisment și de jocuri, de explorare și de aventură. Fetele preferă latura practică, precum chat-urile și mesageria instantanee, care oferă un potențial ridicat de inter-relaționare.

Iată și problemele
Principala inconveniență o constituie incapacitatea financiară a tinerilor de a achiziționa bunuri online.
Potrivit estimărilor Jupiter Media Metrix, 89% din adolescenții cu vârsta între 13 '“ 17 ani nu au făcut nici o achiziție online din cauza lipsei accesului la mecanismele de plată (ex. cartea de credit).

Specialiștii în marketing au găsit, însă, soluțiile:
l Conturi online în care părinții depun o sumă cu care adolescenții pot achiziționa bunuri de pe anumite site-uri;
l Credite digitale prin care adolescenții pot câștiga puncte pentru a cumpăra de pe anumite site-uri. Teens.com practică această metodă, direcționând tinerii către site-urile publicitare de unde pot obține puncte pentru cumpărarea de CD/DVD-uri;
l Cumpărături prin intermediul telefoanelor cu facilități web, taxele fiind incluse pe nota de plată a telefonului, așa încât pot fi supervizate de părinți.